Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

autorail of brossel 551

Gestart door perk, 30 maart 2022, 15:34:47 PM

erwin9

Dat zou toch moeten lukken?  Bij ons in de club (msc HET SPOOR vzw) heeft een van onze leden de Brossels geprint in schaal 1/160, en die zijn werkelijk prachtig geprint. Ik heb deze dan van een grondlaag, de kleurlaag en de nodige decals voorzien.  Nu volgt nog de motorisering (door weer iemand anders) waarna ze terug naar mij komen om de raampjes in te zetten, en de Brossel te vervuilen, zodat die er nog realistischer uitziet. De wanddikte is 1 mm.



Groetjes,
Erwin
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Floris

dat zijn wel schatjes! Wel zie je ook daar weer wat kleinigheidjes zoals hangende raamstijlen (niet voldoende supports eronder gezet bij t printen?)
maar ja een printer is ook gewoon een cnc-machine waar je ervaring mee moet opdoen.

raf

Floris het probleem is dat als je daar ondersteuning gaat onder zetten je deze nadien heel moeilijk gaat kunnen weg halen
zoals ik reeds had geschreven
en 1 mm op 1/160 is wel een redelijke wand dikte
de fout is inderdaad het zoomen in het teken programma
maar het zijn mooie brosseltjes dat wel
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

boh, valt goed mee, ligt aan de dikte van je supports. Tis ook maar net wat de mogelijkheden van het programma waar je de supports mee tekent zijn natuurlijk, en ook hoe lang je een print in oplosmiddel laat weken om m schoon te maken want dat kan dunne delen laten uitzetten.

beertje

Mooi,Zijn deze body of de stl file te koop?
ik rij namelijk ook in n-schaal.

perk

binnenkort komt deze deze in H0 publiek te staan, mits ik het in orde krijg.

Na wat tekenwerk zijn de fijne details meer dikker gemaakt, de ramen en deuren zouden nu niet meer moeten doorzakken.
En de spiegels zijn wat steviger en met een grotere voet.

Schermafbeelding 2024-03-10 133014 by Patrick Verret, on Flickr

Zo zijn er een hoop kleine dingen aangepast, en hopelijk print het want ik heb nu een aantal kleine componenten vast gemaakt aan de kap.
individueel achteraf erop lijmen bleek te lastig te zijn, en te fragiel.

Alle grijze stukken zijn nu 1 geheel

Schermafbeelding 2024-03-10 134042 by Patrick Verret, on Flickr

loco

Ik heb vrijdag een proefversie van deze Brossel gezien, en eerlijk gezegd, het was knap werk. Daar viel nauwelijks of niets op aan te merken. De verbeteringen die hij nu heeft aangebracht maken het perfect. Als hij dit ontwerp voor iedereen toegankelijk maakt, dan gaat hij veel zieltjes blij maken.

Floris

mooi werk ja! Zou zelf zeggen dat je misschien nog wat te fijntjes probeert te werken, maar als je dr mee wegkomt, prima!

Peter

Jaren geleden heb ik zo'n bouwsetje van mijn goede, helaas inmiddels overleden, vriend Stefan Appelmans gekregen.
Wat gaan de jaren toch veel te vlug voorbij

DSCN0020 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Thommy

Citaat van: Peter op 20 maart 2024, 11:57:00 AMJaren geleden heb ik zo'n bouwsetje van mijn goede, helaas inmiddels overleden, vriend Stefan Appelmans gekregen.
Wat gaan de jaren toch veel te vlug voorbij

DSCN0020 by Peter Verlooy, auf Flickr

En zoeen heb ik ooit van u gekocht en gebouwd
Greetz

Thommy

perk

Ok, grote status update.

Ik beschouw dit project momenteel als 'redelijk af'.   Na een 3tal test printen, aanpassingen, fixen en verstevigingen ben ik redelijk tevreden met het resultaat.   Goed genoeg om binnenkort eens te proberen te schilderen en ramen te proberen plaatsen.

Schermafbeelding 2024-03-28 220354 by Patrick Verret, on Flickr

Schermafbeelding 2024-03-24 132000 by Patrick Verret, on Flickr

Schermafbeelding 2024-03-24 132015 by Patrick Verret, on Flickr

Ik heb ook een vervang 'fake' ophanging gemaakt voor het Marklin stukje van de 3016.   Dat was nog niet zo makkelijk want het moest precies passen.

Schermafbeelding 2024-03-28 215549 by Patrick Verret, on Flickr

20240403_215032 by Patrick Verret, on Flickr

Dit is een testritje van resin versie 2, er zijn nog aanpassingen daarna gedaan


Niet onbelangrijk, de STL files staan gratis online hier : https://www.printables.com/model/831355-brossel-551-187-for-h0




raf

heel knap werk
komt er ook een versie met de twee koplampen ???
want dan zijn de mogelijkheden veel meer om er verschillende type's mee te bouwen
https://blogimages.seniorennet.be/overweg13/1395619-c49672100072d69c38d37e6404e8ecc2.jpg
https://i30.servimg.com/u/f30/18/95/38/16/es300_10.jpg
hier een paar voorbeelden

maar Perk een dikke duim voor dit mooie werk

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

perk

Die versie stond nog niet op de planning, omdat ik wat opzag tegen de complexe schildering en deze uitvoering ook nogal laat in 'ons' tijdperk kwam.

Maar in principe is dat niet veel werk, gewoon de koplamp component wat verplaatsen en verdubbelen.  (klinkt makkelijk maar de tekening is eigenlijk een 5 traps assembly met veel componenten en de lamp is ergens in de eerste stap)

Of zijn er nog andere verschillen?

Als het schilderen en de ramen goed lukken, dan ben ik zeker dat de kap echt goed is, en dan kan ik eens rap die variant van na 1956 maken.


raf

ja ik ken het probleem
zo maakte ik een loop brug en de rooster zit mee ergens in trap 4
maar de rooster bestaat uit een 30 tal stukken die aan elkaar zijn gezet
nu heb ik de voetsteunen te dun gemaakt(breken gemakkelijk af)en deze nu verdikken geeft problemen
want het programma loopt vast door te veel poligonen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michael

Patrick prachtig is deze Brossel geworden, dank voor het delen van de files, ik ga daar verder niets mee doen want dat gaat boven mijn pet, maar zo'n Brossel blijft wel op mijn wensenlijst staan. Hoop dat Piko daar nog eens mee komt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154