autorail of brossel 551

Gestart door perk, 30 maart 2022, 15:34:47 PM

raf

Perk aan je tekening te zien heb je nu een overbrenging van 1/3 of 1/4
Ik zou de poelie op de motor as weg laten en er een krimpkousje over zetten voor wat meer wrijving.
En zoals ik je reeds geschreven had gebruik een antislipbandje als riempje .
Het probleem met O ringen is dat ze redelijk hard zijn .
https://www.nedform.com/DOC/NL/Handleiding/NL%20-%20Handleiding%20Shore%20hardheid.pdf
Je zou een shore 00 10 of zo moeten hebben of toch minstens een shore d 30 of 40
Veel harder zou ik niet gaan.
Maar ik zie er naar uit wat het gaat geven .
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

perk

je hebt gelijk over die hardheid, dat baart me ook wel zorgen.  Ik had gehoopt meer soepele 1mm o-ringen te vinden maar die hadden ze niet.   
de 1.5mm zien er redelijk ok uit, 2mm zou ik niet aan beginnen.
In de winkel (een echte winkel met techniekers achter de toonbank) klonk mijn bestelling redelijk vertrouwd, die man vertelde me dat ze nog steeds klanten hebben die dit soort o-ring gebruiken in oude cassette spelers enzo.

'k had het niet begrepen van die anti-slip band, maar da's een goed idee .   Het zou tegelijk de diameter van de poulie ferm kleiner krijgen dus een veel compactere bouw toelaten.
Marklin gebruikt ook zo een systeem direct op de as bij hun 'speel' modellen.

De poelie reductie is nu exact 1/3, en ik denk eraan om dat nog te vergroten.

Een voordeel van de o-ring en grotere poelies lijkt me wel dat het minder kans heeft om door te slippen.   En tegelijk iets minder grotere doorbuiging van de o-ring dus minder last van de hogere hardheid.  Wellicht iets meer grip dus, ik zou zelfs de binnenkant van de poelie ruw kunnen printen.

Eigenlijk ben ik hier terug het wiel aan het uitvinden, want ik ben er zeker van dat in de werktuigbouw handboeken dit allemaal al uitgewerkt is.   

raf

Iedereen (allee de meeste toch )denken een riem moet rond zijn maar niets is minder waar.
de eerste riemen waren gewoon plat en werden in de landbouw gebruikt om met de stoom tractor zaken aan te drijven .Ook in de industrie steeds vlakke riemen .
Daarna de V riem die meer oppervalk had dus minder door slipte.
Dan kwam de tand riem vooral op motoren in vervanging van de ketting.
Ik stelde voor om een stukje krimpkous over de as te krimpen zodat je een soort van rubber op de motor as kreeg om betere grip te krijgen .
als je dan de poelie die je nu getekend hebt gebruikt krijg je een reductie van pakweg (gokken) 30/1 gaat krijgen (motor 30 toeren de as 1 )
Wat een enorme reductie geeft.
Gewoon proberen het kost haast niets .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: perk op 31 maart 2022, 22:50:17 PM
Waarom koop ik niet gewoon een worm en tandwielen?  Wel omdat die toch niet zo makkelijk te vinden zijn, en als ik zelf print kan ik dat makkelijker aanpassen aan de beschikbare assen enzo. 
Het doel was weeral ook om iets te maken dat iedereen kan namaken zonder in (exotische) winkels dingen te moeten kopen.
Als het doel is dat iedereen het moet kunnen namaken, dan ben ik niet mee. Je veronderstelt dan dat iedereen een 3-D printer heeft, en dat is niet zo. Ik zou juist wel uitgaan van commercieel verkrijgbare tandwielen. Dan noem je fabrikant en artikelnummer, dan weet iedereen waar te kopen. En de kwaliteit is beter dan wat je zelf met een 3-D printer kunt maken.

perk

Akkoord dat niet iedereen een 3d printer heeft, echter het hele model is rond het concept van 3d printing opgebouwd.

Raf - 'k had het echt niet door van dat bandje, anders had ik gisteren er een paar meegebracht voor te proberen.   Ik was speciaal naar Heverlee gereden voor de sleper en ESU regelaar.

ach ja,

de totale reductie nu is 24.

met een start rpm van 10500 kom je dan op een max snelheid van 75 km/h (schaal).
Ik denk dat het motorje zelfs meer gaat halen.

Patrick

Klaas Zondervan

Nog even over de snelheid. In het filmpje voed je de motor met een batterij. Maar in de definitieve uitvoering kun je met PWM werken. Of als het digitaal is, kun je het regelen met de decoderinstellingen.

Floris

Reductie van 24 lijkt me goed. Geprinte tandwielen zou ik zelf niet gauw doen, maar tis een interessant experiment natuurlijk. Ze zullen sowieso een stuk ruwer zijn dan goede officiële tandwielen, hoe nauw dat komt hoor je wel aan t verschil tussen een oud locje van piko of lima en een Fleischmann uit dezelfde tijd. In de basis een aardig vergelijkbare aandrijving (geen worm, alles rechte tandwielen M0.5), maar de Fleischmann tandwielen zijn netter gemaakt en daarom een stuk stiller.

perk

wel, gisteren heb ik héél nauwkeurig de omtrek van de snaar gemeten in Fusion, dan de poelies aangepast om netjes een ronde 49.5 mm omloop te hebben.
Ik print net de poelies af en mijnen frank (ja ik ben wat ouder) viel.  Ik dacht al in de winkel gisteren van ... da's een grote o-ring voor zo een wagon

Ik heb een blunder geslagen in mijn haast en o-ringen van 50mm gekocht in plaats van de omtrek naar straal te herrekenen.  :o :o

Maar ik heb een heeeeele verzameling loomsbandjes van de dochter, die zijn vierkant in profiel en veel soepeler.   Wel niet de juiste diameter maar ze rekken.
straks kijken of dat lukt.

Nu print het chassis en de motorsteun voor de volgende uren.

@Klaas

Ik rij met i-Train en alle fijne zaken daarrond.   Dus zeker komt er die ESU lokpilot in met PWD sturing.
Maar daarvoor moet ik nog de stroomopname uitwerken en de sleper, dat is voor de volgende stap.




raf

patrick ik ken da probleem .
Juist alles naar het container park gedaan en dan heb je juist van die print die stekker nodig die je nu niet meer hebt .
Je hebt het voordeel met de 3 rail dat je eigenlijk geen zorgen moet maken wat stroom pickup betreft
Zolang er 1 wiel op de rails staat en de sleper op de pukko's gaat de brossel rijden .
Ik zit met deze op 2 rail dus dat geeft enorm problemen .
Daar juist bij een club collega materiaal gaan halen en brengen en die was bezig aan een Piko dacht ik en die heeft een schuifbare railsleper er onder zitten .
Dus die piko pakt voeding van drie kontakten .
Ok niet scale maar het rijdt tenminste wel .
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

perk

voila  ;D

aandrijving nu met poelie en 24 reductie.   Let op de flashy loomsband als snaar.

https://youtu.be/aFEwh1PDg2w

Het werkt nog ook, en veel beter dan met de tandwielen.   Het geluid is minder, onder het hoofdpijn niveau maar nog steeds erg luid.
Ik denk dat het nu te maken heeft met de laagjes PLA die in de worm tegen elkaar wrijven en ratelen.   De wielas staat wellicht ook ietsje te dicht op de worm.

Maar het principe van de aandrijving werkt, ik ga nu toch eens proberen met een resin print van de worm en kijken of het geratel minder is.
En misschien ook gewoon eens eentje kopen om te vergelijken later.



Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

perk

elastiekjes waar men sierraden mee maakte : https://nl.wikihow.com/Sieraden-van-loombandjes-maken

ik denk een hype van 10 jaar geleden.

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Thommy

Citaat van: perk op 01 april 2022, 19:34:01 PM
elastiekjes waar men sierraden mee maakte : https://nl.wikihow.com/Sieraden-van-loombandjes-maken

ik denk een hype van 10 jaar geleden.

Die dingen gaan knappen. We hebben er hier ook een resem liggen. Kunnen niet goed tegen zonlicht of warmte.
Beter gewoon setje marklin antislipbandjes
Greetz

Thommy

raf

#44
Patrick ooit van een oudere modelbouwer geleerd dat tandwielen NIET strak op elkaarmogen zitten .
Dus hij zei dat er steeds een sigaret vloeike tussen moest kunnen .
Maar dat was dan voor een grotere module maar het is wel waar dat er dus een beetje speling moet zijn .
Zo juist moet de stand van de wielen nu niet zijn tegenvoer de motor en rails.
Nu je filmpke bekijken
Na het filmpke
Proficiat dat rijd een pak beter en ook veel minder geluid .
Ik denk dat je nu meer de rails hoort dan de brossel zelf .
Ik zou dus inderdaad dat loom bandje vervangen door een antislipbandje maar als proef zijn deze zeker te gebruiken .
Ben benieuwd naar je oplossing om de motor weg te werken als je er banken in gaat zetten .
Bij mijn chassis maken de banken mee deel uit van de stevigte van het ding .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.