MSM53: wisselstraten schakelen vanaf schakelpaneel

Gestart door DHG500, 13 november 2006, 13:21:53 PM

DHG500

Hoewel ik de KIS-bijdrage in nr. 53 wat onoverzichtelijk vind (en de bijschriften niet altijd met de plaatjes corresponderen) ben ik weer wat wijzer en ook weer wat nieuwsgieriger geworden. Derhalve Pol opnieuw bedankt!

Er wordt een doekje opgelicht over het schakelpaneel/bedieningstableau; en dan met name over de toepassing van LED's daarin. Wat ik mis is hoe ik vanaf het schakeltableau mijn wisselstraten kan gaan schakelen.
Tot nu toe werd in de linkermarge van het plaatje van de diodematrix per gewenste rijweg een schakelaar getoond. Mij lijkt het me veel meer voor de hand liggen dat ik op mijn (toekomstig) schakeltableau een (moment?)schakelaar indruk van het spoor waar mijn trein staat en vervolgens een (moment?)schakelaar indruk van het spoor waar ik mijn trein wil laten aankomen. Door die combinatie zou dan de juiste rijweg geselecteerd moeten worden op het beschreven diodematrix zodat de daarbij behorende wissels goed gelegd worden.
Voorwaarde voor die instelling (en dat is een waarschijnlijk toekomstig hoofdstuk in de KIS-serie) is dat hiermee niet een eerder ingesteld en nog niet afgereden of vrijgegeven rijweg wordt doorkruisd.

Mogelijk loop ik met bovenstaande afwegingen vooruit op Pol's serie. Ik kan echter niet nalaten te denken hoe zo'n schakeling tot stand moet komen. En om eens te proeven of ik in de goede richting denk probeer ik onderstaand te omschrijven waaraan ik denk.
Voor de goede orde ik ben een volslagen elektro-leek, mogelijk vertel ik hieronder baarlijke nonsens (excuses bij voorbaat!) maar ik sta open voor suggesties (graag!).

Zo in eerste gedachte denk ik aan een tweede matrix waarbij langs de ene as de vertreksporen staan en langs de andere as de aankomstsporen. Op de kruispunten van vertrek- en aankomstsporen is dan de verbinding te vinden naar de bijbehorende rijweg op de KIS-diodematrix. Per geselecteerd spoor kan dan een relais 'op'geschakeld worden en bij afrijden van de rijweg of het weer vrijgeven kan de relais afvallen. Staat een relais al 'op' dan kan deze niet opnieuw geselecteerd worden en komt de gevraagde rijweg niet tot stand.
Vraag voor mij is nu hoe ik in dit matrix het schakelmoment naar de KIS-diodematrix kan laten plaatsvinden pas nadat voor beide sporen een schakelaar is ingedrukt. En ten tweede hoe zorg ik dat ik per geselecteerde spoorsectie uit de rijweg de relais op- en afgeschakeld worden.

Wie denkt met mij mee?
Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door DHG500

Wie denkt met mij mee?

Bob,

ik heb al met je meegedacht.[:)]
Jaren geleden heb ik voor Rail Magazine een artikel geschreven over diodematrixen. (RM 118, 1994) Daarin stond ook een dubbelmatrix om om met een begin- en eindknop een wisselstraat in te stellen.
Het werkte eigenlijk heel simpel, met 2 matrixen, 1 in de pluskant van de voeding en 1 in de minkant.
Het werkt niet voor elke sporenconfiguratie, maar je komt wel een heel eind.

DHG500

Hoi Klaas, zo ontmoet je elkaar weer eens[:D]!

Je kan mijn vraag natuurlijk wel raden, is een scan van het bewuste artikel (RM118-pag.52 "Quo vadis - Wisselbesturing via de diodematrix") naar mijn PB mogelijk? Al GOOGLEnd en zoekend op jouw homepage kan ik de info nl. niet vinden.

Mag ik je alvast bedanken?!

PS wel aardig om te zien dat mijn gedachtensprong niet helemaal idioot is. Ik ben ook nieuwsgierig hoe ons aller Pol (d.B.) hierop reageert en mogelijk nog andere MSM-lezers.
Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)

tonycabus

Pol heeft dit reeds aangehaald toen hij beschreef hoe je een diodematrix moet ontwerpen. We blijven bezig hoor! Misschien kan Klaas me die info ook eens sturen, zo kunnen we onze standpunten vergelijken en, wie weet, verbeteren!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

DHG500

Tony, dat heb ik  in de nummers 43 t/m 45 niet als zodanig herkend. De nummers 37 en 38 heb ik in nabestelling dus mogelijk dat ik dat daarin gemist heb.
Thanx!
Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)

Klaas Zondervan

Bob en Tony,

Op het moment kan ik thuis niet scannen, dus ik moet iets via mijn werk regelen. Kan een paar daagjes duren, dus even geduld.

DHG500

Klaas, geen probleem. Vreselijk aardig van je dat je die moeite wilt nemen! Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)

Klaas Zondervan

Bob,

ik probeerde om de scans naar je te mailen, maar ik krijg een foutmelding dat je e-mail adres niet bekend is.

Naar Tony is het wel gelukt.

tonycabus

Ik ga eens in de bus kijken, Klaas! Dank je alvast!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Pol De Bard

Als jullie dan toch willen weten wie ik ben, hier een fotootje:


DHG500

Dan is dit zeker je FOVDU*?  [8D]



* Favoriete Onderdeel Van De Uitrusting
Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)

DHG500

citaat:
Geplaatst door DHG500

...De nummers 37 en 38 heb ik in nabestelling dus mogelijk dat ik dat daarin gemist heb....


Ik heb ze vandaag ontvangen en inderdaad, daar staat het hele verhaal (of de aankondigen op vervolgafleveringen). Bedankt en ik kijk met plezier uit naar vervolg.

Ook Klaas bedankt voor de toezending. Goede aanvulling op het KIS-verhaal!
Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)

DHG500

Nou, het is zover, ik heb de sprong in het diepe gewaagd en heb een hele trits aan componentjes bij een elektronicazaak ingekocht.
Voor mij mijn allereerste keer dat ik iets van een printje soldeer dus wel even spannend of ik dit wel netjes genoeg kan.

Ik werk met M?rklin M-rails en dito wissels, vandaar dat deze serie mij bijzonder aanspreekt. Mijn doel is vanaf een schakelpaneel wisselstraten te gaan aansturen met de zelfgebouwde componenten uit de KIS-reeks (dus geen Viessmann relais, e.d.).

Eenmaal begonnen zit ik toch nog even te twijfelen bij het verhaal in MSM 53 (pagina 79). Rechtsboven op de pagina staat twee maal hetzelfde figuur (afgezien van een DTP-verschaling) waarin zowel het diodematrix, de impulsgever, het relaistrapje en de wissel zijn weergegeven.
Tenminste, ik interpreteer de W/A als WisselAandrijving (klopt dit?).

Verder zie ik bovenaan het figuur een blokje met - C +
Is dat de 4700 microFarad condensator uit MSM 37 (pagina 71 'Een reservoir voor de energie')?

Rechts van deze C en de aansluiting naar W/A staat nog een blokje maar dan zonder enig bijschrift. Wat is dit, een weerstand, een diode? En welke waarde heeft deze dan?

In het onderschrift bij dit figuur wordt gemeld dat de leds uit +A en -A worden gevoed. Is dat via de +A die aan het relais gekoppeld zit en de -A die onderin de impulsgever aangesloten is? Zo nee, hoe dan?

Dat relais mag dat monostabiel zijn of moet dat bistabiel zijn?

Tot slot, Is het mogelijk dit 'systeempje' te voeden uit de constante 16V 'accessoirevoeding' van mijn M?rklintrafo of m?et deze eerst gelijkgericht en afgevlakt worden (dit is toch een wisselstroomuitgang)? Kan ik dan achter de contante voeding van mijn trafo het schakelingetje hangen zoals aangegeven in MSM 38 (pagina 74)? Stelt het zwarte blokje bij de 0V draad een massa-aansluiting voor? Waar kan ik die massa-aansluiting aan maken vermits ik dit schakelingetje achter een M?rklin-trafo zou hangen?

Kortom een dwaas kan meer vragen dan een wijze kan antwoorden. Hopelijk kunnen jullie dit geduld met mij opbrengen en wordt ik op mijn beurt weer een beetje wijzer.
Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)

Frank_N

Hallo Bob,

Nieuwschierig geworden naar je oplossing heb ik je een pm gestuurd over dit onderwerp.

Groetjes van Frank.
Groet van Frank

DHG500

Hoi Frank,

zie allereerst ook jouw mailbox...

Maar wees niet bevreesd, ik heb geen "oplossing" gevonden, sterker nog ik probeer (bijna slaafs) de oplossing van het KIS-team te volgen.

Kortom de wisselstraataansturing zoals deze staat beschreven in (tot nog toe) de MSM's 37, 38, 43, 44, 45 en 53.

Omdat ik een volslagen beginner ben op dit gebied stel ik alleen maar heeeeel veel vragen over details die mij (nog) niet duidelijk zijn. De hele KIS-serie is voor mij een stuk opvoeding en opleiding in de basisbeginselen van de elektrotechniek.[:)]
Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)