Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

blokken en baanvakken

Gestart door edwin123456, 21 februari 2022, 13:41:18 PM

edwin123456

Beste Collega's

Ik heb al een beetje gekeken naar draadjes van blokken en baanvlakken, en ik denk dat ik nog een aantal vraagjes heb, de eerste vraag is, als men nu een baanvak heeft van bv
2m lengte en bestaat uit drie lange rails, dan moet men , 3 bezetmelders aansluiten, als ik goed mee ben, één voor het blok binnen te rijden, dan één voor het afremmen en dan de laatste voor te stoppen, maar dan moet men de rails aan de binnenkant isoleren, hoe doet men dat?, wat is het beste om te doen? graag een duidelijk antwoord, want als beginner is het echt moeilijk.
Heb een digicentral dr5000 van digikeijs gekocht met een 16kanaals terugmeldmodule (dr4088) en een 16 kanaals schakeldecoder (dr4018) met die laaste weet ik niet wat deze inhoud.

Hopend op veel reactie, verblijf ik, met vriendelijke groeten edwin.

Klaas Zondervan

Je moet om te beginnen het verschil tussen baanvakken en blokken  in de gaten houden.
Een baanvak is een spoortraject, b.v. tussen twee stations.
Dat baanvak kan verdeeld zijn in blokken. Een blok is een deel van het traject waarin zich maar 1 trein tegelijk mag bevinden.
En een blok kan weer verdeeld zijn in secties die afzonderlijk worden gedetecteerd, zoals je noemt voor remmen en stoppen.
Meestal is de beginsectie bedoeld om het remmen in te zetten en op de eindsectie stopt de trein.
De middensectie doet dan niks.

De DR4088 bestaat in 3 varianten, welke heb je?

Een schakeldecoder dient om dingen te schakelen. ;) Meestal wissels of seinen.

edwin123456

Klaas , bedankt om te reageren, op de module staat dr 4088 CS

Klaas Zondervan

Dat is de goede. CS staat voor Current Sense, oftewel stroomdetectie. Dat is voor 2-rail de aangewezen variant.

Over het isoleren, wat bedoel je met de binnenkant? En wat voor railmateriaal gebruik je?

edwin123456

ik gebruik de gewone minitrix rails, en wat ik bedoel met isoleren, je moet toch de ene kant van de rails doorslijpen zodat die geen contact maken indien men in blokken werkt, ofwel ben ik mis, heb al zodanig veel gelezen, er komt zoveel op je af, eerst ga ik beginnen met de rails , van voeding te voorzien, solderen, en dan vastleggen, ga werken met ringleiding ,maar ik denk terwijl ik bezig ben van die draadjes voor de blokken ook te solderen aan de rails of ben ik mis?

Driesel

Edwin, zoals Klaas reeds aangaf is de DR4018 een schakeldecoder: die gebruik je dus om je wissels aan te sturen.

De DR5088 is een zogenaamde bezetmelder: die geeft aan of het aangesloten stukje spoor bezet is of niet. Op de DR5088 kunnen 16 stukjes spoor aangesloten om hun bezetmelding door te geven.

Wat een blok is heeft Klaas al uitgelegd.
Hoeveel bezetmeldingen per blok je nodig hebt is niet zo eenvoudig te beantwoorden: het hangt ervan af wat je van plan bent met je baan. Gezien je deze componenten hebt aangeschaft ga ik ervan uit dat je je baan wil aansturen met de computer. En zo ja dan is het belangrijk om te weten welk programma je hiervoor wil gebruiken.

Sommige programma's gebruiken 3 bezetmeldingen per blok: een inrit, een middendeel en een uitrit. Het middendeel wordt hierbij dan meestal gebruikt in stations om een trein langs het perron te laten stoppen. In blokken tussen twee stations is dit dus niet nodig en zijn een inrit- en uitritsectie voldoende. Ik dacht dat Koploper voornamelijk deze methode gebruikt.

RocRail werkt met twee secties in een blok: een IN en een Enter, maar kan ook werken met slechts één bezetmelder per blok: deze laatste methode is dus goedkoper (minder bezetmelders aankopen), maar vergt veel rekenwerk van het programma om de trein op de juiste plaats te doen stoppen.

RailWare werkt ook met slechts één bezetmelder per blok: ook hier berekent het programma dan wanneer de trein moet afremmen. Nadeel is dat alle treinen dienen geijkt te worden voor een mooi treinverloop.





Klaas Zondervan

Edwin, voor de isolaties moet je inderdaad aan één zijde de railstaaf elektrisch onderbreken. Als die onderbreking samenvalt met de overgang tussen twee railstukken, dan kun je daar de metalen railverbinder verwijderen en er een isolerende railverbinder voor in de plaats zetten (Trix artikelnummer 66539)

Als de isolatie op een andere plaats moet komen, dan moet je daar de railstaaf doorslijpen. Dan is het aanbevolen om daarna een drupje lijm in de zaagsnede te laten lopen zodat de rails niet meer per ongeluk contact kunnen maken.

Aansluitingen aan de railstaaf maak je door een draad tegen de zijkant van de railstaaf te solderen. Je kunt de draad ook tegen de onderkant van de rail solderen als je dat mooier vindt. Dat moet je dan doen voordat je het railstuk op zijn plaats legt.