Auteur Topic: VBV HLD55 en barstende tandwielen : eindtekst.  (gelezen 287 keer)

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 4.682
  • Voornaam: Erik
VBV HLD55 en barstende tandwielen : eindtekst.
« Gepost op: 27 maart 2022, 21:00:30 pm »
Mijn job zit er op. Ik had me tot eind maart tijd gegeven om het probleem op te lossen en voor mezelf :  ik ben er in geslaagd. Maar dat is dan ook alles : ik ben er niets mee.

Zoals u ongetwijfeld weet zijn er twee versies van de VBV HLD55 :
– de oudere versie met witte tandwielen
– een nieuwere versie met zwarte tandwielen.

Gemeenschappelijk hebben deze tandwielen iets vrij vervelend : ze barsten.

De isolatie tussen linkerstroomafname en rechterstroomafname is uitgevoerd door gebruik te maken van gedeelde assen. Het tandwiel moet die assen samenhouden.

De asdiameter is 2,4 mm (nominaal, effectief iets kleiner). De modulus van het tandwiel 0,5 en het aantal tanden 13. Dat is feitelijk, voor de gebruikte as, een klein tandwiel.
De uiteindelijke oplossing die ik gevonden heb, is een doorlopende as van 2 mm gebruiken en 1 wiel isoleren.
Hergebruik van de bestaande wielen heb ik uiteindelijk moeten laten vallen en maar goed ook. Ik heb gedraaide wielassen gevonden die kwalitatief een stuk beter zijn dan de oorspronkelijke.
De aanpassing naar de lagering van de assen in de draaistellen heb ik opgelost door gebruik te maken van busjes 2,5 x 2. De wielas van 2 mm draait soepel in deze busjes.

Voor de vervanging van een as met zwarte tandwielen (in een draaistel voor zwarte tandwielen) ziet dat er zo uit :

by Erik Verleysen on Flickr

Deze combinatie past zonder aanpassing van de lageropeningen : die zijn voldoende breed.
Het gebruikte tandwiel is 5 mm breed en in kunststof. Oorspronkelijk dachten we een messing tandwiel te gebruiken, maar dat produceerde teveel lawaai. Als we deze brede tandwielen gebruiken moeten we op 1 plaats in het draaistel 0,2 mm materiaal verwijderen. Dat is alles.



by Erik Verleysen on Flickr

De volledige combinatie loopt geluidloos en soepel.
Deze vervangassen zijn snel gemaakt en kosten ca. 5 €/stuk.

Voor de vervanging van een as met witte tandwielen ziet dat er anders uit. Hier moeten men de kubusvormige messing lagers recupereren en uitboren op 2,5 mm om de busjes op te vangen.




by Erik Verleysen on Flickr

De tandwielen moeten smaller gevijld worden om te passen in het draaistel.



by Erik Verleysen on Flickr


Een test met deze combinatie verliep niet helemaal naar tevredenheid. Bemerk dat bij de middelste as het witte tandwiel teveel naar links zit en aldus een rem vormde voor de loc. Na uitbouw en aanpassing was ook dat euvel opgelost bij eigen testen.

Bij deze oplossing moet ook nog de stroomafname gewijzigd worden. Ook daar hebben we aan gewerkt :


[/url]
by Erik Verleysen on Flickr

Dit moeten we per loc 4 maal doen.

Even resumeren. Per loc :

– 12 lagers recupereren en uitboren.
– 6 tandwielen smaller vijlen.
– 6 wielassen maken
– 4 stroomafname-PCBs solderen en monteren.
– 4 stroomafname-kabels hersolderen.

Ik schat dat dit aan materiaal per loc zowat 42 € zou kosten.

Over dit onderwerp zijn er op dit forum reeds een hoop commentaren geplaatst. Om zeker te zijn dat ik geen verkeerde informatie doorgeef, heb ik contact gezocht met Van Biervliet - miniatuurtreinen Ingelmunster.

Voor het probleem met de HLD55 witte tandwielen kreeg ik als antwoord :

Beste,
 
Deze tandwielen/bogie is nog de allereerste versie van 2015/2016
Hiervoor zijn er echter geen stukken meer,
 
Maar de nieuwe bogies met ook nieuwe wielen kan u wel monteren onder het
Oude onderstel.
 
Deze bogies hebben ook een betere stroomopname dan de oude.
 
De prijs voor een bougie (met wielen) komt op 20 euro /st.
 
 
Is het voor gelijkstroom ?zo ja, dan hebben we deze in stock
 


Met vriendelijke groeten,
Kristof


Hier komen dan nog 10 € verzendkosten bij. Totaal kostenplaatje voor 1 loc : 50 €.

Verder heb ik gezocht en gevraagd naar een handleiding om de vervanging door te voeren van de oude draaistellen naar de nieuwe. Daar heb ik niets gevonden op hun website en ook geen antwoord op gekregen.

Op mijn vraag naar de vervangassen met zwarte tandwielen ontving ik volgende mail :

Beste,
 
Voor de wielen met zwarte tandwielen : hier ken je nieuwe losse wielen vervangen
Een wiel komt op 5 euro
 
Groeten,

Ik mag verwachten dat ook hier verpakkings- en verzendingskosten bijkomen.

Nu is deze laatste mail voor mij verwarrend (gebrek aan verstand…).

Een collega modelbouwer kreeg met enkele dagen verschil van dezelfde firma over hetzelfde onderwerp een mail met de volgende passage :

Voor de versie met zwarte tandwielen : hier hebben we wielen en deze zijn gratis


Ja, daar kan ik niet tegenop.

Besluit.

Van Biervliet - miniatuurtreinen Ingelmunster reikt oplossingen aan die, wat kosten en werk betreft, vergeleken met mijn constructies, aangepast zijn. Of de problemen met de barstende VBV-tandwielen dan van de baan zijn, weet ik niet.

Waarom een klant A 5€ voor een “wiel” moet betalen en een klant B hetzelfde GRATIS aangeboden krijgt, weet ik ook niet. Aanbeveling : zoek een collega die ze gratis krijgt en bestel ze samen.

Voor mij stopt het verhaal hier.
Ik ben alweer een ervaring rijker (?).

Mvg, Erik.

Offline Floris

  • Forumlid
  • Berichten: 2.401
    • Le Bassin blog
  • Voornaam: Floris
Re: VBV HLD55 en barstende tandwielen : eindtekst.
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2022, 21:17:53 pm »
Mooi opgelost met die busjes en stroomafname! Voor de oude versie met lagerblokjes waren er ook nog de door Evan genoemde athearn-wielen, dat is minder werk.