Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

kwaliteit en afwerking Piko

Gestart door Dirk, 19 februari 2022, 14:39:45 PM

Dirk

Allen,
tijdens het surfen zag ik dat Piko volgende maand uit komt met de New Look van de M6 dubbeldekker. Ik heb een foto van het echte stuurstand gezien en dat zie ik wel zitten op mijn baan, zeker voor die prijs. Alleen jen ik Piko niet zo zeer wat betreft de afwerking. Vandaar de vraag, hoe is deze in het algemeen? Is het omdel kwaliteit of speelgoed kwaliteit?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

59erke

Ik heb enkele N schaal loks van Piko en kwestie van kwaliteit of afwerking moeten ze zeker niet onder doen voor andere merken.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

#2
Ook in HO is het de laatste jaren zeer degelijk materiaal,
Qua afwerking, rijeigenschappen enz zou ik het vergelijken met bvb Roco, Fleischmann ed.
Het is wel jammer, als ze de M6 met stuurstand uitbrengen, dat die in de 'speelgoed' reeks zit en het model niet werkelijkheidsgetrouw zal zijn, een beetje zoals Ma/Trix met hun versie van de M6.
Waar bij Piko de "bijhorende loc" een BR186 is ipv een HLE 18²
https://www.piko-shop.de/de/artikel/start-set-mit-bettung-personenzug-e-lok-und-2-doppelstockwagen-sncb-35268.html
Eén en ander werd hier reeds besproken in een ander draadje, dus als Jij je bvb tevreden kan stellen met de versie van Piko's 77 loc, wie ben ik om te zeggen dat je dat niet mag...
Rijden zal ie alvast als de beste! ::)

;)

Peter

Zoals Rudy schrijft:

Rijden zal ie alvast als de beste!

Ben er volledig mee eens
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Het is inderdaad jammer dat Piko met een 186 komt in de NMBS livrei , als ik Piko was dan had ik toch gekozen voor de Vectron , ook niet juist natuurlijk , maar die lijkt er toch meer op dan een 186.

Captrain Vectron ( Piko ) by Erwin Janssens, on Flickr

Maar voor de rest kan ik niets slecht zeggen over Piko , zowel hun locs , die voortreffelijk rijden , als hun wagons , die voortreffelijk bollen.

RoDY

#5
Nog beter was geweest als ze er M7 rijtuigen van gemaakt hadden (komt er nog mee weg vind ik) en de nieuw bestelde HLE17. Nu kon Piko niet in de toekomst kijken natuurlijk.
Voor de rest heb ik er alleen maar goede ervaringen mee en hoop ik dat ze toch ooit met een Belgische Desiro uitkomen.

krispy

Citaat van: RoDY op 19 februari 2022, 20:27:40 PM
Voor de rest heb ik er alleen maar goede ervaringen mee en hoop ik dat ze toch ooit met een Belgische Desiro uitkomen.
Deze is toch verkrijgbaar bij de concurentie (VBV) ,is een goed werkend model dat nog niets heeft laten afweten bij mij
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ERVIN

Ik ga even off topic , vraagje aan Kris i.v.m. de Desiro , ik meen gelezen te hebben dat die trekkracht problemen had?

On topic , ja Rody die zou ik ook graag zien verschijnen bij Piko , ze hebben al zovelen van die stelletjes gemaakt , enkel onze huisstijl en klaar.

Dirk

Citaat van: ERVIN op 19 februari 2022, 21:36:06 PM
Ik ga even off topic , vraagje aan Kris i.v.m. de Desiro , ik meen gelezen te hebben dat die trekkracht problemen had?



Ik heb hier zo'n Desiro, die heeft al vlug de geest gegeven, nu heb ik daar een andere, grotere motor  laten insteken, nu is het een prima modrl
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

RoDY

Citaat van: krispy op 19 februari 2022, 21:03:20 PM
Citaat van: RoDY op 19 februari 2022, 20:27:40 PM
Voor de rest heb ik er alleen maar goede ervaringen mee en hoop ik dat ze toch ooit met een Belgische Desiro uitkomen.
Deze is toch verkrijgbaar bij de concurentie (VBV) ,is een goed werkend model dat nog niets heeft laten afweten bij mij

Krispy
Niets tegen VBV,  hun model is prachtig gebouwd! (rijeigenschappen geen idee, maar ken wel iemand met een model in zijn vitrine)

Maar als je als type VI rijder een moderne baan wilt maken wil je al graag 2-3 van die stellen hebben rondrijden. Dan bots je als snel tegen een stevige prijs en een beperkt aantal beschikbare stellen op de moment. (Toen VBV er mee uitkwam was ik nog een studentje met een beperkt inkomen)

Piko had hem als eerste aangekondigd en heeft zich jammer genoeg terug getrokken. Hiervan had ik heel graag het resultaat gezien. Zeker als je dan kijkt met welk fantastisch Belgische materieel Piko ons verrast heeft achteraf.

Zeker nu dat er meerdere varianten van ons type Desiro rond rijden in andere landen blijf ik hopen dat Piko ooit uitkomt met een "Hobby" of "expert" model in de toekomst.

Nu genoeg over de Desiro in dit topic. Er zijn waarschijnlijk al genoeg topics over terug te vinden.  ;)

krispy

Eventjes @ Roobe , klopt wat de prijs betreft , als men er verschillende wil is het een aderlating , maar persoonlijk denk ik niet dat piko(moesten ze het uitbrengen ) veel goedkoper zou zijn , of het moet in de hobby reeks zijn wat dan weer ten koste van de detailering gaat en gaat het weer zijn van waarom niet iets duurder en juist ipv een of ander afkooksel , zoal nu met hun m6 stuurstand

Dus ja het is nooit voor iedereen goed he
Ps wou nog efkes meegeven dat mij vbv stel hier geen motorkracht probleemen heefd , hij gaat vlot door een spiraal van iets meer dan 3 % en heeft al ettelijke( volle dagen ) uren rondgereden tot nogtoe zonder een probleem
( is geen reclame maken hoor , gewoon een feit , als het OK is mag het ook gezegd worden ,moet ni altijd het negative zijn )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

doomslu

Voor zover ik zie is de Desiro die Piko op de markt bracht een tweewagenstel, met een gans andere raam- en deurindeling dan de NMBS-Desiro.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

dat is vrij snel te verhelpen als men dat wil doen hé ?

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 februari 2022, 16:09:16 PM
dat is vrij snel te verhelpen als men dat wil doen hé ?

O ja natuurlijk, fluitje van een cent en zo gefikst!
Maar ik zie je er toch nog niet direkt aan te beginnen... ::)

;)

Brunel

Denk dat Peter Piko bedoelt.
Van de Stadler heeft Piko ook meerdere varianten gemaakt.