Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Diorama "Ooizele"

Gestart door vanmiegroet, 07 februari 2022, 13:55:01 PM

vanmiegroet

In het thema van durf het te proberen (oser d'essayer) ben ik begonnen met het diorama "Ooizele". Het is ook direct mijn eerste diorama waaraan ik werk sinds mijn laatste modelbouwproject (en dat dateerde al zo'n 10 jaar geleden (en ik kan niet de eeuwige babbelbaar blijven)
De opzet is relatief simpel: maak met een stuk Jouef-rail van 24.8cm op een blok isolatieplaat van 24X10cm een diorama.
Het thema van het diorama: een Oost-Vlaams zijlijntje anno 1984, vlak voor de sluiting.

Maar goed, tijd om er aan te beginnen en dat deden we met een stuk Jouef-rail dat in één of andere rommeldoos lag. Men neme een mes en snijde de dwarsliggers los en legge 7.5mm van elkaar (7.5mm komt ongeveer overeen met 65cm afstand, nog relatief weinig afstand voor een zijlijntje).



Volgende etappe: schilderen en wishwashen van het stukje spoor. De rails kregen een relatief simpele roestlook door opgedroogde revell roestkleurige verf terug nat te maken en aan te brengen. Daarna ging er nog eens rustig over met een wash van sterk verdunde bruine verf.


De bielzen gingen iets interessants worden: ze waren quasi zwart, hierdoor moest ik een beetje omgekeerd gaan werken. Eerste stap was met een bruine verdunde mix vluchtig over de bielzen heengaan. Toen ik zag dat ze de ietswat gewenste lichtbruine kleur kregen ging ik er met een nog sterker verdunde zwarte wash over. Dit zorgde ervoor dat de houtnerven terug zichtbaar worden. Hierdoor kregen de dwarsliggers een relatief gebruikt doch nieuw uiterlijk.


Maar goed, we willen nog verder gaan. De bielzen moeten echt oud lijken. Tijd om de witte verf boven te halen en het sterk te verdunnen (en zoals altijd met de druppel Dreft). Drie keer ging ik met de wash over de bielzen. Toen ze oud begonnen te lijken en nog een klein klein klein beetje nat waren brak de volgende stap aan: ballasteren.
Nu wat schreeuwt echt weinig tot geen investeringen uit? Bruine vuile ballast? Mja... dat wilt zeggen dat de spoorlijn nog een vernieuwing in de jaren '60/'70 heeft gekregen en nog ietswat belangrijk was. Nee, ik wil echt een gebrek aan investeringen. Daarom besloot ik maar as te gebruiken. Dus, de nog lichtjes natte bielzen werden direct geballasteerd met dat zorgde voor dit resultaat:


Zoals je kan zien nam ik ook het blokje isolatie materiaal onderhanden. Naast het spoor wil ik ruimte overlaten voor een bedding van een voormalig 2de spoor. Langs de andere kant voorzie ik een klein stukje weiland en een beekje (we zitten nu eenmaal in Oost-Vlaanderen hé)

En omdat ik het niet kon laten: we plaatsen nog vlug een 62 (allé, 63, die lichtjes uit de sporen staat) op het diorama. Leuk detail over de 6300, die kreeg zijn gele frak dagen na de invoering van IC/IR. Je kan dus zeggen dat dit de laatste locomotief in Ooizele kan zijn geweest.


Ziezo, dit was mijn eerste dag knutselen. Ik ga jammer genoeg niet iedere dag er aan kunnen werken maar voor nen absoluten pruts ben ik een klein beetje content dat ik er aan ben begonnen, nu nog maken dat het goed is  ;D
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

doomslu

Beginnen is een eerste stap, Ruben.
Goed begonnen. Succes!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

vanmiegroet

Citaat van: doomslu op 07 februari 2022, 14:04:04 PM
Beginnen is een eerste stap, Ruben.
Goed begonnen. Succes!
Merci  :D
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Rochevalien

Ik had toch een wat groter stuk schuim genomen , hier is nog bitter weinig plaats over om nog iets naast het spoor te zetten.

rgp


renstimpie

Het gaat al de juiste weg op!!  Veel plezier!! 

vanmiegroet

Citaat van: Rochevalien op 07 februari 2022, 18:51:05 PM
Ik had toch een wat groter stuk schuim genomen , hier is nog bitter weinig plaats over om nog iets naast het spoor te zetten.
Daar zat ik initieel ook aan te denken maar ik besloot voor een kleiner blok isolatiemateriaal te gaan om het nog "doenbaar" te houden. Lees: op een klein oppervlak veel kansen krijgen om te smossen. Zo kan ik nieuwe dingen leren en tegelijkertijd ook een klein stukje "photoshoot-spoor" hebben.

Citaat van: rgp op 07 februari 2022, 19:33:40 PM
Ruben,

ik volg

Roland

Top, enjoy the ride  :D

Citaat van: renstimpie op 07 februari 2022, 20:47:55 PM
Het gaat al de juiste weg op!!  Veel plezier!! 
Merci, en plezier heb ik alvast. Doet me direct de vraag stellen: waarom ben ik niet eerder begonnen? ::) :P
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

vanmiegroet

Tijd voor een "dag 2 avondupdate".
Nadat ik vandaag de ballast en bedding van het voormalige spoor 2 heb gelijmd vond ik dat het hoogtijd was voor een klein testje. Met verdunde houtlijm en grassprietjes (losgerukt van een voormalige HEKI-mat en verknipt) maakte ik kleine tufjes op spoor 1. Het resultaat vind ik alvast interessant en nu is het kwestie van te gaan shoppen om wat meer grasvariatie te krijgen  ;D



Ziezo dat was dag 2 en men prutse verder.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

vanmiegroet

We hebben een beetje zitten verderwerken en ik kwam uiteindelijk het "toeme hé"-moment tegen.

Vol enthousiasme begon ik de velden en beek te schilderen, tot zover: alles goed.
Ook besloot ik het padje op de bedding van het oude spoor 2 aan te leggen. Opnieuw: tot zover, alles goed.
Zelfs vlug extra grassen als testje (het valt voor dat op een stuk spoor een bepaalde plant/grassoort zéér dominant kan zijn), opnieuw: er gaat niks mis.

Maar dan... ik laat een dag alles liggen en ik kom er absoluut niet aan. Ik haal vandaag het diorama terug boven en een kleine ramp is gebeurd: het bruin is véél bruinen uitgevallen en de beek is mislukt. Dat was het klassieke "toeme hé"-momentje voor mij. Goed, ik heb nu 2 opties: opnieuw beginnen of ermee verder gaan. Aangezien ik redelijk koppig ben gaan we met optie 2 verder. Na een kleine fietstocht heb ik zelfs kansen gezien in deze kleine mislukking. Velden hebben nu eenmaal de neiging om redelijk bruin van aarde te zijn als ze zijn verzadigd.

Dus wat zal de oplossing zijn? Ik moet sowieso het monotone gras doorbreken (dat was al het idee) dus waarom geen planten planten die ook verzadigd zijn met water oftewel: in het frisgroen. Tijd om te gaan shoppen dus en me binnenkort uit te leven met de grassmaster.

En zoals altijd: hier zijn enkele foto's. Enjoy en tot het volgende gepruts!  ::)



Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

59erke

Ik vind het nog meevallen van kleur.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Stieven76

Ik vind de kleur ook nog best meevallen.
Je kan ook altijd het geheel wat drybrushen als je het te donker vind

perk

ach, ik heb dat 'toeme' moment bijna altijd  ;D
Het is nooit wat ik in gedachten had, daarom is het niet slecht he

Floris

lekker door rommelen. Zo leer je de echt nuttige dingen, namelijk hoe je spul te redden als er iets niet naar wens gaat.

vanmiegroet

Citaat van: 59erke op 11 februari 2022, 09:16:25 AM
Ik vind het nog meevallen van kleur.
Citaat van: Stieven76 op 11 februari 2022, 10:27:46 AM
Ik vind de kleur ook nog best meevallen.
Je kan ook altijd het geheel wat drybrushen als je het te donker vind

Awel, dat is dus wat ik de volgende dag deed. Een ietje ander licht en een duidelijkere afbakening tussen "nattere" en drogere gebieden en ik zijn content  ;D

Citaat van: perk op 11 februari 2022, 10:41:16 AM
Het is nooit wat ik in gedachten had, daarom is het niet slecht he
Ik heb de neiging om zéér zelfkritisch te zijn. Soms is dat goed, soms is dat net zéér slecht maar uiteindelijk leer ik er wel iets uit.
Citaat van: Floris op 11 februari 2022, 11:40:53 AM
lekker door rommelen. Zo leer je de echt nuttige dingen, namelijk hoe je spul te redden als er iets niet naar wens gaat.
Amen.

Goed, tijd voor nen kleine update (maar zonder foto's jammer genoeg).
Nu de dagen terug langer worden en de studies/politiek lichtjes kalmer worden is er meer tijd voor Ooizele voorzien. De volgende etappe in dit project is Grasmasterij maar ik zit nu toch met enkele vragen namelijk: welk gras gebruiken jullie het liefst voor een grassmaster? Is er een bepaald merkvoorkeur of is het gewoon shoppen en zien wat er uit komt?
Iedere tip neem ik geiren mee zodat Ooizele echt wel iets schoons kan worden  :D
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

adrievans

De enige ervaring met gras is
,neem degene waar opstaat dat het voor statisch begrassen is,ik had ooit een oud zakje gebruikt waar dat niet speciaal opstond en het gras sprong alle kanten op behalve waar ik het wilde.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.