autorail of brossel 551

Gestart door perk, 30 maart 2022, 15:34:47 PM

Floris

Ken wel verhalen van mensen die lima-locs stiller kregen door wat schuurmiddel tussen de tandwielen te smeren en de boel dan een tijdje op volle kracht lieten draaien zodat de tandwielen elkaar mooi zouden polijsten en stiller lopen. Of dat werkt bij PLA weet ik niet, maar tis te proberen lijkt me...
Verder inderdaad wat raf zegt, beetje ruimte tussen worm en wormwiel houden. Ik check dat altijd door de worm vast te houden en dan te kijken of er een klein beetje beweging in t wormwiel zit. Hoeft niet veel te wezen, het gaat er maar om dat de boel niet helemaal vastgeklemd zit. Omdat het geprinte tandwielen zijn zou ik dat ook checken bij verschillende standen van t wormwiel, want het kan zijn dat niet alle tanden helemaal gelijk zijn, zegmaar. (al denk ik dat dat wel meevalt, het geluid dat ie maakt is redelijk constant, hoor niet echt een zwaar punt dat overeenkomt met de wielomwentelingen)

jakke

Patrick ,
bewondering voor je vasthoudendheid en inventiviteit .
Knap dat je de basis rijdend krijgt .
Ik kijk uit naar de opbouw van het chassis .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

perk

Het geluid op het filmpje is minder dan de werkelijkheid, in combinatie met mijn gehoorschade is het nog steeds echt te luid.

Ik ben deze morgen wat antislip bandjes van Marklin gaan halen, en deze middag ga ik eens nadenken over een nieuw ontwerp ermee.


perk

ok, hierbij de volgende versie

20220404_101609 by Patrick Verret, on Flickr

dit gebruikt hetzelfde principe als de Marklin beginners (echt kinder) set.   Een rubber riem loopt diagonaal tussen een motoras en de wielas. 
Dus de worm/wormgear zijn weg en vervangen door 1 riem.

Primair zit er nog steeds een riem in, beide overbreningen gebruiken Marklin antislipbandjes.  Die trouwens ferm uitrekken en eigenlijk iets te smal hiervoor zijn.

Ik denkt dat dit meer wrijving geeft dan een worm, en zeker niet zo bedrijfszeker.   Ook niet direct iets waar je een sleep van 3 meter mee gaat trekken.
Echter, ik vind minder geluid belangrijker in dit project.

Ik moet dit nog verder uitwerken, de juiste afstanden tussen poelies testen en een beter profiel van de poelie op de wielas (zodat de riem er minder snel afloopt).
Dan ook nameten of met de grotere wrijving ik de motor niet ga doorbranden.

Maar het is redelijk veelbelovend.

https://youtu.be/mDZ46ZNCRs4

In de kamer, hoor je nu gewoon de wielen op de rails.   Niets overbrenging, niets geratel van tandwielen.
Ik ga de piste met worm nog verder uitproberen met een resin print.

krispy

Wordt hier intresant , ben ik aan het volgen , ben van plan een ar43 te printen , vandaar
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Floris

grappige oplossing zo! Prima voor zo'n railbusje inderdaad, of de motor de wrijving van de snaren aankan merk je vanzelf, laat m een tijdje rijden en als je de motor daarna nog kunt vastpakken is t goed. Beetje warm is prima, bloedheet en stinkend is foute boel. (ingewikkelder dan dat wordt t niet met treinmotortjes. Meten is eigenlijk niet nodig.)

raf

Een motor mag 75° worden en dat neem je niet meer vast .
Maar dat is zeker meer dan te heet voor in onze treinen .
Mooie oplossing met die riempjes maar ik dacht dat je het worm wiel zou houden .

Ik ben ook terug bezig en ik heb de oorzaak van dat ontsporen gevonden
de wielen van de voorste as stonden te dicht op elkaar en daardoor kon deze dus tussen de rails zakken aan een kant .
Ik zette gisteren het nieuwe chassis op de sporen om te testen en na 20 cm liep het chassis meteen vast dus ????? en toen zag ik dus dat het wiel tussen de rails zat
.

gr raf nu filmpke bekijken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

perk

mijn probeersel is ook al een paar keer uit de rails gevlogen, het leek me met het zwaartepunt te maken te hebben.  Maar wie weet heb ik ook de wielen te smal gezet.

Ik moet een dezer avonden eens heel goed alles uitmeten en inschatten hoever de poelies uit elkaar moeten komen om die juiste mix van grip tov weerstand te krijgen.
Dat of -slimmer- ik moet een systeem uitdokteren om de snaarkracht te kunnen bijregelen als de bandjes beginnen uit te 'lebberen' (Mechels voor uitrekken)

Ik ben ook aan het denken geweest over jullie opmerkingen van trekkracht en grip op de sporen.   Ik merk daar niets van problemen in mijn testen, maar mijn baantje is perfect vlak.
'k ben eraan het denken om beide wielassen aan te drijven en zo ook een deel van de wiel en poelie slip op te heffen.    Minder snaarspanning geeft minder weerstand?   Maar 2 snaren over de 2 wielassen losjes hebben misschien wel genoeg trekkracht

Hoe belangrijk zou een vliegwiel zijn in deze constructie?    Ik zag er geen op de foto's dan Raf.   Als het niet nodig is, zou het veel makkelijker maken om de beide assen aan te drijven.

Floris

Nou, snaartjes zuigen een vliegwiel zo leeg, dus dat kun je inderdaad achterwege laten. Wat grip betreft, 1 as aandrijven gaat best, maar hou er rekening mee dat dan de andere as zo soepel mogelijk moet lopen en dat de aangedreven as flink meer asdruk moet hebben dan de niet-aangedreven as, anders blijft ie bij langzaam rijden vaak hangen als de niet-aangedreven as in een kuil zakt bij een wissel ofzo.

raf

https://youtu.be/9oJ2i_UO59E

Tot zover ben ik dus reeds gekomen .
Achteraan heb ik de originele wielen zitten en vooraan de gewone fleischemann wielen
Maar het blijft lawaai maken als zot met een worm wiel .
De brossel heeft nu 10 minuten gereden en het contact met de sporen verbeterd iets dus ik denk dat de sleep contacten beginnen in te slijten
Nu opzoek waar die herrie vandaan komt .
Maar ik ben rijd blij dat het begint te rijden .
Het donor chassis is dus een wagon van een fleischemann railbus het gedeelte zonder motor.
Het gaat zoeken worden naar een kleine motor met minder toeren of meer voltage.
Een vliegwiel zat ik ook aan te denken maar of die enig soelaas gaat brengen blijft de vraag.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

heb je een foto van de aandrijving zoals ie er nu in zit, raf?

perk

dat lawaai klinkt nog erger dan mijn test met de tandwielen.   Ik zou het geen minuut uithouden zo.
Het klinkt ook hetzelfde, zo een ratelend stotteren.  Misschien zit er speling op de worm? 

Je hebt wel een mooi lange baan daar.   


raf

#57


Dit is het langs onder .
Ik geloof nooit dat de warm zulk lawaai kan maken daar alles in bussen draait .
Ik verdenk meer de motor van dit lawaai .
Dus ik ga hem er terug uit halen (hij zit met tec7 vast)due hij zou gedempt moeten zijn .
en dan eens een opname maken van de motor alleen
En dit is mijn klein baantje (2 rail) de andere ruimte daar heb ik mijn 3 rail baan .
gr raf

PS de motor zoemt gewoon dus het is inderdaad de reductie
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

perk

De voorste as lijkt met een boutje vast te staan?   Of kan dat zwenken?

ivm de motor, ik gebruik ook iets soortgelijks maar merkte dat het anker lichtjes (+/- 1 mm) buiten de platte motorbehuizing komt bij werking.
Je zou het niet zeggen, maar de eerste test had ik ook rammelen hiervan.  Daarom dat in mijn ontwerp nu een uitsparing onder de motor zit.

Floris

Nou, wat hier weleens stevig herrie kan maken is de overbrenging tussen worm en motor. Je hebt nu een korte worm-as die zelf een eigen leven kan gaan leiden en kan gaan rammelen in zn lagers, verergerd door die overbrenging. Heb daar in t verleden genoeg geklier mee gehad... Je zou de motor tegen de tandwielkast aan kunnen zetten en de worm vast op de motoras, ik vermoed dat t dan een heel stuk minder is. Motor even los testen voor wild geraas kan natuurlijk sowieso geen kwaad, maar ik denk dat dat niet de hoofdoorzaak zal zijn. Wat ook nog te proberen zou zijn is de overbrenging vervangen door een stukje rubber slang, dan kan de boel nog steeds wel rammelen maar in elk geval dempt het rubber de boel enigszins. Ik verwacht er geen wonderen van, maar heb je toevallig de spullen voor t grijpen liggen... je hoeft dan in elk geval niet de motor te verplaatsen.