Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

autorail of brossel 551

Gestart door perk, 30 maart 2022, 15:34:47 PM

perk

Een van mijn koppige projecten is om een rijdende versie van de 551 en de 608 te maken.
En hiermee bedoel ik echt helemaal zelf, inclusief de aandrijving.

We hebben het boek, zijn gaan foto's nemen en alle documentatie van het internet geplukt.

Mijn plan is eerst een werkend chassis te bouwen, daarna kan ik me uitleven op de carrosserie en details

Echter, een aandrijving maken is niet zo simpel.   Onderdelen vinden is echt lastig, en je weet natuurlijk nooit of je ze daarna nog eens kan vinden.
Ik heb bij Conrad een geschikte motor gevonden, lagers, 2mm as en wat kleine spullen.    Voor de wielen gebruik ik standaard Marklin assen.

Eerst het ontwerp in Fusion360, tandwielen en worm zijn ontworpen met een plugin.   

fusion551prototype1 by Patrick Verret, on Flickr

wormas en wielen zijn gelagerd.

worm en wormwiel zijn module 1.
primaire overbrenging is module 0.8.   Fijner lukt niet om deftig te printen met de PLA printer.

vele uurtjes printen verder

20220329_200336 by Patrick Verret, on Flickr

20220329_200332 by Patrick Verret, on Flickr

voor de test gebruik ik een 9V batterij, volgens de berekening zou dat rustig moeten rijden onder de schaal topsnelheid.

20220330_120022 by Patrick Verret, on Flickr

en hier is het dat het mis ging  :o :o

Ok, het doet het maar er zijn problemen. 

https://youtu.be/RCTrwfzyF0g


Echt schaalsnelheid kan ik dit niet noemen, meer TGV speed.    Het grootste probleem echter is het lawaai, of beter nog *****herrie.
Niet te harden, dit is vooral de primaire overbrenging die een hels kabaal maakt.  Om de video lijkt het nog mee te vallen maar in werkelijkheid kan ik het in de kamer niet uithouden.
Waarom weet ik niet.   Misschien is het de PLA die te hard is en klatert, of toch de tandwielen die niet goed van vorm zijn?

Terug naar het tekenbord, ik ga nu proberen ergens een O-ring van 1mm dikte te vinden en de primaire aandrijving naar een polies omvormen.
Dit zou hopelijk ook een grotere primaire reductie moeten geven.

 


adrievans

Je idee werkt,dat is het belangrijkste.
Vor lagere snelheden zal je,denk ik, toch naar kleinere modules moeten gaan (bijvoorbeeld 0.4 zoals roco,vlot verkrijgbaar in onderdelen)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

Citaat van: perk op 30 maart 2022, 15:34:47 PM
Terug naar het tekenbord, ik ga nu proberen ergens een O-ring van 1mm dikte te vinden en de primaire aandrijving naar een polies omvormen.
Dit zou hopelijk ook een grotere primaire reductie moeten geven.
Dat lijkt me geen goed plan. Er is een kleinserie fabrikant geweest die dat ook deed, maar dat pakte niet goed uit.
Je kunt beter zoeken naar bruikbare reservedelen van Roco, zoals Adrie ook al schreef. Het probleem met de hoge snelheid komt voornamelijk door het wormwiel. Dat heeft zo te zien maar 10 tanden en dat is te weinig. Met een kleinere modulus kan dit wormwiel meer tanden krijgen en dat geeft een grotere reductie.

Verder zou ik de niet aangedreven as kantelend maken, dan blijven altijd alle wielen op het spoor bij oneffenheden.

perk

tja, meer tanden op het wormwiel geeft problemen met deze modulus want dan kom die tegen de pukkoo's van de marklin rail.
kleinere modulus is niet printbaar met mijn gerief.   Maar misschien met met de resin printer en aangepast resin, allemaal nog mogelijkheden.

Het probleem met reserveonderdelen van grote fabrikanten is dat er amper iets bij staat van specificaties.  Je weet eigenlijk niet wat je hebt, en dan ik het niet samen te brengen met andere onderdelen.

Ik heb nog plannen om de niet aangedreven as wat losser te zetten, inderdaad voor contact te houden ten allen tijd.





adrievans

bijvoorbeeld roco recht tandwiel 86418 asdia 2mm buitendia 7.6mm 17tanden
roco worm 86701asdia 2mm buitendia 5.8mm

steekcirkel berekenen https://www.tandwielen.com/tandwielen-berekenen
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

Citaat van: perk op 30 maart 2022, 17:32:51 PM
Het probleem met reserveonderdelen van grote fabrikanten is dat er amper iets bij staat van specificaties.  Je weet eigenlijk niet wat je hebt, en dan ik het niet samen te brengen met andere onderdelen.
Ik noemde Roco, omdat bij die tandwielen de modulus vrijwel altijd 0,4 is. Als je dat eenmaal weet zijn veel andere maten wel te achterhalen.

raf

#6
Mag ik Of komt er zever van ???


Dit is mijn versie van de brossel



De problemen met lawaai zijn hetzelfde en door de kleine wieltjes zeer slecht contact
En dan gebeurt er dit

De brossel duikt van de baan af en stort omlaag in een kist met allemaal buizen .


Ik blijf dit volgen hoor maar dit was de enige commentaar die ik kwijt wilde .
Gr Raf
Die van mij was direct drive op de worm met aan elke kant een cardan koppeling .
De enige oplossing om het te voorkomen zijn tandwielen met van die schuine vertandingen .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 30 maart 2022, 19:31:55 PM
Mag ik Of komt er zever van ???
;D

De problemen met lawaai...

Even een opmerking uit het echte leven:
Een versnellingsbak of reductie waarin twee kamwielen van dezelfde grootte op elkaar ingrijpen geeft gegarandeerd lawaai, een soort gejank af.
Als voorbeeld neem legervoertuigen van om en bij de WOII periode, of zelfs M.A.N. vrachtwagens tot voor de jaren 2000, van ver herkenbaar in de lage(shift) versnellingen, alsook bepaalde modellen van Ma/Trix.

;)

perk

#8
Raf,

van mij krijg je geen zever.  Ik kan trouwens niet goed om met conflicten, dus wil geen ambras met iemand.

ik heb je onderwerp over de 551 gevolgd, 'k vond dat echt knap getekend en gedaan, spijtig van het ongeval.    Je gebruikt echter dat oude chassis en ik wil dat liever niet.
Ik weet dat ik ook een oude marklin railbus zou kunnen kopen en ombouwen, maar een deel van me wil een project dat anderen kunnen nabouwen met courant voorhande onderdelen.
Een beetje een open source project

Ik verwachte ook wel wat lawaai, maar dit is echt erover.   Het is niet zozeer een metalig gejank zoals sommige locs hebben, maar meer een geratel.

Zou het komen omdat ik de tandwielen nogal breed heb?   Of het materiaal te hard?   'k kan alleen gokken.
Onlangs kwam ik op een oud artikel in MSN waar iemand met rubbertjes van een polshorloge dichting en polies dit opgelost had.

micro-modele gebruikt nu ook tandwielen en vroeger snaar, er zouden problemen met slip kunnen komen las ik.
Maar deze brossels zijn niet zo zwaar, het is niet dat er super veel wagons achter hangen en kracht op de overbrenging komt.

perk

ach ja, ik had trouwens het chassis van Raf bestudeerd (er is er eentje in de club - kapot) en geprobeerd de conische tandwielen in module 0.5 te printen.
Lukte niet echt goed, en volgens mijn berekening ging de snelheid te hoog uitkomen.

Klaas Zondervan

Je kunt de herrie verminderen door de volgorde van de aandrijving om te draaien. Dus vanuit de motor eerst de wormoverbrenging en dan de rechte tandwielen. Een wormaandrijving maakt nauwelijks geluid, en de rechte tandwielen draaien dan op een lager toerental wat minder herrie geeft.

Je kunt dan het wormwiel en het kleine tandwiel als 1 stuk printen.
Maar ik denk nog steeds dat modulus 1 voor deze afmetingen te grof is.

raf

Patrick dus ik mag je nog wat helpen ok

Mijn ervaring is dat je de stroom afname niet aan de binnen kant van de wielen mag zetten maar juist aan de bovenkant (met mijn chassis wel te verstaan )
Mijn assen liggen los en kunnen een klein beetje kantelen .
Maar doordat ik aan de binnen kant stroom afnam konden ze ten eerste minder bewegen en ten tweede als ze bewogen verminderde de stroom afname.
Voor een rubber bandje neem een grootste model van marklin antislip bandjes .
De ervaring is dat deze zo goed als niet door slippen .
En kleine poelie (of geen)op de motor en een zo groot mogelijke op de steek as.
En sorry voor ik een opname kon maken van het rijden was het reeds te laat en had ik een puzzel .
Maar wat is er mis aan het originele chassis buiten heu????? alles buiten de vorm
mijn chassis was ook geprint hoor .
Ik heb zelfs in de zijkanten sleuven voorzien om de draden door te laten lopen voor de stroop opnemers en de verlichting .
Eens de kap er op staat zie je dat toch niet meer .
Een esu v4 micro decoder deed de rest en die zat onder een bankje .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 maart 2022, 17:10:05 PM
Citaat van: perk op 30 maart 2022, 15:34:47 PM
Terug naar het tekenbord, ik ga nu proberen ergens een O-ring van 1mm dikte te vinden en de primaire aandrijving naar een polies omvormen.
Dit zou hopelijk ook een grotere primaire reductie moeten geven.
Dat lijkt me geen goed plan. Er is een kleinserie fabrikant geweest die dat ook deed, maar dat pakte niet goed uit

Jouef heeft dit gedaan, zie hun hlr80 en andere kleinere locjes.
Ben nu zelf bezig zo'n, in de jaren 70 gebouwde, stomer 53 op jouef chassis aan het verbeteren naar looks. En moet zeggen, op soms waggelend gedrag rijdt dat wel super. (Sterker nog, beter dan m'n Joc 53).

Ik volg de redenering om te starten met een wormwiel op de motor en dan was naar rechte tanden te gaan. Zie ook bij kmb hld60 reeks (genoeg foto's te vinden van eve)

En dat rechte tanden in elkaar lawaai maken, bedenk welk geluid uwe auto maakt in achteruit  :D ook de enige rechte tandwielen in uwe bak, al de rest zijn schuinlopende vertandingen (zoals rangeerduivel reeds zei)
Greetz

Thommy

adrievans

Citaat van: Thommy op 31 maart 2022, 06:04:15 AM


En dat rechte tanden in elkaar lawaai maken, bedenk welk geluid uwe auto maakt in achteruit  :D ook de enige rechte tandwielen in uwe bak, al de rest zijn schuinlopende vertandingen (zoals rangeerduivel reeds zei)


Die schuine tanden draaien dus maar 1 kant op,je lok gaat voor en achteruit wat doen de schuine tanden dan qua herrie en weerstand voor/door  tegengesteld draaien)?
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

Schuine tandwielen kunnen twee kanten op draaien. Waarom zou dat niet kunnen? Veel locs van Roco hebben ook schuine tandwielen en die kunnen vooruit en achteruit. De tandwielen zijn dan afwisselend rechts en links schuin. Om het onderscheid duidelijk te maken zijn ze afwisselend rood en wit.