Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Domme vraag...

Gestart door dani, 24 februari 2022, 08:51:04 AM

dani

Domme vraag misschien, maar  WTF is die vieze bruine smurrie die daar uit die lok  gutst bij de opstart ??

https://www.youtube.com/watch?v=mriYgHpbSPE

Restanten van spoelmiddel of olie of  zo ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ACFI

Water dat in de uitlaat / sliencer stond?

ACFI.

raf

Denk het ook dat het water is wat door de uitlaat naar binnen geregend is
Daar ik vermoed dat er geen klep in zit die deze bij stilstand afsluit

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Metpetergaathetbeter

na 14 jaar niet opgestart te zijn kan daar al veel water inzitten, te meer ze (lang) buiten stilgestaan hebben zonder te draaien

Alberke

Dat geluid wil ik in een sounddecoder! :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michael

Citaat van: dani op 24 februari 2022, 08:51:04 AM
Domme vraag misschien, maar  WTF is die vieze bruine smurrie die daar uit die lok  gutst bij de opstart ??

https://www.youtube.com/watch?v=mriYgHpbSPE

Restanten van spoelmiddel of olie of  zo ?

Dani domme vragen bestaan niet hooguit een minder intelligente vraag, maar dat was deze vraag zeker niet.
Prachtig filmpje, moeten al die "groene" fanatiekelingen niet zien. 
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 24 februari 2022, 08:51:04 AM
Domme vraag misschien, maar  WTF is die vieze bruine smurrie die daar uit die lok  gutst bij de opstart ??

https://www.youtube.com/watch?v=mriYgHpbSPE

Restanten van spoelmiddel of olie of  zo ?

Waarschijnlijk mengsel van  diesel,olie en produkt dat op de cilinders wordt gegoten zodat die niet vastlopen na zolang stil te staan.
Bij lang stilstaan worden de cylinderwanden kurkdroog en vooraleer de olie uit het Carter boven is kunnen de olieschraapveren veel schade aanrichten

;)

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 24 februari 2022, 12:36:58 PM
Waarschijnlijk mengsel van  diesel,olie en produkt dat op de cilinders wordt gegoten zodat die niet vastlopen na zolang stil te staan.
Bij lang stilstaan worden de cylinderwanden kurkdroog en vooraleer de olie uit het Carter boven is kunnen de olieschraapveren veel schade aanrichten

In die richting zat ik inderdaad te denken maar had twijfels.  Een soort  "opstartpapke", zoals ik ook een mengsel van wat olie en een schuet diesel (jawel, diesel)  in de cilinders doe alvorens ik een gereviseerd  VW-mtortje voor de eerste keer opstart... 

Ik was vooral verschoten van de hoeveelheid, maar zoals hier al aangehaald... er zal wel wat in gedruppeld zijn door de jaren.


MERCI MANNEN
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

#8
Citaat van: dani op 24 februari 2022, 16:19:43 PM
olie en een schuet diesel (jawel, diesel)  in de cilinders alvorens ik een gereviseerd  VW-mtortje voor de eerste keer opstart... 
Ik was vooral verschoten van de hoeveelheid,

That's it!

de hoeveelheid....het gaat hier om iets grotere cylinders en een groter aantal in hoeveelheid dan een VW- boxertje!  8)

Alleen "druppelt" het er niet in, 'het' wordt er effectief in gegoten...
Die motor is normaal hermetisch dicht, er kan enkel iets indruppelen als hij draait door één of ander inwendig lek. (louter informatief...) ;D

;)



Kris

Normal moet de motor worden doorgeblazen of rondgedraaid indien het geen luchtstart is  met open indicatorkranen indien er water op de piston staat door regen of koelwaterlek kan de waterslang het einde van de motor betekenen , ik hoop dat het enkel wat water in de uitlaat na de turbo  was , indien niet zouden deze personen beter iets anders doen

Kris

Bundesbahnfreak

Dag Kris, klopt gedeeltelijk. Het ronddraaien of tornen van de motor was alleen nodig bij de 2 takt GM motoren zoals op het type 52,53,54,55 en 62 en 65. Bij de andere, lees de 4 takt motoren zoals in de types 51 en 59 moest dat niet. Bij deze start heeft het gewoon te maken met alle vuiligheid die zich in de uitlaat opstapeld gedurende de lange buiten dienst tijd.  Bij de 51 was de start altijd gepaard met eventjes zwarte rook.  De turbo draait op dat moment nog niet optimaal waardoor je geen goede spoeling krijgt in de cilinders. Bij de 59 weet ik het niet, geen ervaring mee en ik dacht ook dat ze geen turbo hadden.  Leuke anekdote, toen we binnen in de werkplaats  eens een 73 startten die lang stilstond, vloog er zelfs een vogelnest uit de uitlaat 😁
Grtn Rudy

Kris

Ik kan u verzekeren dat een 4 takt ook naar de knoppen is bij een start met water op de cilinder . In een ver verleden was ik hoofdwerktuigkundige en ben ik later nog betrokken geweest bij het testen  van prototype (scheeps)motoren vaak waren de generatoren bij de kleinere schepen trein motoren ( ABC MAN Cockerill) deze werden bij het opstarten altijd doorgeblazen zeker als ze koud waren geweest (gevaar voor lekkage )  enkel bij een noodstart was dit niet het geval . Maar deze motoren werden warm gehouden. In de koopvaardij en offshore was dit in ieder geval ondenkbaar dit niet te doen.
Kris

Bundesbahnfreak

Hoi Kris,  ik geloof u.  Wij deden het alleen op de GM motoren die hierop voorzien waren met ontluchtingsdoppen en hefboom die via het vliegwiel de motor manueel liet ronddraaien, je moest dan ook alle ontluchtingsdoppen  controleren op vocht.  99 keer op honderd kwam er niets uit maar die ene keer had een machinist eens prijs, drijfstang krom door de waterslag. We hebben deze toen plechtig met een kostennota overhandigd aan de instructeurs die dit steeds als didactisch voorwerp gehanteerd hebben.  Op de Cockerill (Baldwin) van de T51 was dit niet aanwezig. Ik heb er destijds genoeg gestart 😁 Grtn Rudy

Kris

Hallo Rudy
Ook nog cockerill motoren gehad ( oa noodgenerator methania ) wij noemden hem de krokodil , hij had zo zijn kuren , bij ons waren deze motoren voorzien van indicatorkranen , mooie tijden
Kris

Driesel

Rudy en Kris,

Bij de NMBS moest je dit inderdaad enkel bij de tweetakt GM-motoren doen. Dit ontluchten noemde men 'tornen'.

Rudy, die geplooide drijfstang hebben ze mij inderdaad ooit getoond als didactisch materiaal ;)