Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

autorail of brossel 551

Gestart door perk, 30 maart 2022, 15:34:47 PM

Alberke

De constructie van Dacker, of was het Jocadis?
Jammer genoeg hebben de wielen absoluut geen grip op de rails, wat een nieuwe betekenis geeft aan de term "statisch model"
551 by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

rgp

Patrick,

Waarom worm en wormwiel en geen tandwielen en konische tandwielen ?

Roland

Klaas Zondervan

Konische tandwielen heb ik wel eens gezien. Ik dacht bij Jouef. Maar konische tandwielen zijn lastiger goed in te stellen.
Wormoverbrengingen worden bij voorkeur toegepast omdat je dan in 1 stap een grote vertraging krijgt.

Floris

Citaat van: Alberke op 31 maart 2022, 12:12:45 PM
De constructie van Dacker, of was het Jocadis?
Jammer genoeg hebben de wielen absoluut geen grip op de rails, wat een nieuwe betekenis geeft aan de term "statisch model"
551 by Hugo Albert, on Flickr
hm, dat klinkt interessant, alle wielen aangedreven maar komt toch niet goed weg? vermoed eerder dat er tussen motor en 1 van de wormen wat misgaat, waardoor 1 as stil blijft staan.

Het belangrijkste om herrie te verminderen heeft Klaas al genoemd, vermijd sneldraaiende tandwielen, dus worm aan de motor en daarna met tandwielen verder. Al het andere geef ik niet veel kans eerlijk gezegd...

@raf: sterkte. zo'n bak scherven doet pijn.


Peter

Mijn bouwset was van de firma Keyser, die ik samen met de Dacker sets voor de eloks reeks 22 en 23 kocht.
Een mogelijke oplossing is de wielen vervangen naar en iets minder glad metaal, maar zeker de overbrenging verbeteren, zoals bv. de kunstof overbrenging vastlijmen op de assen, want die slipt nogal makkelijk door.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Gladde wielen hoeft geen probleem te zijn. Als beide assen meedraaien op de aandrijving, dan komt het ding echt wel van zijn plek. Zeker als hij niks hoeft te trekken.
Ik denk dat Floris het probleem goed benoemt, aan 1 kant slipt de aandrijving.

raf

Schuine tandwielen zijn eigenlijk nooit los van elkaar want de tanden maken steeds een beetje contact
https://www.verspanersforum.nl/wp-content/uploads/2015/12/Set_tandwielen.jpg
Dan krijg je dus dit als worm en tandwiel

https://cpimg.tistatic.com/05687584/b/4/Herringbone-Gears-w410.png
Zelfs dit werkt
Maar ok ik wijk af
Dit is allemaal mooi maar niet te printen met hobby materiaal
Ik had 2 aan gedreven assen bdw .
Gr Raf
PS tandwielen hoeven zelfs niet rond te zijn maar kunnen ook elke andere vorm hebben die je maar kan bedenken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

adrievans

Zomaar een vraag,is het " geratel" verschil tussen rechte en schuine tanden en worm op motoras of 1 na laatste as echt evident,het voertuig zal op de baan niet echt hard rijden. (schatting 45 tot 70 km/uur in het echt)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

ja, t verschil tussen wel of geen tandwielen "voor" de worm is echt groot, ook al bij relatief lage snelheden. De motor maakt dan immers al redelijk toeren. Schuine of rechte tandwielen maakt verder niet zo veel uit.

adrievans

Citaat van: Floris op 31 maart 2022, 18:46:11 PM
ja, t verschil tussen wel of geen tandwielen "voor" de worm is echt groot, ook al bij relatief lage snelheden. De motor maakt dan immers al redelijk toeren. Schuine of rechte tandwielen maakt verder niet zo veel uit.

Shit,moet ik voor een toekomstig project weer opnieuw gaan tekenen. :(
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Thommy

Citaat van: Alberke op 31 maart 2022, 12:12:45 PM
De constructie van Dacker, of was het Jocadis?
Jammer genoeg hebben de wielen absoluut geen grip op de rails, wat een nieuwe betekenis geeft aan de term "statisch model"
551 by Hugo Albert, on Flickr

Motortje lijkt idd op het jouef motortje dat hier gebruikt is in de type 53. Maar dan wel 1 zijde maar astap en niet aan beide zijden. (Wss uit een ander type loc)
Echter gebruikte Jouef bij sommige dus pulleykes met een 'riem'. Hier gefixt met een marklin antislipbandje
Greetz

Thommy

Floris

Citaat van: adrievans op 31 maart 2022, 19:03:02 PM
Citaat van: Floris op 31 maart 2022, 18:46:11 PM
ja, t verschil tussen wel of geen tandwielen "voor" de worm is echt groot, ook al bij relatief lage snelheden. De motor maakt dan immers al redelijk toeren. Schuine of rechte tandwielen maakt verder niet zo veel uit.

Shit,moet ik voor een toekomstig project weer opnieuw gaan tekenen. :(
tis nu even shit, maar op de lange duur ga je dr geen spijt van krijgen.

Havoc

Ik zou tandwielen niet printen. Zeker niet als je naar modulus 0.4 of zo gaat. Je kan dat allemaal vlot vinden. Een tandwiel heeft een relatief complexe vorm en dat is met een bedoeling. Ook moet je je tandwielen goed op de juiste centermaat zetten.

Een worm geeft een grote vertraging omdat die meestal maar enkelvoudige schroefdraad heeft. Dat is hetzelfde als een tandwiel met 1 tand. Dus een worm en dan een wormwiel met 20 tanden geeft direct een vertraging van 20x. Als je een klein tandwiel van 10 tanden op de motor zet, dan moet je een tandwiel van 200 tanden op de aangedreven as zetten om dezelfde vertraging te hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

perk

Ik was vandaag op de baan, dus heb niet kunnen reageren.
Ik heb dit eigenlijk gepost als werk in aanbouw, 'k ben zelfs niet zeker of het ooit gaat lukken maar ik vond het wel eens interessant om de weg, het falen, proberen en niet alleen het eindproduct te delen.

Er is al redelijk wat denkwerk in gegaan.   De reden waarom ik eerst een primaire reductie en dan pas de worm heb zijn 3delig.

1) PLA is nu niet het meest sterke materiaal, zo een worm is niet echt efficiĆ«nt en kent veel wrijving.   Wrijving lukt niet zo super goed met alle laagjes die een beetje als rasp werken.   Dus mijn plan was de rotatiesnelheid van de worm laag te houden.

2) Belangrijker is het lange termijn plan.     De 551 is een pilootproject voor de 608.   De bedoeling is een aandrijving te ontwikkelen die makkelijk kan uitgebreid worden naar 2 of meer aangedreven assen.    Door de metalen as van de worm langer te maken, er een 2de worm op te zetten en een wielas met wormgear toe te voegen is het heel makkelijk uit te breiden.

3) Niet te vergeten is er plaatsgebrek.   Als je na de wormgear verder wil met tandwielen, moet je direct een 2de tandwiel naast de wormgear hebben (op dezelfde as).   Dit omdat zo een -echte- wormgear geen rechte vertanding heeft.   Ik weet dat soms dit genegeerd is, en het werkt wellicht wel, maar mijn eerste probeersel gaf aan dat de wrijving (verlies) groot is.   2 tandwielen naast elkaar ging me niet direct lukken, Marklin enzo heeft dit probleem niet want die werken met metalen of sterkere tandwielen die dunner kunnen.   Allemaal veel fijner en sterker materiaal dan ik kan maken. Verder gaan met tandwielen naar elke as geeft ook meer assen en lagers, en schipperen om de afstand tussen de wielassen goed te krijgen door de hoek van de tandwielen aan te moeten passen.

Nu nog een aantal andere bedenkingen en probeersels.

Ik heb geprobeerd conische tandwielen te gebruiken, maar de printer laat geen fijne module toe.   En dan wordt het gewoon te groot om tussen de wielen weg te krijgen.
Sommige modellen hebben geen primaire overbrenging, direct van motor op worm op de as.   Lukt alleen met kleine module tandwielen, dus geen optie hier.
Ik vrees dat je anders een trage motor moet vinden of je mist fijnregeling en schaal snelheid.    Zo een brossel ging maar tegen de 50-60km/h

Ik wou dat de motor een groter toerental bereik moest kunnen lopen en zo tegen 50% van de max toerental op een schaalsnelheid van 60 km/h uitkomen.   Wel aan het fimpje te zien ben ik daar een beetje naast gegaan.   De reductie moet nog sterker.

Een groot nadeel van een primaire overbrenging is dat je de hoogte in moet met de motor, en als gevolg ga ik nooit een echt interieur in de brossel kunnen hebben.

Waarom koop ik niet gewoon een worm en tandwielen?  Wel omdat die toch niet zo makkelijk te vinden zijn, en als ik zelf print kan ik dat makkelijker aanpassen aan de beschikbare assen enzo. 
Het doel was weeral ook om iets te maken dat iedereen kan namaken zonder in (exotische) winkels dingen te moeten kopen.
Ik GOK er ook op dat binnen korte tijd met de resin printers je dit beter en even sterk zal kunnen maken.

'k vind dat zonder antislip bandjes en met maar 1 aangedreven as dit ding al redelijk goed rond ging (vloog).   

Voordat ik de huidige denkpiste met primaire opgeef, ga ik eerst proberen met een poelie.
Vandaag in de winkel een aantal o-ringen gekocht.   50mm opening en 1.5 mm doorsnede rubber.   Het lijkt wel iets bruikbaar.

Ik heb het ontwerp aangepast, de lagers zijn nu onderaan het chassis (voor trekbelasting van de snaar) ipv bovenaan (druk van de tandwielen). 
Motor is nu modulair ingebouwd, makkelijker te printen en aan te passen.   Supports printen met een 0.25 nozzle geeft geen mooie vlakke afwerkingen aan het object erboven.   Ik probeer zo veel mogelijk vlak op de plaat te printen.

Morgen eens de printer opzetten en proberen.

fusion360 poilie 551 by Patrick Verret, on Flickr

perk

ah ja, de tandwielen zijn ontworpen met een plugin in Fusion360.   Die zouden een goede vorm moeten hebben, zelf dat tekenen is veel te lastig.