Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Platte wagen type 9820B1

Gestart door vanmiegroet, 07 maart 2022, 21:56:58 PM

vanmiegroet

Ik ben bezig met een klein researchproject en ik ben toevallig op het type 9820B1 gestoten.
Waarom interesseert me dit type platte wagen? Simpel: op een wagen van een zéér ver verleden zie ik de benaming "Type 9820B1" maar op een moderne Infrabel-wagen zie ik dezelfde benaming.

Daarom vroeg ik me nu af: waarvoor staat 9820B1?
De UIC-Code leerde me alvast dit:
Goederenwagen type U van het type 98 met subreeks 2. De 0 staat voor de maximumsnelheid: 120 per uur. De B1 is dus een mysterie, maar ook het type 98 subreeks 2 is een vraagteken. Want wat is nu concreet een 98 2 en wat is de betekenis B1?

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen want ik ben al veel te lang bezig met het zoeken naar antwoorden  ::)

Beide foto's zijn een wagon type 9820B1

Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

SuSke

Ruben, al eens een keer gezocht in de archieven van spoorwegjournaal. Daarin staan regelmatig besprekingen van types wagons.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Ruben,

je hebt toch het antwoord via facebook gekregen.

Diegene die het je gegeven heeft was ooit wagenschouwer en zijn antwoord is juist.

Roland

Herwig

#3
   

   Ben aan het zoeken in het dossier    'NMBS-Goederenwagens 3"  :       
   3.8.    Platte Wagens op draaistellen van het gewone type           +       3.9.   idem  "van het Speciale Type"
   ( heb de Franstalige versie ...)
   Voorlopig nog niks gevonden over die oudere wagen.      En het wagennummer is meestal    30 ..  of  34..  of  35.. 
   De letter en het cijfer achteraan is, dacht 'k, gewoon een nummeringskwestie, zonder verdere betekenis.  Onder voorbehoud.

   De oudste wagen is wel erg sober van constructie, zonder onderhangende chassisversterking (Sprengwerk) , maar heeft reeds kogellager-aspotten.
   Hergebruik van de bogies?  Mogelijk een onderstel van een coil-wagen, een soort ex-Tams of -ertswagen (positie van de draaistellen)  ? 
   ( of voormalige ketelwagen ? )
   't Zijn NMBS-werkwagens (Infra) met bijzondere nummering    ???

   Over aan Peter E. Cooltrain of Peter VG of   ...     ;)

   


vanmiegroet

Citaat van: rgp op 08 maart 2022, 10:13:42 AM
Ruben,

je hebt toch het antwoord via facebook gekregen.
Hey Roland, op moment van het plaatsen van dit bericht op dit forum had ik nog geen antwoord verkregen.
Ondertussen heb ik een antwoord gekregen over de herkomst van de "moderne" wagen type U, dankzij de wagenschouwer én Infrabel zelve.

Een groot mysterie blijft echter de oude wagen van het U-type. Ik vermoed dat de moderne wagens een 2.0 versie zijn aangezien de oude wagen buiten dienst ging in de jaren '80. Hierdoor kan ik min of meer het nut van de oude 9820B1 min of meer bepalen, maar goed: dan weet ik enkel wat het nut was op fin de loopbaan.

Citaat van: Herwig op 08 maart 2022, 10:25:19 AM
De oudste wagen is wel erg sober van constructie, zonder onderhangende chassisversterking (Sprengwerk) , maar heeft reeds kogellager-aspotten.
Hergebruik van de bogies?  Mogelijk een onderstel van een coil-wagen, een soort ex-Tams of -ertswagen (positie van de draaistellen)  ? 
( of voormalige ketelwagen ? )
't Zijn NMBS-werkwagens (Infra) met bijzondere nummering    ???

De oude wagen is inderdaad zéér sober qua constructie. Ik ben al eventjes bezig met een "historisch onderzoek" naar die wagen en wat ik tot dusver heb ontdekt is redelijk interessant. Ten eerste: het is licht, zéér licht. 17.76T onbeladen, 37.76T maximaal beladen. Dat is nog altijd een zéér lichte aslast van slechts 9.44T.

De bogies zijn herbruikt, ik vermoed dat er een aanpassing werd doorgevoerd voor luchtleidingen maar ook werden nieuwe lagers gestoken.
En de allerlaatste "revisie" van de wagen was op 17 februari 1981, slechts 5 jaar voor "vermoedelijke" buitendienststelling.

Het mysterie rond deze wagen is nog groot, zeer groot zelfs maar dat maakt het net zo interessant  :)
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

loco

Citaat van: vanmiegroet op 10 maart 2022, 15:35:46 PM
Citaat van: rgp op 08 maart 2022, 10:13:42 AM
Hey Roland, op moment van het plaatsen van dit bericht op dit forum had ik nog geen antwoord verkregen.
Ondertussen heb ik een antwoord gekregen over de herkomst van de "moderne" wagen type U, dankzij de wagenschouwer én Infrabel zelve.

Is er een mogelijkheid om het bericht op FB te delen, of de link te plaatsen?

vanmiegroet

Citaat van: loco op 10 maart 2022, 18:05:10 PM
Is er een mogelijkheid om het bericht op FB te delen, of de link te plaatsen?
Dat kan ik zeker doen  :)

Ik ga er zelfs de infrabel-reactie bij plaatsen:
CiteerHet is zo dat voor de oprichting van Infrabel alle goederenwagons toebehoorden aan de NMBS. Elke categorie van wagons is te herkennen door een algemene benoeming (GBs, Res, ...) en door een specifiek Type M dat naar de precieze constructieserie verwijst. Een gesloten GBS wagon kan uit 4 constructieperiodes komen. Vandaar dat er vier types M 2216 bestaan: A3, A4, A6 en A8.

Aangezien de normale wagons omgebouwd moesten worden voor specifieke activiteiten (transporten van lange rails, transporten van dwarsliggers, ...), heeft men deze wagons "gespecialiseerde wagons" genoemd. NMBS heeft die wagons vervolgens een ander type M toegekend. Alle omgebouwde wagons hebben dus een nieuw type M, dat start met een 9.

Het type M 9821 B1 is bijgevolg een wagon die aanvankelijk een type Res of Rs was en omgebouwd werd door de werkplaats in Cuesmes in de jaren 1990 om gebruikt te worden voor de trein die instond voor de vernieuwing van de dwarsliggers P811.

De Facebook-reactie (betreft de "moderne" wagen):
CiteerIs omgebouwde Rs wagen type 3514(B1of B2 of B3,....) was een gewone platte wagen met draaistellen met neerklapbare kopschotten en rongen. Werden door hun gunstige laadlengte 15 m - speciaal ontworpen voor het vervoer van dwarsliggers volgens de plannen type 9820 B1 of 9821B1.

Plannummers:
9820 A3, A4, A5 Uay vervoer van ballast, = tremelwagens.
9821 A3 Uay vervoer van spoortoestellen en / of wissels = oude nummering NMBS.

Dus de nummering ( 4 cijfers) gevolgd door Hoofdletter met een getal was het Type M zoals 9820B1. de M van materieel (NMBS) waarmee de tekenaars op de tekenbureaus en studiediensten en dan later de werkplaatsen aan de slag konden, Om goederenwagens te bouwen of om ze om te vormen. Dus elke goederen wagon NMBS had zijn Type M.

De laatste wagen is dus een Uay.


Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

loco

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Als ik dit weekend wat tijd heb, zal ik eens op zoek gaan wat ik heb over deze oude en nieuwe wagens.

Herwig

#8
Dito dank voor uw info.

In het dossier    'NMBS-Goederenwagens 3"    ( aanvang jaren 1980 ):
3.8.    "Platte Wagens op draaistellen van het gewone type"           +       3.9.   idem  "van het Speciale Type"   
staan deze (omgebouwde) werkwagens  (dus) nog niet in    ( ? )

guy holbrecht

De draaistellen van deze wagen vind je terug op een groot aantal platte wagens uit de periode 1923-1930. Wat echter niet klopt met de plantekeningen uit die periode is de inplanting van deze draaistellen bij de wagen op jouw foto. Wellicht zijn deze draaistellen ooit eens geplaats onder een ander chassis.

vanmiegroet

Citaat van: loco op 11 maart 2022, 21:22:44 PM
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Als ik dit weekend wat tijd heb, zal ik eens op zoek gaan wat ik heb over deze oude en nieuwe wagens.
Graag gedaan  ;D

Citaat van: Herwig op 11 maart 2022, 21:59:11 PM
In het dossier    'NMBS-Goederenwagens 3"    ( aanvang jaren 1980 ):
3.8.    "Platte Wagens op draaistellen van het gewone type"           +       3.9.   idem  "van het Speciale Type"   
staan deze (omgebouwde) werkwagens  (dus) nog niet in    ( ? )
De laatste renovatie dateert uit '81, ik vermoed dat er wel plannen moet zijn geweest. Ik denk dat ik alvast de oplossing heb gevonden.

Citaat van: guy holbrecht op 11 maart 2022, 22:23:47 PM
De draaistellen van deze wagen vind je terug op een groot aantal platte wagens uit de periode 1923-1930. Wat echter niet klopt met de plantekeningen uit die periode is de inplanting van deze draaistellen bij de wagen op jouw foto. Wellicht zijn deze draaistellen ooit eens geplaats onder een ander chassis.
Die tijdsperiode klopt, vermoedelijk 1917-1930. Het chassis is niet aangepast (in hoeverre dat ik dit kan zien). Deze platte wagen is licht gebouwd met zéér krappe boogstralen en nauwelijks een aslast in het achterhoofd.
Ik vermoed hier een militaire toepassing.

Maar goed, ik ben nu de oude betekenis van de typeaanduiding te weten gekomen:
9820 B1:
CiteerGewone platte wagens op draaistellen (vervoer materiaal), dienst baan.

Er is met andere woorden een lichte evolutie geweest in de typebenaming maar over het algemeen is er nog eenzelfde betekenis: een verbouwing van een platte wagen naar die voor spoorwerken. Alleen was vroeger 9820B1 voor materiaal en staat het nu voor het vervoer van dwarsliggers.

Volgende uitdaging: het opzoeken van de UIC-Code van de oude platte wagen en de herkomst achterhalen.  ::)
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

vanmiegroet

Het heeft lang geduurd, en nu ook mijn slaap gekost maar ik ben eindelijk de geschiedenis van de mysterieuze platte wagen te weten gekomen  :D
Het is een wagon van het type "1923" en werd gebouwd tussen dat jaartal en '24. De serie bestond uit 500 platte wagens. Deze wagon (en vermoedelijk nog een andere bij de CFV3V) is de laatste overlever van die serie.

Langzaam maar zeker kan ik een leven beginnen samenstellen van de wagen:
gebouwd in 1923 voor de Belgische Staatsspoorwegen kwam deze in '26 bij de NMBS terecht. Daar kreeg die in 1930 een vernieuwd draaistel. Ergens in de jaren '50 vermoedelijk kogellagers (of het moet bij de vernieuwingen in '30 zijn gebeurd).
Uiteindelijk eindigde deze wagen bij de dienst baan waar die in '81 nog een allerlaatste revisie onderging. Vanaf '85 moet die buiten dienst zijn gegaan om dan in 1986 zich bij de museumcollectie van de Stoomtrein Dendermonde Puurs (toen nog de BVS) te vervoegen.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Floris

wat betreft de CFV3V, daar heb ik een paar jaar terug dit hok op de foto gezet:
IMGP0810 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0808 by Floris Dilz, on Flickr
Vond t wel een fascinerende wagen met die heel lichte draaistelletjes.

vanmiegroet

Dat is dan samen met de platte wagen van SDP de laatste overlever van de serie.
Ze zijn echt wel een na-oorlogsmodel: zo licht en goedkoop mogelijk gebouwd.

Het feit dat het chassis gebaseerd is op een platte wagen van 40T draagkracht en de draaistellen zijn dan weer Amerikaans is een verhaal op zich. Een verhaal van vooral: bouw goedkoop en snel  :)
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer