Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ijzervellen / staalvellen

Gestart door oebr, 14 februari 2022, 13:03:06 PM

Dirky

Citaat van: oebr op 15 februari 2022, 21:29:23 PM
Dankjewel voor jullie reacties. Mja, dat is nog wel een oplossing. Zal eens op 't werk trakteren met Delacre koekjes bij de koffie, en de doos aan flarden snijden :-)
Voor experimenten kan dat wel.

Moest ge er nu ook nog aan toevoegen welke hoeveelheden/maten je zoekt, kan ik alvast veel gerichter antwoorden. In 't korte vul ik mijn voorraad aan en misschien kan ik er voor jou meebestellen...

oebr

he Dirk,

eigenlijk heb ik voldoende aan een vel van pakweg 10 op 20 cm,
of aan enkele stripjes van 2 of 3mm breed en pakweg 20cm lang.
Het belangrijkste is dat het om iets ferrometalliek gaat en door magneten aangetrokken wordt.
Ik heb vanalles liggen, maar die zijn aluminium en dus niet geschikt.

Er zijn zeker fabrikanten die dit soort stripjes produceren, onder de Magnorail-fietsertjes en autootjes zitten zeker vergelijkbare stripjes, maar die zijn te klein. Normaliter zou je dergelijke stripjes toch in modelbouwwinkels (RC ?) verwachten he.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Thommy

vrijdag probeer ik es naar deze hier te gaan. Ik wet dat ze staafjes/buisjes in staal hebben. Dacht ook profielen, maar twijfel nu of die alu zijn. Zij hebben wel aardig RC
Greetz

Thommy

Klaas Zondervan

Citaat van: oebr op 16 februari 2022, 09:51:57 AM
Normaliter zou je dergelijke stripjes toch in modelbouwwinkels (RC ?) verwachten he.
Waarom? Er zijn niet veel toepassingen waarbij de strips per se magnetisch moeten zijn. Messing of aluminium ligt meer voor de hand, want makkelijker te bewerken.

Cozzy

Hoi Red, kan magnetische verf je misschien ook helpen voor je toepassing?
(zomaar een wild idee)
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

oebr

Ik ga morgen ook eens bij Verspaget binnen proberen te springen, mss hebben die wel wat bruikbaars.
Magnetische verf niet neen, ik ben op zoek naar een makkelijker toepasbaar alternatief voor kleine neodynium-magneetjes, de houdkracht op metalen stripjes zou vergelijkbaar moeten zijn.
Dankjewel voor de suggesties !

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Havoc

Citaat van: oebr op 16 februari 2022, 23:29:32 PM
Ik ga morgen ook eens bij Verspaget binnen proberen te springen, mss hebben die wel wat bruikbaars.
Magnetische verf niet neen, ik ben op zoek naar een makkelijker toepasbaar alternatief voor kleine neodynium-magneetjes, de houdkracht op metalen stripjes zou vergelijkbaar moeten zijn.
Dankjewel voor de suggesties !
Denk niet dat je zomaar iets gaat vinden dat even hard aantrekt als neodynium magneten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

oebr

#22
nee dat zal uiteraard niet :-)   

ondertussen wel zo'n plaatje gevonden in een mobowinkel in Bergeijk (Techno-Hobby),  K+S heeft die in z'n gamma blijkbaar (sheet 254).
Problem solved, merci voor het meezoeken in elk geval !

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992