Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

autorail of brossel 551

Gestart door perk, 30 maart 2022, 15:34:47 PM

perk

ach ja Raf, de aandrijving is zo met een twist in de rubber bandjes, zoals in die andere youtube

raf

Vandaag vaar dag geweest
Sorry patrick maar op de tekening kon ik dit niet zien .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

perk

#77
Koppig dat ik ben, wou ik dit project niet zomaar opgeven.

Ik heb me onlangs op een paar beurzen een aantal zeer oude Marklin 3016 railbussen gekocht.
Dan eentje opengedaan, 50 jaar troep, vet en haren eruit gevist en met een ESU Lokpilot 5 gedigitaliseerd.  Met 5 polige motorset 60943.

20240208_230640 by Patrick Verret, on Flickr

Dit blijkt er een echt oude te zijn, zonder een veer op de voorste as voor de massa - da's minder.   De asbussen zijn ferm uitgesleten en ik heb nogal veel moeten uit elkaar halen om vet en olie te verwijderen.   Maar over het algemeen doet ie het terug redelijk.   Als het massaprobleem dat zich soms stelt terug komt, kan ik nog altijd een extra pickup maken.

Ja, en het chassis heeft een plastische chirurgie ondergaan, dat is ongeveer 8 mm te lang voor de 551 brossel, dus met de ijzerzaag heb ik er aan beide kanten een stuk afgezaagd.   Ik kan niet echt perfect op schaal de kap maken, want de breedte van het 3016 chassis en de invallende deuren van de brossel komen niet overeen.   Maar mits wat rekken langs alle kanten denk ik dat het niet zo opvalt.   De 3016 assen staat ook ietsje teveel uit elkaar, en de wielen zijn een tik te groot.   Echter je kan makkelijk en goedkoop aan deze 3016's komen, dus we doen wat toegevingen aan de realiteit.

Dan een aantal avonden al in Fusion360 zitten prutsen, en ook een dummy chassis met wielen zoals de railbus getekend.   Voor makkelijker de kap te kunnen vormen naar het chassis. (en misschien later ook als statisch model)

Schermafbeelding 2024-02-08 231053 by Patrick Verret, on Flickr

Waar ik echt op gesukkeld heb, is de tapse en tegelijk ronde toeloop van het dak.  Maar het is doenbaar momenteel, en met een kleurtje erop ziet het er al mooier uit.   Natuurlijk moet er nog wat aan de afmetingen, dikte en deuren gesleuteld worden.

Momenteel twijfel ik over de nodige dikte van de kap, die is 1.5mm nu maar ik vrees dat dit te dik is om de ramen mooi te laten aanpassen.
De bedoeling is in resin te printen, en 1mm resin is nogal bros.


raf

#78
Patrick mooi werk en ik heb voor mijn 3rail brossel juist hetzelfde chassis gebruikt
Ik probeer straks een foto te maken
Ik geloof dat ik het chassis ook dunner geschuurd heb maar dat zien we straks wel op de foto

Ik heb inderdaad ook problemen gehad met die kop van het dak want in 123design liet zich dat ook niet goed vormen
Maar uiteindelijk kwam ik ook uit wat je schreef dat wat schuren de zaak wel goed kreeg




hier de foto's
ik heb voor en achter het chassis schuin weg geslepen zo kreeg ik plaats voor de deuren zag ik nu
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

ik heb zo'n gietkap, die Peter hier ooit verkocht, voorzien van een roco chassis (Franse Y8... locje). Digitaal, kun je nog aardig interieur behouden enz. (staat op 2e hands te koop, fun is eraf. Heb het gebouwd, andere projecten nu)

Had 1st ook andere locjes gekocht (Fleischmann railbusje en dezelfde variant van een moderne roco railbus). Fleischmann kon er geen interieur meer in. De Roco was volgens mij beter dan de Y8...-loc omdat motor dan zowat compleet verzonken ligt, echter ja. Moest er nog meer aangepast worden. Nog geen idee wat ik met die railbusjes ga doen, mss de groene "Belgische" versie es maken
Greetz

Thommy

perk

Ik ben nog wat bezig geweest, een eerste PLA print gedaan van de body.  Natuurlijk valt dan een hoop detail weg, maar later met resin print komt het hopelijk wel goed.

20240213_180838 by Patrick Verret, on Flickr

Ik vond het nogal plomp, en heb de kast een beetje meer schaalgetrouw gemaakt, smaller.
Daarna het chassis nog verder kunnen bijvijlen , want het was te lang en te wijd.
Ook de hele zaak wat steviger gemaakt.

Dit allemaal maakte dat er in de tekening wat begon verkeerd te lopen, dus heb ik het dak moeten opnieuw tekenen.

Dan een 2de testprint met het dak erbij, en een testje op de baan.


nog wat tekenwerk, de kast wat afgerond op de hoeken en wat kleine dingen op het dak + de treden erop.

Zo ziet het er momenteel op het scherm uit

brossel f1 by Patrick Verret, on Flickr

Het is moeilijk de afmetingen van alles in te schatten, want ik heb alleen foto's en ruwe schetsen.

Volgende stap zijn de radiatoren op het dak, zonder de vijs in het midden te bedekken die nodig is om de kap op de 3016 bodem te schroeven.

nog vele uren tekenpret, hopelijk zonder problemen met dependencies tussen de assemblies enzo

raf

Mooi man en ja rijden is geen probleem want die busjes reden vroorheen ook goed
het printen in pla is een mooie oplossing als proef
de langere brossel kun je ook maken van hetzelfde chassis al moet je dat wel door zagen dan
eens je de file hebt kun je deze verlengen maar ik geloof niet dat hij dan op het bed geraakt in een keer
gr raf en ik blijf volgen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

perk

Ik had mij mispakt met de resin printer, die is toch kleiner dan ik dacht en deze kap kan er amper op - maar het zou wellicht lukken onder een stevige hoek. (en 7 uur printen).   Als je een PLA printer gewoon bent, is het toch telkens schrikken als je overgaat naar de buildplate van de resin.

De lange brossel ga ik niet maken, Piko heeft die al uitgebracht.   De 608, die staat ooit nog wel eens op de agenda.

svvander

Klopt inderdaad, mij ook al vaak eens mispakt. Maar het resultaat mag er zijn!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

Had ik met de reeks 72
Die ging er ook niet helemaal op
Dus de cabine apart geprint maar wel zo dat er nog een stukje van de voorste motor afdekking mee aan zat
Wat ik had gemerkt dat het deel anders bij het curen kromtrok en met dat randje niet
Daarna het randje weg geschuurd en de twee delen aan elkaar geplakt
En ja zo een resin printer gaat wel altijd te klein blijven denk ik omdat we als hij groter is we weer grotere dingen willen printen

Gr raf
 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Citaat van: raf op 15 februari 2024, 15:42:52 PM...
En ja zo een resin printer gaat wel altijd te klein blijven denk ik omdat we als hij groter is we weer grotere dingen willen printen

Gr raf
 

Iets van "van een vinger naar een arm" verhaal zeker.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

perk

ik heb opzettelijk geen grote resin printer, omdat ik eerst eens wou kijken of het iets voor mij was en een grote printer ook een groot vat heeft, en een grote wash installatie nodig heeft... en dat leek me teveel last (en ik heb niet zo veel plaats ook)

perk

we staan weer ietsje verder.  De eerste resin print is gedaan.

20240308_091902 by Patrick Verret, on Flickr

En ik kan weer naar de tekentafel, veel stukjes zijn te fijn en te moeilijk te monteren, ook sommige wanden en vensters zijn te fijn en hangen door.   De radiatoren hun diepte(bovenste mesh vorm) is weg, klinknagels zijn amper of niet meer te zien

en zo gaat het voort  ???

Ik ga dus nu even van schaal afwijken en sommige dingen veel groter maken dan in werkelijkheid, en overal iets steviger werken.   Ook terug nadenken over hoe dit te monteren (kap en bovenste stukjes zijn apart).

Maar over het algemeen, is de kap redelijk recht en ok uit de printer gekomen (8.5 uur printen) en lijkt het op het juiste pad te zitten


raf

ja het probleem heb ik dus ook
we kunnen het tekenen en printen maar hoe stevig is het dan nog.
alsook als je ondersteuning zet moet je kijken of je ze ook helemaal mooi kunt weg krijgen
want zoals die venstertjes boven aan daar kun je dus bijna niet aan schuren of vijlen
ik heb het probleem met het wandel pad boven op de sluis deuren
de I en L profielen zijn zo dus dat bij het minste ze afbreken
ik ga dus de I profielen van de liggers van het loop pad aan de binnen kant vol maken (je ziet ze toch niet)
de loop rooster in ook te dun dus die ga ik 0,3 mm dik maken in plaats van 0,1

gr raf en het is wel mooi moet ik zeggen zoals de kap nu is
ps de spiegels staan normaal op twee uithoudertjes zodat ze iets verder van de kast staan
maar dat is misschien niet op deze foto duidelijk maar heb je wel gedaan
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

Ja maakbaar leren tekenen is een puntje. Ik probeer altijd ongeveer de materiaaldiktes aan te houden alsof ik t met plasticard zou bouwen, dan kan t er op t scherm behoorlijk grof uitzien soms maar dan weet je daarmee ook dat je te ver ingezoomd hebt.  :P