Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Welk soort vet?

Gestart door ERVIN, 13 februari 2022, 20:01:21 PM

ERVIN

Ik heb enkele locs die dringend een smeerbeurt nodig hebben , de tandwielen staan helemaal droog , welk soort vet kan ik hiervoor het beste gebruiken? Je ziet bij de meeste locs als ze nog nieuw zijn dat er een klodder wit vet aanwezig is tussen de tandwielen , zoiets zou ik ook graag willen kopen.
Iemand een idee?  ;)

erik de noorman

Vaseline smeer ik daar aan.

Erik.

Rangeerduivel

Ja,
Indien nodig smeer ik met vet dat ik kocht in een zaak voor moto benodigdheden,
Het is wit vet dat niet vuil (zwart) wordt om kleding en handschoenen van vuil te vrijwaren.
Het is niet agressief tov kunststoffen ed.
ideaal spul hiervoor volgens mij...

https://www.rad.eu/nl/c/p/51648-eurol-witte-vaseline-100gr.htm

;)

Klaas Zondervan

Wat de fabrikanten er in stoppen is volgens mij siliconenvet. Maar ik gebruik zelf ook wel kogellagervet.

ERVIN

Oké , bedankt voor de tips mannen.  ;)
Morgen eens kijken in de lokale doe-het-zelf zaak.

SuSke

voor de vaseline moet je naar de apotheker of drogisterij
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel


Metpetergaathetbeter


Peter

#8
Ik gebruik zelf het tubetje vet dat ik jaren geleden van Roco kocht.
Is zeer goedkoop en het gaat jaaaren mee en me zo'n tubetje kan je heel veel lok aandrijvingen smeren.
voordeel er zit een fijne punt aan zo'n tubetje

10905 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald

Heb een tube van LaBelle en doe daar al jaren mee. Prima spul en vriendelijk voor je kunststof tandwielen. Van dezelfde leverancier een klein flesje olie voor de resterende dingetjes.

Klaas Zondervan

Zo'n tube van Roco kost 13 euro voor 8 gram. Dat vind ik niet zeer goedkoop. Vaseline koop je in elke supermarkt. Kogellagervet bij elke bouwmarkt of fietsenmaker.

Havoc

Vaseline is geen smeermiddel. Kogellagervet wel, maar hoe compatibel dat is met de plastics in modeltreinen is een andere vraag.

Die €13 voor een kleine tube lijkt misschien veel maar je doet daar wel héél lang mee. De meeste treinen krijgen trouwens teveel olie en vet. Dat is nergens goed voor, integendeel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

oebr

heel voorzichtig mee zijn !!

Ik heb als tiener m'n halve collectie en zowat de hele baan gemold door (duidelijk verkeerde) olie uit de dhz-zaak te gebruiken,
die doordong het plastic dat dan helemaal broos werd en spontaan verbrokkelde.

Ik gebruik sindsdien ook het roco-tubeke voor Roco's en consoorten, Trix voor Matrixen en piko voor dingen uit die winkel. M'n redenering is dat ze van huis uit toch wel ervaring met hun eigen smeermiddelen zullen hebben.



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Klaas Zondervan

Ja, maar zou er zoveel verschil zitten tussen al die middelen? Ik gebruik al jaren dezelfde olie en vet die ik ook voor mijn fiets gebruik. Als dat echt schadelijk zou zijn, dan zouden al mijn locs allang in elkaar gezakt zijn.
De fabrikanten claimen wel vaak dat je uitsluitend hun eigen middelen moet gebruiken, maar zolang ze niet vertellen wat voor spul dat is ben ik niet erg onder de indruk.
Alleen van Märklin weet ik dat ze gewone minerale olie leveren. Hetzelfde spul wat je ook in je auto kunt gieten.

gekendevent

die van trix kost maar 7 euro
oud gekende telefoon