Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Oostenrijks treinstel in Berchtesgaden

Gestart door Peter, 31 maart 2022, 16:34:05 PM

Peter

Tijdens een van onze vakanties in Bayern een foto gemaakt van een Oostenrijks treinstel dat ingezet wordt tussen Berchtesgaden en Salzburg. Hier alvast een opname van 29/06/2006 gemaakt in het station van Berchtesgaden

P6290131 by Peter Verlooy, auf Flickr

Met vriendelijke groeten
Peter

TECHWIL

Mooie foto, bedankt PETER om die met ons te delen.
Het valt op dat de bovenleiding zeer fijn is, wellicht is dit wisselspanning.
Ook lijken de sporen roestig , is dit geen probleem voor de stroomafname van de stellen ?
RENWIL

Peter

Hallo Rene,
Volgens mij is dat de gewone standaard bovenleiding. Wat de sporen betreft: alleen spoor 1 (met dat treinstel) wordt gebruikt voor reizigerstreinen. Spoor 2 soms tijdens de drukke periodes en soms samen met de ander voor sporadisch goederen vervoer.
Hierbij alvast nog een foto van een IC reizigerstrein komende van München (en .... soms noord Duitsland)
Ik heb nog meer foto's van dat station

P6290125 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

rixke rail

Inderdaad top, Peter !
Volgens mijn bescheiden kennis heeft het roest eerder nefaste invloed op de spoorstroomkringen, René ..
Zie HIER en DAAR
Aan de specialisten om mij te corrigeren, mocht ik fout zitten ...
Grootspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

E49memling

#4
Citaat van: TECHWIL op 02 april 2022, 10:07:37 AM
Mooie foto, bedankt PETER om die met ons te delen.
Het valt op dat de bovenleiding zeer fijn is, wellicht is dit wisselspanning.
Ook lijken de sporen roestig , is dit geen probleem voor de stroomafname van de stellen ?
Ik heb daar ook ooit gestaan, een prachtige streek, mooi stadje. Heel vroeger liep er een Elektrisch treintje tot de Königssee. Alleen het mooie stationsgebouw staat daar nog. Naar wat ik gehoord heb zou de elektrische installatie voor dat lijntje, na stopzetting in 1966, gebruikt worden om de elektrische toeristenboten op te laden. Of het klopt weet ik niet.
De bovenleiding is het gewone voor 15 KV 16 2/3 Hz, die in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden en Noorwegen wordt gebruikt. Roestige sporen hebben geen invloed op de stroomafname, maar mogelijk wel voor de spoorstroomkringen, en al zeker voor de adhesie.
Je kan aan de overwegen en de wissels op dat lijntje ook de speciale signalisatie zien voor de sneeuwruimers.

Alberke

Die Oostenrijkers hebben dus ook vuile locomotieven. Het gaat overal achteruit in de wereld. Toen we daar vroeger op reis gingen kwam er een speciale ploeg s'nachts het verdorde gras bijschilderen, althans zo leek het toch  :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

#6
De laatste keer dat we in Berchtesgaden waren (2019), waren er onderhandelingen bezig tussen Oostenrijk en Duitsland om de lijn uit Berchtesgaden terug door te trekken naar Salzburg. De tunnel op het eind van de, nu doodlopende sporen in het station richting Markschellenberg bestaat nog steeds, maar ik vermoed dat die niet over de ganse lengte nog vrij is. Of die onderhandelingen?? nog bestaan??
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: TECHWIL op 02 april 2022, 10:07:37 AM
Het valt op dat de bovenleiding zeer fijn is, wellicht is dit wisselspanning.
Oostenrijk heeft net als Duitsland en Zwitserland 15kV wisselspanning op de bovenleiding. Met een frequentie van 16 2/3 Hz.

Floris

Citaat van: Alberke op 01 mei 2022, 12:24:57 PM
Die Oostenrijkers hebben dus ook vuile locomotieven. Het gaat overal achteruit in de wereld. Toen we daar vroeger op reis gingen kwam er een speciale ploeg s'nachts het verdorde gras bijschilderen, althans zo leek het toch  :D
vond oostenrijk juist wel prettig grauw en shabby op veel plaatsen, ook nog veel lekker ouderwets spoorbedrijf met overal kleinschalig goederenvervoer enzo. Wat dat betreft ook niet zo gek dat de oostenrijkse spoorwegen zo actief zijn met nachttreinen deze kant op, ze denken daar nog meer als spoorbedrijf in plaats van alles meteen afschieten als ouderwets en ingewikkeld. Maar goed, had misschien een wat overdreven bijgeschilderd gras, bergen en rode treintjes-beeld van dat land, terwijl t natuurlijk voor een groot deel ook gewoon doorloopt vanuit tsjechië. (t mag duidelijk zijn wat mijn voorkeur heeft)