Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Welke airbrush

Gestart door Boemeltrein, 19 februari 2022, 20:33:55 PM

RUNE

Wat Sven,Dirk en ...  zeggen over H&S klopt.  Hij hangt bij mij aan de werktafel steeds stand-by en compressor aan.  Gebruik nog heel weinig een penseel, zelfs voor het spuiten van een speldekop gebruik ik hem.  Standby - drupje verf erin - spuiten - enkele drupjes reiniger - leegspuiten - terug standby.  :)
En met een goed spuitpistool spaar je ook verf uit, dan is de meerprijs snel terugverdiend en een goed pistool heb je voor het leven.

loco

Citaat van: Alberke op 20 februari 2022, 11:06:51 AM
Citaat van: loco op 20 februari 2022, 08:42:03 AM
Citaat van: Alberke op 19 februari 2022, 21:35:39 PM
ik heb  .....
https://www.bol.com/nl/nl/p/lorioth-professioneel-airbrush-pistool-multifunctionele-verfspuit-fx-makeup-model-verven-kunst-decoratie-nagel-kunst-diy-0-3-mm-zwart/9300000068782453/?bltgh=kctHRYbyXDZ8fsbblJ9JBw.4_37.48.ProductTitle
....
In het handvat zit een compressor(tje) en een batterij, je hebt dus niets anders meer nodig! De batterij wordt opgeladen via USB, en gaat verbazend lang mee, zeker lang genoeg om een paar wagonnetjes te schilderen. Je kan het gerust binnenhuis gebruiken zonder dat je meubels mee gespoten worden.
Kijk eens bij Amazon voor verschillende modellen en prijzen.
Ik wil de forumvrienden niet beledigen, maar volgens mij gebruiken ze een voorhamer om een bloknagel in te slaan! In onze hobby kan het toch niet nodig zijn om zulk "zwaar" materiaal te gebruiken om een paar vlakjes te schilderen. Bovendien zijn die dure airbrushes gemaakt voor kunstenaars die er echte schilderijen mee maken.

Lijkt me een zeer handig spul. Bovendien heb je geen extra compressor nodig. Dus bijna ideaal als je maar sporadisch een model moet airbrushen of iets wilt bijkleuren. Voor de rest kan ik het niet beoordelen, maar als jij hiermee zeer tevreden bent, waarom anderen ook niet.

Dirky

Ik zeg dus nergens dat "goedkoop" slecht is...

Het grote verschil in prijs zit hem in de afwerking van de onderdelen. Één van mijn goedkope spullen heeft een naald waarop je de oneffenheden met het blote oog ziet. Daarmee kan je dus enkel "grof" spuiten want als je die fijn zet sputtert de verf er uit. Een andere goedkope had een vrij proper geslepen naald en die naald heb ik dan nog zelf eens gepolierd. Nu doet dat toestelletje qua spuitwerk niet onder voor mijn Badger 150 maar als ik die moet reinigen... oh wee!

Als je dus maar één loc moet spuiten, dan koop je een spuitbus. Als je denk van verder te gaan en te weatheren en lijntjes van 0.5mm te spuiten en het gemak van reinigen te hebben, koop je best niet het goedkoopste.

krispy

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Alberke

Citaat van: Dirky op 20 februari 2022, 12:56:37 PM
Ik zeg dus nergens dat "goedkoop" slecht is...

Het grote verschil in prijs zit hem in de afwerking van de onderdelen. Één van mijn goedkope spullen heeft een naald waarop je de oneffenheden met het blote oog ziet. Daarmee kan je dus enkel "grof" spuiten want als je die fijn zet sputtert de verf er uit. Een andere goedkope had een vrij proper geslepen naald en die naald heb ik dan nog zelf eens gepolierd. Nu doet dat toestelletje qua spuitwerk niet onder voor mijn Badger 150 maar als ik die moet reinigen... oh wee!

Als je dus maar één loc moet spuiten, dan koop je een spuitbus. Als je denk van verder te gaan en te weatheren en lijntjes van 0.5mm te spuiten en het gemak van reinigen te hebben, koop je best niet het goedkoopste.
Daar ben ik niet mee akkoord, ten eerste zijn spuitbussen duur, en als je ze verkeerd gebruikt heb je alle kans op onregelmatige dekking zoals "appelsienhuid"; de volgende keer als je ze wil gebruiken is ze verstopt.
Dat airbrushke kuisen is niet veel werk: uitblazen met water is genoeg (met acrylverf toch)
En wanneer moet je een lijntje spuiten in onze hobby? Een airbrush is in dit geval toch een veredelde verfborstel.
Ik maak een uitzondering voor gasten die hun wagons willen voorzien van graffiti, daar heb je inderdaad verfijnd materiaal (materieel?) voor nodig, maar die zijn in mijn ogen al even grote vandalen als hun 1:1 tegenhangers. ;D
Ook voor verwering is een "grove" airbrush goed, omdat het vuil nooit scherp afgetekend is.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

SuSke

En zo blijven we tegen elkaar emmeren en zeveren over wie er gelijk heeft en wie niet.
't Is heel simpel:
Blijf je een amateurke --> koop u dan een goedkoop spul en spuit met de goedkoopste verf die je vonden kan.
Wil je detailwerk gaan uitvoeren of veelvuldig gaan werken --> koop u dan degelijk gerief. Want dan ga je de boel professioneel benaderen. Dan verzorgt ge uw materieel en zult ge er plezier aan beleven.
En wilt ge een artiest zijn --> koopt ge uw een goede set penselen waar je uw leven plezier aan hebt en schilder je met degelijke verven à la méthode "Rubens en Vermeersch"
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Het zo simpel stellen maakt het niet plezant he Suske ;)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

#22
Citaat van: SuSke op 20 februari 2022, 16:11:25 PM
En zo blijven we tegen elkaar emmeren en zeveren over wie er gelijk heeft en wie niet.

Had je iets anders verwacht Suske?
Dit is een herhaling van het draadje over het topic van het draadje over het topic van het draadje over het topic van het draadje over het topic dat gaat over "welke airbrusch is nu de beste?" :o ::)

;)

Floris

wat betreft badger 150 kuisen: luchtkraantje van de spuit halen en dan de spuit in een pot thinner bewaren.

Ik blijf t gewoon zeggen, doe er gratis je voordeel mee. :P

Alberke

Dit was de oorspronkelijke vraag, lees ze eens aandachtig:

"De vraag is waarschijnlijk al eens gesteld, jaren geleden, maar welke airbrush is aangewezen bij 'af en toe gebruik' ik wil gewoon een rijtuig herspuiten omdat een penseel helemaal niet aangewezen is. Er is zoveel op de markt dat een mens géén idee mee heeft wat te kopen. Iemand een advies door ervaring?"

Hij vraagt een oplossing voor occasioneel gebruik.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Boemeltrein

Ja, Hugo, we zijn precies rondjes aan het rijden zoals bij mij en velen hun treintje maar oké er zijn mooie reacties. Mijn vraag is dus inderdaad: welke airbrush voor "af en toe" maar toch met een mooi resultaat, peperdure toestellen zijn hier niet van toepassing, ik ga geen jongedames body-painten alhoewel? dit kan een mooie tweede hobby worden ;D. Dus gewoon een toestelletje waar je degelijk resultaat mee kan bereiken zonder in allerlei "pro"toestanden te belanden. Ik ga wel enkel acryl-verven gebruiken.


Michael

Om af en toe te gebruiken, een rietje, een heel smal flesje met verf, even diep ademhalen. Goedkoop ga je niet de hele dag gebruiken en je kan het overal gebruiken zonder dat je van alles mee moet nemen.Pfffffffffffffff
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Boemeltrein

Ja, Michael? ik woon in Zwitserland omwille van mijn longproblemen, diep ademhalen om verf te spuiten? dacht het niet!

Floris

Citaat van: Alberke op 20 februari 2022, 17:05:08 PM
Dit was de oorspronkelijke vraag, lees ze eens aandachtig:

"De vraag is waarschijnlijk al eens gesteld, jaren geleden, maar welke airbrush is aangewezen bij 'af en toe gebruik' ik wil gewoon een rijtuig herspuiten omdat een penseel helemaal niet aangewezen is. Er is zoveel op de markt dat een mens géén idee mee heeft wat te kopen. Iemand een advies door ervaring?"

Hij vraagt een oplossing voor occasioneel gebruik.
af en toe- of veel gebruik maakt qua spullen niet zoveel uit, je hebt gewoon een redelijke compressor nodig en een spuit die niet teveel bijzondere aandacht nodig heeft, dus een double action.
Om goed met een single action te spuiten is moeilijker, dus laat je niet bedonderen door "beginnerssetjes" met een single-action spuit en een plofcompressor of erger nog zo'n spuitbus... Dan heb je namelijk na anderhalf keer proberen geen zin meer omdat t gegarandeerd niet lekker gaat en wordt t geen af en toe gebruik maar kastvulling.

Wat ik zelf als veelgebruiker heb liggen is in feite min of meer beginnersspul: een vida xl-compressor met tankje (zo'n ding) en anderhalve afgekloven badger 150. Das zo'n beetje het minimum om fatsoenlijk te kunnen spuiten, met minder spul (compressor zonder tankje, vage merkloze spuiten) ga je echt gebruiksgemak inleveren. Heb je eenmaal zo'n basissetje dan heb je ook heeeel lang niks anders meer nodig mocht je naar veelgebruiker evolueren.

Welke spuit goed is voor je (badger, H&S etc), tja, probeer eens wat bij anderen, lees de adviezen in dit draadje, daarna koop je gewoon wat jou t beste lijkt en waarschijnlijk leer je dr best prima mee werken, gewoon omdat de meeste merkspuiten wel onderling verschillen maar allemaal zijn ze gewoon goed bruikbaar. Volgens een heel aantal mensen is zo'n badger als ik heb bepaald geen ideaal ding maar ik kan dr goed mee leven, allerlei andere spuiten zullen dan wel beter zijn dus daar red je je dan ook wel mee.