Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

leds

Gestart door dancer, 14 november 2006, 06:31:21 AM

dancer

de leds werken als je ze koopt enkel op batterijen heb ik in de kruidvat brochure gelezen..beter zou zijn als ze aan te sluiten zijn direct op elektriciteit van het huis;, met n stopcontact..
hoe de leds aan de trafo aan te sluiten, weet ik niet, aangezien ik nog maar een groentje ben betr. elektriciteit..

ysbeer

dancer

Ook hier geld kijk omhoog daar staat een schema .
Nu even wat les dan kleurje wat bij.

De leds van het kruidvat zijn hele gewone leds.
En hele gewone leds (trouwens allemaal)branden uitstekend op gelijkspanning.
Die kun je maken door via een trafo de 220 volt uit het stopcontact naar circa 15 volt te verlagen.
Daar achter zet je een gelijk richter en zie je hebt gelijkspanning.

zoals al gezegd
Alle leds branden op gelijkspanning.
Om de stroom door de led een beetje in de hand te houden moet je in serie met de led een weerstand zetten.
Waarom en zo daar kom je nog wel achter.

Op de tweepijlen in het schema moet je de trafo aansluiten.
Snap je het schema niet zeg dat dan,er is altijd wel iemand die het wat simpeller kan tekenen.
Maar wat meneer KRUIDVAT ook beweert,Leds die alleen op baterijen brande bestaan niet.
Dat staat er alleen om zich in te dekken tegen aansprakelijkheid.

wim ysbeer

belair

Wim, zonder onder je duiven te willen schieten [8)], @Dancer hier is een linkje naar een topic die ik nog gestart heb betreffende LED's.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3069
De link in de topic even aanklikken, als je Engels verstaat. Als ik niet mis ben staat er iets in de laatste MSM (53) over LED's, een artikel die Tony geschreven heeft. Misschien heb je er iets aan.
mvg

dancer

Ok, bedankt.. ik zal de info nog herlezen..en zelfstudie doen.. want nu heb ik effe geen tijd...ik ben nog echt n beginneling betr. elektric...en wil zo weinig mogelijk experimenteren betr. lampjes enzo... aangezien ik niks kapot wil maken...
de groeten en tot bij de volgende halte..


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dancer

... aangezien ik niks kapot wil maken...

Als je beginner bent moet je er op rekenen dat je nog heel wat dingen kapot gaat maken. Ik ben al meer dan 40 jaar met elektro bezig en ik maak nog steeds dingen kapot. [8D]

Havoc

Ervaring is recht evenredig met het aantal kapotte stukken...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

13erke

...en met het aantal verbrande vingers door een soldeerbout, maar ik heb ze nog allemaal hoor, alle 9[:)]