Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

hifi winkels?

Gestart door Havoc, 07 februari 2022, 13:22:12 PM

Herwig

#30
"Rotthier" niet te vergeten, in de Koepoortstraat .
Veruit de tofste winkel was "Mandola" in de Keizerstraat: 'duzend'  schuifkes met elektro-onderdeeltjes. Voor de disco-bar en de modeltreinen ....

Maar hieraan heeft  Havoc  Anno2022 niks,  voor diens science-fiction DAB-dinges    ;)


just4fun

Via Amazon heb ik voor mijn vader (90+-er) een Technisat Digitradio 143 gekocht.
Eerst uitgetest in m'n eigen hifi en erg tevreden over gebruiksgemak en klank. Een goede antenne is wel een must.
Paul

dani

Citaat van: just4fun op 09 februari 2022, 15:33:05 PM
Een goede antenne is wel een must.
Ja, sommige mensen gaan er foutievelijk van uit dat je voor DAB+  geen nood hebt aan een (goeie) antenne omdat dat "digitaal is".
Maar het is een digitaal signaal op een  "air-wave" dus inderdaad antenne kwaliteit is nog steeds cruciaal en dat wordt onderschat.
Natuurlijk voor webradio en spotify en zo is een wifi of ethernet vebinding genoeg.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Antenne zal niet het probleem zijn. Eigenlijk is een antenne met digotale signalen nog belangrijker dan met analoge. Met een analoog signaal heb/had je wel eens ruis als de ontvangst wat minder is. Maar met een digitaal signaal is het alles of niks. Goeie kwaliteit of absolute stilte.

Ja, hifi winkels zijn verdwenen. Maar ik ben nog een dinosaurus.

Maar ik heb toch al wat meer info. Vooral van gebruikers, dat helpt ook als je het toestel toch niet kan zien. Enige dat me nog doet twijfelen is dat je die wifi en bluetooth nergens echt kan uitschakelen. Vooral omdat die dingen upnp doen (en je dat ook niet kan uitzetten) wat een protocol is dat zo lek is als een zeef. En ik heb niet veel zin om er nog een router te moeten tussenhangen om dat te blokkeren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.


59erke

#35
Citaat van: Herwig op 09 februari 2022, 15:30:18 PM
"Rotthier" niet te vergeten, in de Koepoortstraat .
Veruit de tofste winkel was "Mandola" in de Keizerstraat: 'duzend'  schuifkes met elektro-onderdeeltjes. Voor de disco-bar en de modeltreinen ....

Maar hieraan heeft  Havoc  Anno2022 niks,  voor diens science-fiction DAB-dinges    ;)

Je kan er nog een paar opnoemen zoals Arton, ASB (voor de professional), Sony Center, Hifi Center (nu Hifi Corner). Je had er ook nog een klein winkeltje waar het vol stond met cassetjes maar hij had wel de beste prijzen van 'tstad. In de Minderbroedersrui juist achter de hoek van Mandola had je nog een Technics winkel. Goh waar is de tijd dat ik daar wekelijks rondliep toen ik juist begonnen was met een eigen discobar...

Trouwens een winkel zoals Mandola had je ook in Wilrijk op de hoek van de Vaderlandstraat en de Schaliemolenstraat. De naam schiet mij niet zo direct te binnen. Ik weet dat die man een krak was in het repareren van oude hifi toestellen en zijn werkplaats vol stond met hifi uit jaren 70 en 80.

Nu terug on topic, Johan misschien makkelijker te vinden dan DAB is internetradio. Geen gedoe met antennes juist ethernetkabel inpluggen en je kan wereldwijd honderden zenders ontvangen. Bij sommige toestellen kan je zelfs switchen tussen internet en FM radio. Dataverbruik is trouwens nihil. Ik heb er hier sinds jaren eentje en wil echt niets anders meer.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

jakke

bij peetermans wommelgem
https://peetermansluc.be/
heb ik een tijd geleden een sagean wifi-dab-tuner aangeschaft .
Daar eens proberen ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen