Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

autorail of brossel 551

Gestart door perk, 30 maart 2022, 15:34:47 PM

raf

Ik heb er reeds drie gebouwd twee op het chassis wat patrick liet zien
En de nummer twee voor 2 rail op het chassis van een  fleischemann brommeltje
Dus eigenlijk dezelfde maar dan van een ander merk
Beide rijden goed
Maar het werk dat patrick gedaan heeft is wel heel mooi

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Nog twee kappen die ik van Stefan Appelmans jaren geleden heb gekregen
Een 551

PA180001 by Peter Verlooy, auf Flickr

en en 75

PA180002 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

perk

Hallo iedereen  ;)

het is al lang stil geweest in modelbouwland voor ons.    Maar sinds oktober ben ik terug een beetje bezig geweest.
Een van de eerste prints (er zitten nog een paar foutjes in) heb ik nu een hoop laagjes verf gegeven, vooral met de airbrush.

Dit was de eerste maal dat ik zoiets deed, en ik heb weer veel geleerd. 

versie1-geschil by Patrick Verret, on Flickr

Nu staat de kap op het chassis van de Marklin 3016, met aangepaste (namaak) ophanging.    De rest van het onderstel heb ik zo gelaten, want eerlijk gezegd geraak ik anders nooit aan een nieuw project toe.

Ik ga wel proberen eens decals te maken en ook wil ik er verlichting in/op.   De 2-kleuren leds heb ik al, maar geen tijd momenteel.

Michael

Patrick dit ziet er voor mij fantastisch uit, deze staat nog als laatste op mijn wensenlijstje, maar aangezien ik niet beschik over een 3D printer, zal ik moeten wachten totdat er een fabrikant is die dit model uitbrengt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

hans63

dat ziet er goed uit!
waarom heb je de ramen in matglas gedaan, of zie ik dat verkeerd?

perk

Dat is inderdaad een soort matte plastic folie.   

Het Marklin 3016 chassis heeft een grote motor en was nooit bedoeld om een interieur te hebben.   Er is ook geen plaats voor.
De 3016 heeft dan ook een soort melkachtig ramen, en ik heb dit ook gedaan om de binnenkant te verbergen.

Het is dus zuiver camouflage van de binnenkant

hans63

perk

nah, ik ben al een tijdje aan het denken aan deze : https://wiki.3rail.nl/index.php/Type_608
maar de aandrijving en afmetingen maken het een uitdaging.

Eerst wil ik wel mijn minibaantje verder doen en tegen eind volgend jaar redelijk af krijgen

raf

ik ben ook reeds bezig met het type 91 maar om er een goede aandrijving in te krijgen is het probleem
ik heb dus een paar brosseltjes
een op het zelfde chassis als perk en eentje op het chassis van een fleischmann brommeltje
in die fleischemann ligt een kleinere motor met cardan dus meer ruimte voor interieur
een is 2 rail de andere is 3 rail
https://www.youtube.com/watch?v=IR-LslwpRAg&ab_channel=chikes4862
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: perk op 30 oktober 2024, 21:46:05 PMDat is inderdaad een soort matte plastic folie.   

Het Marklin 3016 chassis heeft een grote motor en was nooit bedoeld om een interieur te hebben.   Er is ook geen plaats voor.
De 3016 heeft dan ook een soort melkachtig ramen, en ik heb dit ook gedaan om de binnenkant te verbergen.

Het is dus zuiver camouflage van de binnenkant

ik heb zo'n brossel gemaakt (giethars kap dat ik hier via Peter kocht ooit) en heb daar een roco onderstel in gezet van een franse Y8000.
Vlot te vinden, relatief lage motor, en goeie rij-eigenschappen. En was redelijk p&p.
Greetz

Thommy

perk

Daarstraks bij Het Spoor de grote brossel zien staan met de dubbele koplampen.  Vraagt mijn vrouw waarom ik die zo niet heb gemaakt.
Ik heb resin over dat binnenkort vervalt, dus heb ik dus maar een versie met dubbele koplampen gemaakt.  Kleine aanpassing in de files, maar gezien de chaotische manier van mijn tekenen kunnen kleine aanpassingen soms alles in de soep laten draaien.   Het lijkt echter ok.

Ik heb nog geen testprint gedaan, dat komt volgende maand ofzo.

551 - dubbele koplamp by Patrick Verret, on Flickr

File is bijgevoegd in https://www.printables.com/model/831355-brossel-551-187-for-h0

Ps, de kleurzetting is niet correct, maar ik vind het gewoon mooi :-)

eve

Omdat ik technisch werkloos ben (wachten op materiaal) heb ik eens even gekeken of een compacte aandrijving voor de 551 haalbaar is...

by Erik Verleysen on Flickr

De diameter van de wielen is 9 mm met flenzen van 1,2 mm. De wielbasis 63,2 mm. In elk grijs blokje zit een motor met overbrenging. De overbrenging bestaat uit messing tandwielen. Mogelijk is 1 motorunit voldoende. De hoogte van de bovenkant van de motorunit is 10 mm boven de rails.

Zou zulke opstelling fysisch in te bouwen zijn in een 1:87 551 zodat er ook een binneninrichting kan gerealiseerd worden?

Mvg, Erik.

PeterVG

Mocht je dit effectief uitwerken dan ben ik kandidaat koper.

perk

Ik heb de kap getekend rond een 'fake' chassis dat ik opgemeten had op basis van de restanten van de 3016 donor.
(dat fake chassis heb ik nooit geprint)

fake chassis by Patrick Verret, on Flickr

zijzicht met fake chassis by Patrick Verret, on Flickr

de marklin wielen zijn diameter 13 (dus eigenlijk veels te groot)

Ik heb geen idee hoe je zo compact een aandrijving kan maken, maar geven de tekeningen hierboven je wat info?   Ik vermoed dat het wel zou passen, en dat het gewoon een kwestie is van dat fake chassis wat aan te passen zodat de aandrijving op de juiste hoogte zit. Het schroefgat om de kap vast te zetten kan wel op een andere manier.

eve

by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.