Info over schaal Z

Gestart door Davson, 03 april 2022, 18:12:37 PM

Davson

Dag iedereen,

ik ben hier nieuw op dit forum maar ben wel al bijna 30 jaar een modelspoorder,het verhaal van de startset als kind,de meeste wel bekend😀.

Maar na 30 jaar zit ik met een dilemma,door tijd en plaatsgebrek (de zolder is niet meer voor mij alleen 😉)denk ik er over na om van schaal te veranderen.nu heb ik HO,maar denk dan nu aan marklin Z .tevens omdat ik ook eerder een 'rijder' ben dan een 'rangeerder' op die schaal kan men toch ook meer een baan maken om te rijden en beperkt te rangeren.
Voor de moment heb ik ook niet echt een baan in HO.

Wat zijn de algemene ervaringen van deze schaal?
( qua techniek,tech opbouw,evt. Veel voorkomende problemen,voordelen,... )
Is er makkelijk ( tweedehands ) rollend materiaal en scenery te vinden?
Heb ook wat speurwerk verricht en er is blijkbaar niet zo veel Belgisch materiaal voor handen in deze schaal,wat mij ook wat extra doet nadenken om evt. Te veranderen,we zijn wel wat chauvinistisch tenslotte 😉.
Mijn grootste interesse ligt bij stoom- en dieseltractie.
Gelukkig zijn veel  Belgische stomers van Duitse afkomst,zou het mogelijk zijn voor een gemiddeld modelbouwer om deze te 'verbelgischen' ?

Ik hoor het hier graag🙂.

Groetjes,
Davy



Gerolf

Welkom op ons forum, Davy  :)
Hier zijn wel wat Z-bouwers aanwezig die je voor valkuilen kunnen behoeden  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

Denk dat Z zeker niet om te rangeren is.... maar goed, je beperkt je wel aan het merk datr Z introduceerde. Is N niet een betere keuze? Ook daar heb je weinig ruimte nodig om toch best redelijk grote banen te kunnen bouwen.

Havoc

Citaat van: Ronald op 03 april 2022, 20:55:41 PM
Denk dat Z zeker niet om te rangeren is.... maar goed, je beperkt je wel aan het merk datr Z introduceerde. Is N niet een betere keuze? Ook daar heb je weinig ruimte nodig om toch best redelijk grote banen te kunnen bouwen.
De markt is ondertussen wel verder dan dat. In de jaren '70-'90 was dat zo, toen ik met Z begonnen ben. Maar ondertussen is er een serieuze markt voor Z in de US en rails in japan.

Langs de andere kant is het geen goede keuze als je absoluut belgisch wil rijden. Hier en daar een omgeschilderde duitse loc. Amper een wagon of rijtuig. Als je een genie bent met herschilderen is er misschien iets mogelijk. Ook voor scenery is dat het geval. Dit is duits en zwitsers territorium met de US als je bereid bent met incompatibele koppelingen te werken. En eerlijk gezegd, vooral voor verzamelaars van reclame locs.

Z is leuk als je wil gaan voor de weidsheid van echte emplacementen. Maar vergis je niet. Een simpel voorstadsstation in Z is nog steeds vele meters lang. Het toont vooral aan hoe slecht h0 is in het weergeven van de realiteit. Een simpele halte langs de baan in belgiê is gemakkelijk 300 meter in 1:1. Voor h0 is zelfs dat te lang voor velen. In Z is dat ook nog altijd 150cm... Mijn doel was een duits voorstadsstation met 3 perronsporen: 7 meter tussen de borden voor stationsbereik. Je kan nagaan wat dat is in h0....

Rijeigenschappen zijn ook niet te vergelijken met andere schalen. Heel langzaam rijden is een uitdaging. Geen idee hoe het is met digitaal rijden, ik ben ermee gestopt voor dat een serieus alternatief was.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

de fout ligt niet in het systeem maar wel aan degenen die op zo weinig mogelijk plaats zoveel mogelijk wil bewerkstelligen.

Gerolf

Citaat van: Ronald op 03 april 2022, 20:55:41 PMIs N niet een betere keuze? Ook daar heb je weinig ruimte nodig om toch best redelijk grote banen te kunnen bouwen.

Daar ben ik het mee eens. Het aanbod in N is bovendien vele malen groter.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Als ruimte een probleem is, is een kleinere schaal niet altijd een oplossing. Klinkt vreemd, maar het is wel zo. Je kan heel mooie banen maken waarop je, weliswaar beperkt, perfect kan rijden en vooral waar heel veel gerangeerd kan op worden. Je moet maar is zoeken achter Time-savers en shelf-layouts. Je kan perfect een mooie en leuke baan maken van punt A naar punt B en toch met verschillende loc's rijden, door het gebruik van een schaduwstation of van een fiddle-yard.

Laar je dus zeker niet afschrikken door een gebrek aan ruimte. Er zijn mogelijkheden. Maar over hoeveel ruimte hebben we het eigenlijk?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Citaat van: svvander op 04 april 2022, 07:58:45 AM
Als ruimte een probleem is, is een kleinere schaal niet altijd een oplossing. Klinkt vreemd, maar het is wel zo. Je kan heel mooie banen maken waarop je, weliswaar beperkt, perfect kan rijden en vooral waar heel veel gerangeerd kan op worden. Je moet maar is zoeken achter Time-savers en shelf-layouts. Je kan perfect een mooie en leuke baan maken van punt A naar punt B en toch met verschillende loc's rijden, door het gebruik van een schaduwstation of van een fiddle-yard.

Ssvander, lees eens de vraag:
Citaat van: Davson op 03 april 2022, 18:12:37 PM.tevens omdat ik ook eerder een 'rijder' ben dan een 'rangeerder'
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Oei, dat had ik verkeerd gelezen/begrepen, sorry.

De vraag is wat versta je onder rijden? 1 loc laten rijden van A naar B is ook rijden. Allé soit, er zijn mogelijkheden... ook op iets beperktere ruimte. Alleen zal je wel toegevingen moeten doen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Brunel

Denk eens na over een Amerikaanse baan. Het is al eerder in het draadje gezegd, maar in Noord-Amerika is spoor z behoorlijk ontwikkeld. Qua rijeigenschappen en detaillering zijn ze daar het Europese moedermerk al een tijdje voorbijgestreefd. Nadeel is dat het meeste ook uit de VS zou moeten komen.
https://www.modeltrainstuff.com/search?search_query_adv#/filter:custom_scale:Z/sort:sortable_date_created:desc/filter:categories_hierarchy:Trains


Herwig

#10
  Lange, forse diesellocs in Z zien er 'redelijk' uit, dit in tegenstelling tot kleinere rangeerders en/of stomertjes.
  2-assig goederenmaterieel in Z oogt wel erg petieterig.   'k Heb zo enkele Esso-ketelwagentjes, schattig & grappig.
  Het formaat van de Z-koppeling blijft een optisch probleem.

  https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/9/7/5/5/0/97550-home_default.jpg   (foto Peter E. ~ Cooltrain) 
 
  https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=4634&controller=product  (idem)


Davson

Al bedankt voor de reacties.

Zal wat toelichting geven misschien,zodat er nog ideeën kunnen ontstaan🙂.

Het hoeft idd niet perse schaal Z te zijn,aan schaal N heb ik ook gedacht.
Daar kan je al (makkelijker) digitaal rijden ook.
Heb trouwens een ecos centrale,die is daarvoor wel bruikbaar denk ik.
Z stuur je aan zoals een analoge 2 rail baan dacht ik toch.
Hoewel digitaal blijkbaar ook hier zijn intrede doet...
Z is wel de kleinste schaal,waardoor je het meeste plaats hebt.
En ja,ergens heeft marklin Z wel een charme die me aanspreekt😇...

De afmetingen die ik heb is 220cm lang op 110cm breed,all in...
Heb mijn baanplan idee in schaal HO er wel in kunnen laten passen,maar het oogt druk gewoon dan,wat niet al te realistisch is...
Minder is meer zoals peter zegt,het is zeker niet de bedoeling om een groot stads- of regionaal station te bouwen.
Eerder een vertekstation (knooppunt) van een paar enkelsporige lijnen of een beginstation van een enkelsporige lijn die van een dubbelsporige lijn aftakt.
Met een klein depotje erbij en een wijkspoor om een reizigerstrein te kunnen afstellen.
Tevens nog een goederenspoor om 1 of 2 kleine bedrijfjes te bedienen.
Het feit dat er nog met stoom gereden word,ook nog een draaischijf voor het keren van de locs.
Klinkt veel idd...
Maar zoals gezegd de grote van een station zoals Londerzeel,Burst of Opwijk is voldoende...
Het gaat om een zijlijn of vertrekpunt van een enkelspoorlijn,waardoor er een klein depotje is en de plaatselijke handel ook nog de trein gebruikt om hun goederen te vervoeren.

Mijn verhaal loopt als volgt:
de trein vertrekt in station A en rijdt volgens een fictieve dienstregeling naar B met de voorziene tussenstops.
( beetje ovaaltje rijden dus )
In het eindstation dient de loc rond gezet te worden (evt te draaien voor stoomloc) en rijdt terug naar zijn vertrekstation volgens diezelfde fictieve dienstregeling.
Daar dan de rijtuigen afstellen en de loc op het depot parkeren.

Zo hebben jullie mss meer inkijk op wat ik in gedachten heb,hopelijk zijn jullie er iets mee om me raad te kunnen geven.





Havoc

Citaat van: Davson op 04 april 2022, 17:04:21 PM
Z is wel de kleinste schaal,waardoor je het meeste plaats hebt.

Er is ook nog T nu.... 1/450, 3mm spoorbreedte. Lijkt wel vooral japan en UK te zijn.

Ooit al aan smalspoor h0 gedacht? Ik ben in h0e begonnen aan een "baan". 2 stukken van 110x40 met een fiddle van 80x40. Ja, het is druk, het is wringen en persen. Maar smalspoor kan dat aan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Davson

Dat moet echt mega klein zijn!1 op 450😲

Voor HOe heb ik persoonlijk minder interesse,net zoals voor US treinen.


Havoc

https://www.tgauge.com Het was maar een voorstel. Er zijn er zelfs die zelfbouw doen in die schaal...
Met vakantie voor onbepaalde duur.