Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Welk soort vet?

Gestart door ERVIN, 13 februari 2022, 20:01:21 PM

Peter

Wat Brunel schrijft doe ik ook, alleen doe ik lager met dat tubetje vet van Roco
Wat die olie betreft: ik gebruik al jaren dat flesje met die naald van Faller en na
al die jaren is het nog niet half leeg geraakt
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Nee Eric , ik ben het nog niet gaan halen , ik volg hier nog even de bevindingen van de mede-spoorders.
Dat flesje van Faller heb ik ook , maar daar heb ik niet zo'n goede resultaten mee vind ik.

Klaas Zondervan

Faller is zo vriendelijk om er een veiligheidsblad bij te leveren. Daarin staat dat het Butylhydroxytolueen bevat. Dat is een antioxydant, waarschijnlijk bedoeld om het verharsen tegen te gaan. Verder is het volgens mij gewone minerale olie.

Brunel

Ik gebruik de Fallerolie alleen voor lagers. Daar is het prima voor. Verklaart ook waarom het nooit op zal raken.  :)

Voor tandwielen altijd vet. Wat mensen gebruiken en waarom heb je nu wel gelezen.  :)
Denk trouwens dat dat tubetje van Trix ongeveer hetzelfde bevat als het tubetje van Roco. De modelspoorfabrikanten zetten er maar een leuke prijs op en de marge zal best groot zijn. Ze worden nog steeds niet rijk van de tubetjes vet en ik niet arm.  ;D

mardig23

Topvet voor plastiek:

Tamiya 87099 ceramic grease. Smeervet voor o.a. differentieel (kunststof tandwielen). Inhoud 10 gram



Topvet voor Metaal:

Tamiya 87022 molybdenum grease. Smeervet voor aandrijflijn (metalen tandwielen en aandrijfassen). Inhoud 10 gram.



Mvg Karl

Havoc

Citaat van: mardig23 op 15 februari 2022, 17:26:15 PM
Tamiya 87022 molybdenum grease. Smeervet voor aandrijflijn (metalen tandwielen en aandrijfassen). Inhoud 10 gram.

Voor metaal misschien, maar in die links staat duidelijk, beter geen molybdeen voor plastic.

Vaseline vind je hier bvb:
https://www.lima-lier.be/files/cms/datasheets/chemische-bestendigheid-kunststoffen.pdf zie pagina 5

Zelf zoeken is echt niet zo moeilijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mardig23

Citaat van: Havoc op 15 februari 2022, 22:13:08 PM
Citaat van: mardig23 op 15 februari 2022, 17:26:15 PM
Tamiya 87022 molybdenum grease. Smeervet voor aandrijflijn (metalen tandwielen en aandrijfassen). Inhoud 10 gram.

Voor metaal misschien, maar in die links staat duidelijk, beter geen molybdeen voor plastic.

Ah ja Johan, Moly is niet voor plastiek, daar is de Cera voor. Dat heb ik toch duidelijk geschreven dacht ik ;)
Maar ik heb hier ook los's met metalen tandwielen, en metalen cardans:)

Ik gebruik dat vet al heel lang, top materiaal.
De cera is niet te dik, niet te dun, geeft quasi geen frictie, en vliegt ook niet van de tandwielen bij hoge toerentallen.

En nee, zoeken is niet moeilijk, maar het is de bedoeling om gedachten en ervaring uit te wisselen hier, toch?


Mvg Karl

Webbie

Aha, de eeuwige discussie over welke olie/vet te gebruiken ;D

Ik ben ooit op siliconenvet uitgekomen na wat gegoogle, wordt hier (gelukkig) ook bevestigd als veilig voor bijna alle plastics.
En met die tube uit de DHZ kom ik nog laaaaaang toe.