Modelspoor, andere schalen dan H0 > Schaal N

blokken en baanvakken

(1/2) > >>

edwin123456:
Beste Collega's

Ik heb al een beetje gekeken naar draadjes van blokken en baanvlakken, en ik denk dat ik nog een aantal vraagjes heb, de eerste vraag is, als men nu een baanvak heeft van bv
2m lengte en bestaat uit drie lange rails, dan moet men , 3 bezetmelders aansluiten, als ik goed mee ben, één voor het blok binnen te rijden, dan één voor het afremmen en dan de laatste voor te stoppen, maar dan moet men de rails aan de binnenkant isoleren, hoe doet men dat?, wat is het beste om te doen? graag een duidelijk antwoord, want als beginner is het echt moeilijk.
Heb een digicentral dr5000 van digikeijs gekocht met een 16kanaals terugmeldmodule (dr4088) en een 16 kanaals schakeldecoder (dr4018) met die laaste weet ik niet wat deze inhoud.

Hopend op veel reactie, verblijf ik, met vriendelijke groeten edwin.

Klaas Zondervan:
Je moet om te beginnen het verschil tussen baanvakken en blokken  in de gaten houden.
Een baanvak is een spoortraject, b.v. tussen twee stations.
Dat baanvak kan verdeeld zijn in blokken. Een blok is een deel van het traject waarin zich maar 1 trein tegelijk mag bevinden.
En een blok kan weer verdeeld zijn in secties die afzonderlijk worden gedetecteerd, zoals je noemt voor remmen en stoppen.
Meestal is de beginsectie bedoeld om het remmen in te zetten en op de eindsectie stopt de trein.
De middensectie doet dan niks.

De DR4088 bestaat in 3 varianten, welke heb je?

Een schakeldecoder dient om dingen te schakelen. ;) Meestal wissels of seinen.

edwin123456:
Klaas , bedankt om te reageren, op de module staat dr 4088 CS

Klaas Zondervan:
Dat is de goede. CS staat voor Current Sense, oftewel stroomdetectie. Dat is voor 2-rail de aangewezen variant.

Over het isoleren, wat bedoel je met de binnenkant? En wat voor railmateriaal gebruik je?

edwin123456:
ik gebruik de gewone minitrix rails, en wat ik bedoel met isoleren, je moet toch de ene kant van de rails doorslijpen zodat die geen contact maken indien men in blokken werkt, ofwel ben ik mis, heb al zodanig veel gelezen, er komt zoveel op je af, eerst ga ik beginnen met de rails , van voeding te voorzien, solderen, en dan vastleggen, ga werken met ringleiding ,maar ik denk terwijl ik bezig ben van die draadjes voor de blokken ook te solderen aan de rails of ben ik mis?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie