Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Kleinbahn type 99 (oud)

Gestart door Rangeerduivel, 28 februari 2022, 14:35:58 PM

Rangeerduivel

Heren,
Bij de Kleinbahn reeks 60 is zinkpest een overbekend probleem, maar komt dit ook voor bij hun andere loc's?
De reden van mijn vragen;
Ik sta op het punt dergelijke loc te kopen

afbeelding Traintamarre/Tassignon
Dus
1) Zijn er gevallen van zinkpest bekend bij deze loc's?
2) Zijn er mensen die deze loc reeds gedigitaliseerd hebben, dwz is dat mogelijk?

;)

FREMO e.V. - afd België

Hej, hallo,

In 2021 heb ik 2 (twee) van die HL-modellen binnen gekregen voor herstelling.

Beiden bleken een gebroken chassis te hebben, dit ten gevolge van #  zinkpest #, de gekende ziekte bij de KMB-Treinmodellen.

Er zijn GEEN vervang chassis beschikbaar voor dit model, heb een ctc in Oostenrijk Salzburg er voor aangesproken om er op te sporen, echter van een kale reis thuis gekomen.

Beide modellen zijn nu enkel vitine modellen.

Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Rangeerduivel

Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 28 februari 2022, 15:07:53 PM
Beiden bleken een gebroken chassis te hebben, dit ten gevolge van #  zinkpest #, de gekende ziekte bij de KMB-Treinmodellen.

Oei!!  :o
Dan zal het een gok worden, al heb ik misschien het voordeel dat het locje mij niet aangeboden wordt ter herstelling, maar gewoon onderdeel is van een verzameling van een overleden treinliefhebber.
Dus dat verdubbelt de kansen!
En is het dan uiteindelijk toch zo, dan zal hij idd deel uitmaken van de verzameling "statische modellen", ik ga er hem niet voor uitsluiten, ik heb ondertussen een zwak gekregen voor die héél oude stomertjes en heb nog dingen staan die niet rijden!  ;D  8)

;)

edemul

Hallo,

Ik ben ook in het bezit van dit model.
Ook bij mij staat hij nog als vitrinemodel.
In afwachting dat er ooit iemand met een oplossing komt om een nieuw onderstel te maken.
Dus ik denk dat al die modellen te lijden hebben aan zinkpest.
Eddy.

Rangeerduivel

Citaat van: edemul op 28 februari 2022, 20:23:49 PM
In afwachting dat er ooit iemand met een oplossing komt om een nieuw onderstel te maken.

Een vervangchassis voor de HLD60** is er door toedoen van een paar mensen al geboren, PBMessingmodelbouw, ergens in wallonie was er ook iemand met een kunststof vervangchassis voor amper 20 Euro, de naam ontgaat mij nu even, en onze vriend Erik (EVE) heeft ook reeds voor een paar mooie oplossingen gezorgd,
maar ik vrees dat de in dit topic genoemde loc te weinig in getale is om er iets aan te doen, alhoewel, er is ook een Franse versie...
https://www.ebay.it/itm/125172967017?hash=item1d24e3e669:g:CrEAAOSwUlBhcvA~
maar als je zulke loc moet aankopen om als donorloc de Belgische loc van jou in leven te houden, wordt het vlug een duur grapje!
Bovendien is het niet (nooit) uitgesloten dat het 'Fransmannetje' niet in hetzelfde bedje ziek is

Zoals eerder gezegd;Ik doe de gok.... :-\

;)

raf

Ik heb deze loc ook en hetzelfde verhaal .
Spijtig want het is een mooi locje

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.