Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Kaas-schaaf-methode

Gestart door Boemeltrein, 18 februari 2022, 12:31:04 PM

Boemeltrein

Ik ben bezig met een stationnetje in elkaar aan het zetten en dacht ik zo bij mezelf, waarom geen interieur? Ik dus op zoek naar foto's van wachtzalen met loket op het internet. Zo botste ik op allerlei artikels omtrent het sluiten van stations of loketten in België.
Blijkbaar is er een draad om loketten te sluiten, men begint met de openingsuren te schrappen, eerst enkel s'avonds dan in de daluren met argument "er is een automaat" tot het loket nog enkel s'morgens bemand is en dan zegt men er worden in dit station meer tickets gekocht aan de automaat dan aan het loket dus het loket mag nu definitief dicht. Met stations dezelfde wijze, met sluit geleidelijk de dienstverlening en het worden godverlaten oorden waar geen mens zich nog veilig voelt, menige dame loopt met angst door de ondergrondse tunnel naar de uitgang. Vandalisme en criminaliteit krijgen vrij spel en het station wordt nog guurder. Mensen mijden die plek en stappen over naar andere vormen van vervoer.
Het erge is dat nu men ook in grotere stations de loketten sluit en deze evolutie is ook zo in het buitenland.
Binnenkort rijden er nog enkel treinen tussen hoofdsteden want ik vraag mij af hoe geraakt een mens nog op de trein als overal stations en loketten gesloten worden, voor beroepszwartrijders een mooie evolutie.
En zoals een nu gepensioneerde loketbediende zij: ik was zo vriendelijk de klant er op te wijzen hij/zij met een goedkoper ticket zijn reis kon doen dan hij vroeg, de automaat doet dit niet. En dit is mij ook overkomen, in 2015 moest ik 3 maal per week van Kontich naar Leuven en terug, de bediende zei: meneer ik merk dat u regelmatig dit traject aflegt, voor u is een goedkopere oplossing, het bleek om een soort gedeeltelijk abonnement te gaan dat ik maandelijks kon verlengen, dank u meneer! maar ondertussen is zijn loket ook dicht. >:( Dus die automaat doet dat niet, dat zou natuurlijk de reden kunnen zijn of toevallig mooi meegenomen?
Men zij mij ooit: als boekhouders het bedrijf runnen is er geen bedrijf meer maar enkel nog cijfers.

Klaas Zondervan

Het is een spanningsveld tussen twee dingen. De klant wil wel maximale service, maar ook zo goedkoop mogelijke tickets.
Ik weet niet wat de norm is in België, maar in Nederland kijken ze naar het aantal verkochte tickets per jaar. Als dat onder een bepaald aantal is, ik dacht 100.000 per jaar, dan gaat het loket dicht. Die loketbediende staat daar ook niet voor de hobby, maar om zijn boterham te verdienen.
De tijd dat er op elk plattelandsstationnetje minstens 3 spoorwegbeambten rondliepen is allang voorbij. Dat is niet meer te betalen.

Peter

Klaas,
Leuk is ander hoor. Het stationsgebouw hier (Hoboken-Polder aan lijn 52) werd jaren geleden verkocht aan een, overigens zeer vriendelijke advokate.
Als je kaartjes voor de trein wil kopen heb je de keuze, of op de trein zelf en dat is dan iets duurder, of op de automaat die ze aan de zijkant van het gebouw hebben geplaatst. Dus ofwel sta je in de regen ofwel schijnt de zon op het beeldscherm waardoor dat meestal niet leesbaar is.
Het is me een raadsel waarom ze die automaat net geen enkele meters verder om de hoek onder de perrons-overkapping hebben geplaatst.

DSCN2504 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Peter, zoals je misschien weet hebben we in Nederland een ander systeem. We hebben OV-chipkaarten, die moet je bij een toegangspoortje voor een lezer houden en die kaart registreert dan waar je bent ingestapt en hoe laat. Op de bestemming houd je de kaart weer voor een lezer en dan wordt er een bedrag afgeschreven. Je moet wel zorgen dat er voldoende saldo op de kaart staat. Dat saldo kun je bij de automaat aanvullen, maar dat hoeft natuurlijk niet elke dag.
Mensen die geen chipkaart hebben kunnen een los kaartje kopen bij de automaat. Die betalen per reis dan een euro meer.

Michael

Gunter ik kan je geen ongelijk geven hoor, stations zijn inderdaad aan het vandalisme overgelaten, in 2014 ben ik langs lijn 154 foto's gaan maken, 2 jaar later nog een keer en toen ik bij station Godinne kwam schrok ik gewoon de overkapping stond op instorten, dat was met palen onderstut. Ramen waren kapot gegooid, triest om te zien dat zo'n mooi stations gebouw zo staat weg te rotten, maar ooit en ik weet niet in welk jaar zullen er een aantal mensen zichzelf voor het hoofd kunnen slaan van shit we hebben al die gebouwen laten vervallen nu is het enige nog mogelijk en dat is met de grond gelijk maken, weg mooie typisch Belgische stations.

Helaas is dit de tijdgeest tegenwoordig, het oude is niet goed meer en met der tijd bouwen we daar wel eens wat nieuws, in een hele moderne versie.

Om eerlijk te zijn ik hoef dat allemaal niet meer mee te maken. Godinne is slechts een voorbeeld er zijn veel meer van dat soort stations.....helaas. De maatschappij draait alleen maar om geld, als je dat eenmaal beseft begrijp je ook waarom al die shit gebeurd.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Boemeltrein

Wat nog minder te begrijpen is dat men eerst miljoenen investeert in de renovatie van Nekkerspoel en dan de loketten sluit en zo is er nog Liederkerke, het station is nog niet eens ingehuldigd maar de loketten gaan al dicht, weet men het wel bij de NMBS?