Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Kleuren in model verschalen

Gestart door Thommy, 02 april 2022, 21:49:38 PM

Thommy

Ik herinner me vaag een post dat iemand zei: kleuren moet je mee 'verschalen'. Werk je met het originele kleur dan klopt dat voor geen meter doordat je op een model werkt
Greetz

Thommy

Dirky

#1
Citaat van: Thommy op 02 april 2022, 21:49:38 PM
Ik herinner me vaag een post dat iemand zei: kleuren moet je mee 'verschalen'. Werk je met het originele kleur dan klopt dat voor geen meter doordat je op een model werkt

Inderdaad... Voor 1/87ste circa 15% wit toevoegen...

Thommy

#2
Citaat van: Dirky op 02 april 2022, 22:07:32 PM
Citaat van: Thommy op 02 april 2022, 21:49:38 PM
Ik herinner me vaag een post dat iemand zei: kleuren moet je mee 'verschalen'. Werk je met het originele kleur dan klopt dat voor geen meter doordat je op een model werkt

Inderdaad... Voor 1/87ste circa 15% wit toevoegen...

Bedankt voor de confirmatie.
Greetz

Thommy

vyncky

#3
Citaat van: Dirky op 02 april 2022, 22:07:32 PM
Citaat van: Thommy op 02 april 2022, 21:49:38 PM
Ik herinner me vaag een post dat iemand zei: kleuren moet je mee 'verschalen'. Werk je met het originele kleur dan klopt dat voor geen meter doordat je op een model werkt

Inderdaad... Voor 1/87ste circa 15% wit toevoegen...

weer wat bijgeleerd. thx!


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

#4
Dit is een van de eerste dingen die je bij de IPMS (International Plastic Modellers Society) bijleert. Het aanpassen van de kleuren naar schaal.
PS; dit jaar was er geen tentoonselling in de Don Bosco in Hoboken. Volgend jaar weer wel (als alles goed gaat)

https://ipms-antwerpen.be/flanders-modelling-festival/
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Citaat van: Dirky op 02 april 2022, 22:07:32 PM
Citaat van: Thommy op 02 april 2022, 21:49:38 PM
Ik herinner me vaag een post dat iemand zei: kleuren moet je mee 'verschalen'. Werk je met het originele kleur dan klopt dat voor geen meter doordat je op een model werkt
Inderdaad... Voor 1/87ste circa 15% wit toevoegen...

Merkwaardig gegeven. Het leek me de moeite om dit onderwerp in een apart draadje te zetten.

Ik begrijp dat je als "publiek" verschaald vanop pakweg 100 meter naar een model kijkt,
en dat gebouwen, natuur, ... naarmate ze verder weg staan steeds minder intense kleuren hebben,
maar vraag me wel het één en ander af bij dit gegeven voor onze projecten:
- Speelt de verlichting van je model (intensiteit en kleur) hier ook geen (grote) rol ?
- Wat met macrofotografie?
- Ik veronderstel dat die 15% uit een formule komt, en dat die niet zo eenvoudig is als "1/6 van de schaal"
- Ik heb steeds geleerd dat kleuren in de verte neigen naar licht-blauw-grijs. Moet het dan niet die tint zijn ipv wit?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ACFI

FWIW ... Colour Scaling IPMS

https://leavenworthmodelersclub.org/member-articles/the-scale-effect-of-color-and-other-considerations/

To adjust the color: From the 1988 The IPMS Color Cross-Reference Guide, the following metric to add lighteners to the paint were:

1/32 – add 7% white to your color
1/48 – add 10% white
1/72 – add 15% white
1/144 – add 23% white


ACFI

rgp

Gerolf,

Idd een apart draadje, want in een schaal bouwen is veel meer dan gewoon alles delen door de schaal.

1. Alles kan niet klakkeloos op schaal gemaakt worden. Technische beperkingen.
2. Snelheid. Schaalsnelheid moet verhoogd worden: ho +40%, 0 en 1: +10%. Anders heeft men het gevoel dat ze te traag rijden
3. Kleur: heeft denk ik te maken met lichtabsortie van de verschillende kleuren

Roland

Dirky

Ik zou zeggen, maak het niet te ingewikkeld. Op 't www zul je allerlei formules tegenkomen die steeds weer naar dat gemiddelde van 1/6de neigen. De hele slimme gaan er dan lichtkleur aan toevoegen en het percentage aanpassen aan de basiskleur.
Voor de gebruikelijke schalen van 1/32ste tot 1/160ste is 1/6de een goede vuistregel.

Hou echter wel rekening met wat je denkt te "verouderen" na het schilderen. Ga je dan bijvoorbeeld nog bleek dry-brushen, dan is 1/6de teveel. Ga je naden sterk accentueren met zwart (vóór de eindkleur), dan zou 1/6de wel eens te weinig kunnen zijn.

Brunel

Er 'moet' helemaal niks hè. Genoeg modelbouwers die de oorspronkelijke kleur gebruiken en eigenlijk zie ik er dan weinig geks aan. Het Nederlandse Philotrain - 40 jaar fabrikant van messing modellen - heeft altijd de oorspronkelijke kleuren gebruikt en die modellen ogen ook qua kleurstelling zeer overtuigend.

Mij valt verder op dat er in boeken, tijdschriften en op het internet nogal uiteenlopende redenen voor het gebruik van lichtere kleuren worden gegeven. Kennelijk is het allemaal niet zo duidelijk.

Thommy

Citaat van: Brunel op 03 april 2022, 11:32:41 AM
Er 'moet' helemaal niks hè. Genoeg modelbouwers die de oorspronkelijke kleur gebruiken en eigenlijk zie ik er dan weinig geks aan. Het Nederlandse Philotrain - 40 jaar fabrikant van messing modellen - heeft altijd de oorspronkelijke kleuren gebruikt en die modellen ogen ook qua kleurstelling zeer overtuigend.

Mij valt verder op dat er in boeken, tijdschriften en op het internet nogal uiteenlopende redenen voor het gebruik van lichtere kleuren worden gegeven. Kennelijk is het allemaal niet zo duidelijk.

Maar op messing/metaal gaat die regel vind ik ook anders op.
Ongeacht gaat een metalen model een andere look geven. Om kunststof dezelfde look te geven gaan carosseriebedrijven ook speciale primers zetten voor kunststof en daarna een 'normale' primer zodat de look hetzelfde wordt. Echter met modelbouw kun je quasi die extra lagen niet zetten.
Kun je heel goed zien tussen de ori LSM 18 en de MaTrix 18. Kleur van de rvs komt veeeeel realistischer over op de MaTrix vind ik
Greetz

Thommy

Brunel

#11
Maar hoe gaat het dan anders op?
Met meer of minder lichtere kleuren heeft metaal danwel kunststof toch niks te maken?

Citaat van: Thommy op 03 april 2022, 12:05:21 PMOm kunststof dezelfde look te geven gaan carosseriebedrijven ook speciale primers zetten voor kunststof en daarna een 'normale' primer zodat de look hetzelfde wordt.

Volgens mij is dat gewoon om de primer zijn werk te laten doen: hechten.

Floris

Die percentages wit lijken me heel gevaarlijk, de ene verf is de andere niet en de resultaten kunnen dan enorm verschillen.
Verder ben ik er wel mee akkoord om kleuren wat lichter te maken dan in t echt, maar exacte wetenschap is t niet. Ben bang dat t gewoon een kwestie is van oefenen, oog voor kleur ontwikkelen en voor goede verlichting zorgen, liefst boven je werkplek en je baan hetzelfde. Een "painting by numbers"-methode met gegarandeerd goed resultaat bestaat eigenlijk niet (heb een kleurenblinde collega en die probeert t nog steeds want hij wil niet steeds aan mij vragen of de kleur goed is, resultaat is dus dat t steeds opnieuw moet), je zal in de praktijk gewoon zelf aan t rotzooien moeten. Dat gaat dan af en toe mis, maar veel kun je nog best wel bij rotzooien met een beetje wash en zo. Leer je dan vanzelf weer van, want de belangrijkste kunst van t modelbouwen is je eigen fouten wegklootzakken. Verder wordt een modelbaan meestal pas echt 1 geheel als je alles (ook treinen en autootjes) zelf in de verf of minstens weathering gezet hebt, want t oog voor kleur van fabrikanten is gegarandeerd weer anders dan je eigen interpretatie. (of in de praktijk nogal beperkt door de ral-waaier, want uh ja, laat je iets op afstand produceren blijft t toch een beetje op t niveau painting by numbers hangen)

Wat betreft de verschillende look van plastic en metaal: spuit plastic eerst "dicht" met een donkere basislaag (zwart, of voor wit, lichtgrijs en geel donkerbruin. Heb ook wel gezien dat mensen zilver gebruiken) en je bent de doorschijnendheid van t plastic kwijt. daarna de kleur erover en je ziet geen verschil meer tussen plastic en metaal.

svvander

Een heel interessant onderwerp. Hartelijk dank voor de tips. Ik had er zelf nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn.

Wat het wegwerken van onderlagen betreft, gebruik toch ook het liefst een donkere kleur (hoeft niet altijd een primer te zijn, kan gewoon verf zijn ook). Wat ik soms wel doe, is een grijze primer gebruiken en dan gaan over-accentueren (pré-shading heet dit dacht ik), met en donkerdere kleur waar ik wens om meer schaduw te krijgen.
Daar is het mij wel al opgevallen dat de stukken die ik zo probeer te bewerken, inderdaad kleiner lijken.
Ik vermoed dat dit ook wel deels de reden is waarom je ze lichter wenst te maken, niet?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

Citaat van: rgp op 03 april 2022, 10:37:16 AM
1. Alles kan niet klakkeloos op schaal gemaakt worden. Technische beperkingen.
2. Snelheid. Schaalsnelheid moet verhoogd worden: ho +40%, 0 en 1: +10%. Anders heeft men het gevoel dat ze te traag rijden
3. Kleur: heeft denk ik te maken met lichtabsortie van de verschillende kleuren
1: Eens
2: De schaalsnelheid moet niet verhoogd worden, het mag, maar er is geen verplichting. Er is ooit een Morop norm geweest die de maximaal toelaatbare verhoging van de schaalsnelheid aangaf. Maar die norm is kennelijk teruggetrokken want ik kan hem nergens meer vinden.
3: ik ben het oneens met kleurverschaling. Gewoon de originele kleur gebruiken. En als het dan te donker oogt, zet er maar wat meer licht op.