Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

serie of paralell solderen van leds?

Gestart door EricVW, 14 november 2006, 17:37:00 PM

EricVW

Wat is nu het beste de  ene zegt beter paralel de leds solderen, minder verbruik?
In het nr 53 staat steeds in serie solderen,
wel voor treinverlichting in wagens
Wat is het nu
Eric VW

ysbeer

Ach eigenlijk maakt het niets uit.
Het is maar net wat makkelijk uit komt.
Serie heeft het nadeel dat je bij veel leds in serie een hogere spanning nodig hebt.
serie lukt alleen goed bij leds die om voldoende licht te geven ongeveer de zelfde stroom nodig hebben.
paralel heeft als nadeel dat elke led en eigen weerstand nodig heeft.

wim ysbeer

pabe

Ik opteer altijd voor de serieschakeling...  zeker als het om een beperkt aantal LED's gaat voor wagonverlichting, waar alle LED's toch van hetzelfde type zijn.

Paul

Gerolf

Serieschakeling beperkt het verbruik, maar je kan maar serieschakelen tot enkele volts minder dan je beschikbare spanning. Bij 14V DC zijn dat bijvoorbeeld maximaal 4 witte LEDs.
Je kan natuurlijk ook meerdere serieschakelingen op hun beurt parallel aan een voeding zetten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

EricVW

Hartelijk dank, voor de uitleg
Dus best serieschakeling
BVele, dank
Eric

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Eric Van Watermeulen

Hartelijk dank, voor de uitleg
Dus best serieschakeling
BVele, dank
Eric



Nee dat staat er niet het kan allebei,en het heeft ook alle twee zijn voor en zijn tegen.
a is niet beter dan b

wim ysbeer

EricVW

Maar ik zou tot 12 lichtdiodes willen gaan in serie, is datmogelijk?
Eric

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Eric Van Watermeulen

Maar ik zou tot 12 lichtdiodes willen gaan in serie, is datmogelijk?
Eric



Ja maar dan moet je spanning wel minsten 14 a 15 volt zijn.

wim ysbeer

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door Eric Van Watermeulen

Maar ik zou tot 12 lichtdiodes willen gaan in serie, is datmogelijk?
Ja maar dan moet je spanning wel minsten 14 a 15 volt zijn.
Niet mee eens. Als je ze allemaal in serie wil (geen gemengde schakeling) heb je veel meer spanning nodig.
Elke led = ongeveer 2,5 Volt, maal 12 = 30 Volt minimaal.
Bij een voedingssapnning van 14V zou ik 3 ketens (van 4 seri?le leds met weerstand) parallel plaatsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Gerolf je hebt gelijk,we praten hier waarschijnlijk over witte.
Ik was even met rode bezig,daar valt maar net een volt over.

wim ysbeer

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
...was even met rode bezig,daar valt maar net een volt over
1600 mV eigenlijk, dus heb je voor 12 rode nog steeds bijna 20V nodig [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

EricVW

verbruik , nietveel ?
Veronderstel ik rijd met een drie treinen, digitaal,waarvan de wagens verlicht zijn. Telkens met 12 leds per trein,heeft dat veel invloed op het verbruik.
Eric


ysbeer

Nee niet erg.
1 wagen is 12 leds (kan best wat minder ,denk ik)
In series van 4 stuks.
Is drie series
per serie 15mA
Is per wagen 45mA.
3 wagens ,reken maar uit.

wim ysbeer


pabe

Hallo...[:)]
Ik vraag mij af voor een speciaal verlichtingsproject waar de LEd's nogal in het zicht zullen hangen, of het mogelijk is om een aantal van hetzelfde type witte LED's parallel aan te sluiten, met ??n gemeenschappelijke voorschakelweerstand...? [:I]
Normaal zet je bij iedere LED een weerstand, maar gezien dit niet mooi zou ogen, vandaar dit vraagje[:I]  Waarde en vermogenberekening van de gemeenschappelijke weerstand is geen probleem...
Alle informatie welkom  ![:p]
Paul[8D]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door pabe
... voor een speciaal verlichtingsproject ...
Altijd benieuwd naar speciale projecten [;)]
Indien je vele leds parallel wil schakelen op ??n voorschakelweerstand, moeten alle leds exact dezelfde specificaties hebben. In de praktijk betekent dit: met de hand uitzoeken. Het alternatief is een verschillende lichtopbrengst per led: er zullen er immers altijd zijn die een n?t ietsje lagere of hogere stroom/spanningsval hebben.

PS: Wat is dat speciale project? Het mag desnoods ook via pm, hoor!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw