Welke airbrush

Gestart door Boemeltrein, 19 februari 2022, 20:33:55 PM

Boemeltrein

De vraag is waarschijnlijk al eens gesteld, jaren geleden, maar welke airbrush is aangewezen bij 'af en toe gebruik' ik wil gewoon een rijtuig herspuiten omdat een penseel helemaal niet aangewezen is. Er is zoveel op de markt dat een mens géén idee mee heeft wat te kopen. Iemand een advies door ervaring?

Michael

Een dubbel action airbrush pistool, dubbel action betekend 1 indrukken van de hendel dan komt er lucht, haal je de handel langzaam naar achter wordt er steeds meer verf toegevoegd.
Compressor zorg in ieder geval dat deze is voorzien van een waterafscheider en een lucht tankje.

Ik gebruik al jaren een Harder en steenbeck aibruspistool, evolution is een mooi instapmodel waar je jaren plezier van hebt als je deze goed onderhoud.

https://www.airbrush-services-almere.nl/airbrush-pistolen/harder-steenbeck/evolution.html
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Peter

Ik heb al meer dan 30 jaar tot volle tevredenheid  een Badger 200.
Makkelijk in onderhoud, en zeer makkelijk de spray te regelen door een andschroef aan het achtereind
Zelf tijdens het spuiten is de spray hierdoor makkelijk te regelen.
Met vriendelijke groeten
Peter

RUNE

Ik zou een Harder & Steenbeck Evolution aanraden. Prijs/kwaliteit een zeer goede aibrush waarvan steeds en gemakkelijk wisselstukken van te verkrijgen zijn en gemakkelijk in onderhoud.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

#5
Eéntje die goed in de hand ligt...vanwege zijn handgreep uiteraard, en helemaal niet duur!


https://www.aliexpress.com/item/168-Double-Action-Airbrush-Pistool-Trigger-airbrush-Ideaal-voor-schilderen-vissen-lokt/855417518.html?spm=a2g0o.detail.1000023.4.561937ccZbQ8Er

Blijkbaar verkoopt den Alie ze niet meer, ik heb ze ook niet daar gekocht, maar weet echt niet meer waar! (ouderdom speelt parten!) Ik weet wel nog dat ik die van mij maar een goeie 40 euro betaald heb.
Maar effe Googlen helpt je wel verder als je er zo een wil.
Je bent echter niets zonder compressor natuurlijk! ::)

Of hier...
https://www.bol.com/be/nl/p/timbertech-airbrush-set-met-compressor-en-double-action-airbrush-abpst05/9200000080045020/?bltgh=ohv26Ccb7KFbMGP2GMNAEQ.2_26.29.ProductTitle
ben je in 1 hap helemaal geinstalleerd, daarmee begon ik ook.
Alleen de kompressor geen uren aan een stuk laten draaien, die zijn niet gekoeld.

1 goede raad, laat u nooit verleiden om luchtdruk in bussen te gebruiken, ipv een kompressor,
zoiets...

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJ3s.zZhFis88A.Tlu5olQ;_ylu=c2VjA3NyBHNsawNpbWcEb2lkAzEwNDBmZmYxMDkzZGQ4ZWUyODY3YjQ3ZDVhNDg0ZWQxBGdwb3MDMTAEaXQDYmluZw--/RV=2/RE=1645336371/RO=11/RU=https%3a%2f%2fwww.conrad.nl%2fp%2frevell-spuitbus-perslucht-750-ml-39661-226715/RK=2/RS=muZdBUoe6wL5qIJjsMrytlxEuu8-
De lucht bevriest terwijl je spuit en je kan pas na lange tijd wachten, verder... ::)

;)

svvander

Ik ben zelf fan van Harder & Steenbeck. Heel goed materiaal, misschien iets duurder. Maar als je rondzoekt, kan je wel al een goed pistool vinden voor rond de €70. (Wat meestal de gangbare prijs is bij de andere merken ook, wil je een doubble-action pistool dat toch wel een minimale gegarandeerde kwaliteit heeft). Voordeel: alle onderdelen zijn makkelijk los te verkrijgen.

Tip: momenteel op Amazon, staat er eentje te koop aan €65 (nieuw en indien je Prime hebt, gratis verzending). Harder Steenbeck Ultra Airbrush 125503 Airbrush-pistool of deze 2 in 1 (2de naald met een andere dikte meegeleverd) met luchtslang al bij voor €100 Ultra TWO IN ONE 0.20-0.40 Harder & Steenbeck mit Luftschlauch Fengda 3 m Schnellanschluss 1/8"-1/8" schwarz


Ik heb ook een Richpen (overgekocht van een forum-lid hier), werkt ook super goed. Maar dan betaal je voor ongeveer hetzelfde pistool €50 meer.


Badger heb ik zelf slechte ervaringen mee. Na een tijdje begon het pistool te lekken, geen onderdelen los te verkrijgen en het pistool was dus niet meer bruikbaar. (Ik spreek wel van meer dan 15 jaar geleden, ondertussen zal dit misschien ook veranderd zijn).


Een goed filmpje over welk materiaal kan je hier vinden.


Succes met je zoektocht en laat ons zeker weten wat het geworden is!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Citaat van: Alberke op 19 februari 2022, 21:35:39 PM
ik heb  .....
https://www.bol.com/nl/nl/p/lorioth-professioneel-airbrush-pistool-multifunctionele-verfspuit-fx-makeup-model-verven-kunst-decoratie-nagel-kunst-diy-0-3-mm-zwart/9300000068782453/?bltgh=kctHRYbyXDZ8fsbblJ9JBw.4_37.48.ProductTitle

@Alberke Lijkt me wel iets praktisch  Maar het is me niet duidelijk hoe deze airbrush werkt. Je hebt blijkbaar geen compressor nodig? De info bij Bol is ook niet duidelijk. Een youtube filmpje heb ik niet gevonden. Elders heb ik ook niets gevonden. Kan je iets meer uitleg geven.

59erke

Ik heb destijds een startsetje van Revell gekocht, werkt zeer goed en denk dat het maar een 100 € kost.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

henry

Hallo

Mijn airbrush komt van https://www.airgoo-europe.com/ bevalt prima.

En de compressor van HBM machines. https://www.hbm-machines.com/

Dan valt het financieel ook iets mee.

succes.

krispy

Ben je van plan het veel te gebruiken , zou ik opteren voor een compressor met vatje ,
Dit kost een paar tiental euro meer , maar ge loopt niet het risico dat de compressor heet loopt , men haalt de druk uit het vat wat geregeld wordt bijgevuld door de compressor , maar dan draait deze niet constant
Vb zonder vat kosten ze rond de 70 euro , met vat rond de 100 euro (voor een stille versie dat gewoon op tafel kan staan wel te verstaan.
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Alberke

Citaat van: loco op 20 februari 2022, 08:42:03 AM
Citaat van: Alberke op 19 februari 2022, 21:35:39 PM
ik heb  .....
https://www.bol.com/nl/nl/p/lorioth-professioneel-airbrush-pistool-multifunctionele-verfspuit-fx-makeup-model-verven-kunst-decoratie-nagel-kunst-diy-0-3-mm-zwart/9300000068782453/?bltgh=kctHRYbyXDZ8fsbblJ9JBw.4_37.48.ProductTitle

@Alberke Lijkt me wel iets praktisch  Maar het is me niet duidelijk hoe deze airbrush werkt. Je hebt blijkbaar geen compressor nodig? De info bij Bol is ook niet duidelijk. Een youtube filmpje heb ik niet gevonden. Elders heb ik ook niets gevonden. Kan je iets meer uitleg geven.
In het handvat zit een compressor(tje) en een batterij, je hebt dus niets anders meer nodig! De batterij wordt opgeladen via USB, en gaat verbazend lang mee, zeker lang genoeg om een paar wagonnetjes te schilderen. Je kan het gerust binnenhuis gebruiken zonder dat je meubels mee gespoten worden.
Kijk eens bij Amazon voor verschillende modellen en prijzen.
Ik wil de forumvrienden niet beledigen, maar volgens mij gebruiken ze een voorhamer om een bloknagel in te slaan! In onze hobby kan het toch niet nodig zijn om zulk "zwaar" materiaal te gebruiken om een paar vlakjes te schilderen. Bovendien zijn die dure airbrushes gemaakt voor kunstenaars die er echte schilderijen mee maken.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirky

Citaat van: Boemeltrein op 19 februari 2022, 20:33:55 PM
De vraag is waarschijnlijk al eens gesteld, jaren geleden, maar welke airbrush is aangewezen bij 'af en toe gebruik' ik wil gewoon een rijtuig herspuiten omdat een penseel helemaal niet aangewezen is. Er is zoveel op de markt dat een mens géén idee mee heeft wat te kopen. Iemand een advies door ervaring?

Gunter, vrij simpel antwoord; Wil je echt degelijk materiaal, dan betaal je ervoor.
Het vreemde aan een forum is dat bij een dergelijke vraag blijkbaar iedereen er meteen "goedkoop = ook goed" probeert bij te halen alhoewel dat duidelijk niet de vraag is.

Ik heb hier het echte goedkope van HBM machines, dat zijn sets van 3 airbrush pistolen voor 30€. En ik heb ook Badger 150 en Harder & Steenbeck. De HBM's liggen al jaren aan de kant. Die Badger gebruik ik sporadisch nog wel eens voor een grondverf omdat ik daar een grote pot kan aanhangen, maar verder wordt alles geschilderd met de H&S. Daarmee spuit je dik, dun, smal, breed,... en op 't einde van de sessie is een poetsbeurt miniem.
Je wil er misschien nu eentje kopen om af en toe eens te schilderen, maar geloof me, als je een H&S in je handen hebt gehad ga je veeeel meer zaken spuiten i.p.v. met het penseel te kleuren.

Goedkoop kan dus ook wel goed zijn, maar duur is vele malen beter!

Alberke

#13
Citaat van: Dirky op 20 februari 2022, 11:15:54 AM
Citaat van: Boemeltrein op 19 februari 2022, 20:33:55 PM
De vraag is waarschijnlijk al eens gesteld, jaren geleden, maar welke airbrush is aangewezen bij 'af en toe gebruik' ik wil gewoon een rijtuig herspuiten omdat een penseel helemaal niet aangewezen is. Er is zoveel op de markt dat een mens géén idee mee heeft wat te kopen. Iemand een advies door ervaring?

Gunter, vrij simpel antwoord; Wil je echt degelijk materiaal, dan betaal je ervoor.
Het vreemde aan een forum is dat bij een dergelijke vraag blijkbaar iedereen er meteen "goedkoop = ook goed" probeert bij te halen alhoewel dat duidelijk niet de vraag is.

Ik heb hier het echte goedkope van HBM machines, dat zijn sets van 3 airbrush pistolen voor 30€. En ik heb ook Badger 150 en Harder & Steenbeck. De HBM's liggen al jaren aan de kant. Die Badger gebruik ik sporadisch nog wel eens voor een grondverf omdat ik daar een grote pot kan aanhangen, maar verder wordt alles geschilderd met de H&S. Daarmee spuit je dik, dun, smal, breed,... en op 't einde van de sessie is een poetsbeurt miniem.
Je wil er misschien nu eentje kopen om af en toe eens te schilderen, maar geloof me, als je een H&S in je handen hebt gehad ga je veeeel meer zaken spuiten i.p.v. met het penseel te kleuren.

Goedkoop kan dus ook wel goed zijn, maar duur is vele malen beter!
Ja Dirk, maar jij bent een pro! Gunter moet nog beginnen. ;)

waar ik nog aan wil toevoegen dat het aanraden van duur ingewikkeld materiaal of goedkoop spul op de duur hetzelfde resultaat zal hebben: hij zal in één van de twee gevallen teleurgesteld zijn!  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Ik heb 2 airbrushes. De goedkoopste chinees van €10 en een H&S Evolution. De compressor is een gewone compressor.

Die chinees gebruik ik voor etsende grondverf op staal. Smerig spul. En die airbrush die doet dat prima. De dag dat die stuk is dan heb ik er voor mijn geld plezier aan gehad.

De H&S zou ik moeten zoeken want nog nooit gebruikt in 3 jaar. Eenmaal de grondverf erop gebruik ik een spuitbus van de Brico. Waarom dan die H&S? Wel, ik wou gewoon die airbrush die het minste kuisen was na gebruik en het gemakkelijkste wisselstukken voor te krijgen. De rest was bijzaak.

Die rommel kuisen is nodig maar dat is niet mijn hobby.
Met vakantie voor onbepaalde duur.