Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Platte wagen type 9820B1

Gestart door vanmiegroet, 07 maart 2022, 21:56:58 PM

Herwig

#15
        Je komt soms wat tegen .
        Kijk eens wat er op de platte spoorwagen ligt       :)                      ( dwz op de 'lage-boord'-wagen rechts ,  type K ? )   
        https://www.antiek-design-vintage.nl/images/stories/virtuemart/product/oude-foto-fotoprint-haven-antwerpen-ag.jpg

        >       dwz.   'diamond'-bogies op de 'lage-boord'-wagen rechts ,  type K  (?)   

guy holbrecht

Lossen van het type 29 na de oorlog?

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 18 maart 2022, 12:57:28 PM

        Je komt soms wat tegen .
        Kijk eens wat er op de platte spoorwagen ligt       :)           
        https://www.antiek-design-vintage.nl/images/stories/virtuemart/product/oude-foto-fotoprint-haven-antwerpen-ag.jpg

Op de platte wagen links lijken wielen te liggen die volgens mij overeenkomen met de drijfwielen van de 29,
Op de platte wagen recht voor je liggen dingen die wel zouden kunnen doorgaan voor tender-boogies voor diezelfde 29, en helemaal links denk ik een stoomloc (29???) te zien.
Maar bij mijn weten kwamen de 29ers kompleet gemonteerd aan, wel met afgekoppelde tender en deze lijkt geen cabine te hebben...of toch wel?  :-\

;)

Alberke

De Canadese kwamen wel degelijk in losse onderdelen toe!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

guy holbrecht

Op pagina 31 van 'les consolidations type 29' vind je een foto die quasi tegelijkertijd is genomen met de foto hierboven. Daarbij wordt vermeld dat de Canadese locs die in (vrij grote) onderdelen toekwamen, geassembleerd werden in de ateliers van Antwerpen-Dam

Metpetergaathetbeter

#20
https://nmbs-asp.adlibhosting.com/Content/GetContent?command=getcontent&server=museum_pdf&value=Historische%20fiches%5CStoomlocomotief%20type%2029_NL_V1.pdf


hier blijken ze zoals Rudy zei : wel toegekomen zijn in zijn geheel  zeker een aantal (80)toch zie foto (De Amerikaanse) de Canadese(220) uit grote stukken

Alberke

De Amerikaanse kwamen wèl gemonteerd toe
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

#22
   
En zijn deze type 29 tender-draaistellen qua concept van veraf verwant aan de Diamond-bogies, maar dan zwaarder uitgevoerd, of helemaal niet ?

>       dwz. op de zw/w-foto:  'diamond'-bogies op de 'lage-boord'-wagen rechts ,  type K  (?)   

guy holbrecht

Volgens hetzelfde boek zouden het aanvankelijk Diamont draaistellen zijn geweest, doch deze bleken na verloop van tijd niet te voldoen (heuvelrijke lijnen, relatief korte bogen en veel wissels op het NMBS net)en dienden er aanpassingen aan de draaistellen uitgevoerd te worden omdat zij door hun soepelheid stabiliteitsproblemen gaven bij hogere snelheid. Blijkbaar werd daarom de vering aangepast. Op p 118/119 van dat boek staan drie foto's, de eerste met de originele vering (ressorts héliocoidaux) de tweede foto met bladveren en de derde foto toont een tender met Monroe vering.

Floris

Citaat van: Herwig op 18 maart 2022, 15:36:20 PM
   
En zijn deze type 29 tender-draaistellen qua concept van veraf verwant aan de Diamond-bogies, maar dan zwaarder uitgevoerd, of helemaal niet ?
Ja, t zijn in principe dezelfde dingen, wel anders geproduceerd (gietstukken in plaats van losse profielen)

vanmiegroet

Ik wil gewoon efkes reageren op iedereen: merci voor de extra info  ;D

Het researchdossier van deze platte wagen is enorm kunnen groeien. Dit kan een mogelijks museumdossier alleen maar mogelijker maken en wie weet welke toekomst deze platte wagen kan krijgen  ;)
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

doomslu

Een reactie vanop ons Franstalig forum:

Bonsoir.

Je vais régulièrement sur la version néerlandophone du forum mais n'ayant pas la possibilité et voulant rendre service je poste ici en espérant une copie ou un transfert vers MSM par Monsieur Dooms.  Catégorie : Grootbedrijf,  sujet : Platte wagen type 9820 B1 pour vanmiegroet.
Je ne suis pas du CFV3V mais j'ai réalisé sur les différents sites énormément de photos, la version de la photo de Floris m'est inconnue.

,

En fait les 3 wagons sont d'un type différent (ridelles basculantes, et ranchers).

C. Bonaventure
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *