Bouw Sachsische XIII-H ( Br 58.1 )

Gestart door 3rail, 16 maart 2022, 09:30:42 AM

3rail

Aangezien er niks te koop is voor de bufferbalk, deze zelf maar gemaakt.

Sachsische XIII H Bufferbalk by Kees Borgers, on Flickr

Boven de verende buffers zijn ook al de ophang punten te zien voor de gaslampen.

Sachsische XIII H Bufferbalk by Kees Borgers, on Flickr

Ook is er al begonnen met het verstevigen van de loopplaat aan de onderzijde, zo is er een balk verschenen boven
het voorste loopwiel.

Later meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Prachtig Edward. Dit gaat echt een pronkstuk worden
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

Dankjewel Peter.

Ik doe mijn best. ;)

Op dit moment bezig klinknagel strips boven op de balken aan het plakken.
Deze zitten boven het loopwiel, ook de spatborden mogen niet ontbreken.

Straks foto materiaal van het geheel.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

De chassis balk boven het loopwiel is bekleed.

Dit heb ik gedaan met messing klinknagel plaatjes.
Ook gisteren middag verf gehaald voor het chassis, hopelijk kan deze van de week in de lak worden gezet.

Sachsische XIII H Bufferbalk by Kees Borgers, auf Flickr

Nu moet er nog een verstevigings driehoek in, deze komt achter de bufferbalk en tegen de chassis balk.

Later meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

adrievans

 Even een vraagje uit onwetendheid,horen die klinknagelrijen niet gewoon door te lopen in een rechte lijn , of komt die door de afzonderlijke stukjes die de bouw vereenvoudigen
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

3rail

Adrie,

De klink nagels mogen in lijn liggen en dit zou ook het mooist zijn.
Helaas zijn de klink nagelplaatjes dermate klein dat het al een opgave is om ze op hun plaats te krijgen.

Het speelse effect heeft ook wel wat en als er straks een laklaag overheen zit zal je ze bijna niet meer zien.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

adrievans

Citaat van: 3rail op 30 maart 2022, 12:57:08 PM
Adrie,

De klink nagels mogen in lijn liggen en dit zou ook het mooist zijn.
Helaas zijn de klink nagelplaatjes dermate klein dat het al een opgave is om ze op hun plaats te krijgen.

Edward.



Dacht al zoiets , hoe groot is het totaal 15x5mm ?
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

3rail

Adrie.

De lengte is 24 mm, de breedte is op zijn smalst 4 mm.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

adrievans

Wel zonde na al die moeite om chassis en drijfstangen 2mm ?? langer te maken.
Het is best nog wel groot (om het netjes te maken) , maar he' het is jouw project.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

3rail

Weer een klein stukje verder.

De versteviging tussen de bufferbalk en het chassis zit er nu op.
Geen monster klus, maar toch. :)

Sachsische XIII H Bufferbalk by Kees Borgers, auf Flickr

Straks nog even de rail ruimers er op.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

We zijn weer een stukje verder gekomen met de bouw.

Zo zijn de rail ruimers ten tonele gekomen.

Sachsische XIII H Rail ruimers by Kees Borgers, auf Flickr

Ook heb ik een poging gedaan om de as met kruk te maken voor de 2 de drijfas.
Dat is dan ook redelijk gelukt, helaas is de kruk te breed en de as nu te kort.

P4020122 by Kees Borgers, auf Flickr

Van de week maar eens een nieuwe messing staaf van 2 mm ophalen om deze opnieuw te gaan bouwen.

Ook heb ik opnieuw de derde cilinder in het frame geplaatst, deze zat veelte hoog.
Door ruimte te maken in het frame is deze nu wel op de juiste plaats gekomen.

Sachsische XIII H Frame by Kees Borgers, auf Flickr

Hiervoor moest ook de omloop plaat worden aangepast, het geheel ziet er nu zo uit. :D

Sachsische XIII H by Kees Borgers, auf Flickr

Sachsische XIII H by Kees Borgers, auf Flickr

Het drijfwerk moest ook nog een afdekking/ophang punt hebben.

Sachsische XIII H Drijfwerk. by Kees Borgers, auf Flickr

Later meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Gerolf

Tof bouwverhaal - leuk om te volgen  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

#27
best respect aan zoiets te beginnen, begint stilletjes aan iets heel bijzonder te worden ;)

adrievans

Duimpje omhoog,blijf het geweldige modelbouw vinden  :P
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

3rail

Heren, bedankt voor de reacties.

De bouw gaat ondertussen rustig door, hopelijk morgen weer een update.
Ben op dit moment bezig om de steun/rookkast/cilinder blok te bouwen. ;)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99