Mijn treinen rijden!!

Gestart door amest, 12 november 2006, 19:05:00 PM

amest

Eindelijk , mijn treintjes rijden. Met roco multimaus.

Zelfs een grote trix stoomloc (sorry ken nog niet veel van types ed, dat komt wel met de jaren:I) die ik in Houten kocht voor 80 euro doet het met een dcc decoder. Nochtans stond er in het boekje van de trein : "en hier kan je dan een SELECTRIX decoder insteken".
Dus ik dacht al ajaj dat zal wel niet marcheren zeker. Maar gewoon even een decoder ingestopt en voila hij rijdt voor- en achteruit. Meer heb ik nog niet gedaan:D.
Nu de sporen wat beter leggen en ik kan verder.

aja : er is 1 wissel die met de grote locs kortsluiting geeft. Kan er in de wissel een probleem zijn? Gebeurd maar in 1 stand (wanneer de trein rechtdoor rijdt). Andere wissel geen enkel probleem.

Arvid

edit : typfoutjes
groeten,

Arvid

Tom

#1
Toon ons anders eens wat foto's, een foto zegt meer dan duizend woorden. [:p]
Tom

amest

#2
Ik zal er morgen een wat maken en posten. Veel is er nog niet te zien natuurlijk, ben pas begonnen.[8D]
groeten,

Arvid

amest

#3
Hier al een beloofde foto



Er zijn er een paar (letterlijk [:D]) op mijn website;

http://users.pandora.be/kiekjes.

Heb nog een vraagje:de onderste trein had een ingebouwde decoder, maar als ik daar instellingen voor wil veranderen dan veranderd er niets. Bv. de max snelheid heel laag, of acceleratie zeer traag (om het verschil te zien). Maar het blijft hetzelfde.
Bij de S 3/6 daarentegen lukt dit allemaal zonder problemen dus het ligt niet aan mij[8D]. Daar zit een zelfgekochte uhlenbrock 73410 in.

Nog een vraagje volgende wissel geeft problemen e met de grote locs geeft hij kortsluiting . Volgens mij geeft ie contact aan de blauwe pijlen, is daar iets aan te doen? Het probleem is er enkel in het rechtdoor rijden (rode pijlen). Heb enkel fleischman wissels en sommige hebben tot de blauwe pijl nog een klein stukje extra plastiek.



Sorry voor de vele vraagjes

Arvid
groeten,

Arvid

Frank_N

#4
Laat foto's maken maar aan Arvid over.........[:)]
Frank

ps: ik heb deze schitterende lok's ook,  S3/6 en G3/4H [:p]

Edit:
citaat:
Nog een vraagje volgende wissel geeft problemen e met de grote locs geeft hij kortsluiting . Volgens mij geeft ie contact aan de blauwe pijlen, is daar iets aan te doen?


Je kunt er wat aan doen door de 2 verenstalen draadbrugjes rechts naast de blauwe pijlen weg te halen. Je hebt dan een "stopwissel" gemaakt.
De wissel schakelt vervolgens dan de rijspanning naar het gekozen spoor.

Groet van Frank

ysbeer

#5
Vraagje

Hebben deze loks niet de oude trix express wielen met zeer hoge en brede flensen.
Die geven op fleischman rail inderdaad kort sliuting.

wim ysbeer

Gerolf

#6
Mooie foto van dat wissel. Je ziet erop dat het puntstuk best wel "uit de haak" zit. En dat voor een fabriekswissel!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

amest

#7
@modelspoorfaN : ik zal al eens proberen die draadbrugjes eruit te halen

@wim : het zijn inderdaad beide trix locs die de problemen geven, maar bv. ook de grote reizigerswagons (zie foto) en die zijn van fleischman, geven soms kortsluiting, zij het wel niet altijd...

@Gerolf : ik vond dat ook, maar heb er eerlijk gezegd niet op gelet toen ik ze kocht. HEt zijn op moment twee wissels die niet goed zijn.

alvast bedankt,
Arvid
groeten,

Arvid

amest

#8
heb 1 brugje eruit gehaald en dat helpt inderdaad. Moet dan wel een deel sporen isoleren of ze krijgen toch nog stroom langs de ander kant.

Heb trouwens gezien (wel wat laat zeker[:I]) dat er verschillende wissels zijn zonder de bruggetjes. Kan je die apart kopen??

groeten,

Arvid

Frank_N

#9
Je kunt de wissels evengoed zonder de brugjes gebruiken denk ik, maar  adviseer je dan wel de rijspanning / rijweg  bij analoog bedrijf via relais te schakelen.
Als je een digitale besturing gebruikt kun je bij voorkeur op meerdere plaatsen de rijspannig (booster) aansluiten, zodat de verliezen binnen de perken blijven.
De wissels zelf nl. hebben flinterdunne schuifcontacten die tegelijk met de tongen meebewegen, met een relais is de bedrijfszekerheid mi. stukken groter. Ik hoop dat ik het zo goed formuleer, anders laat maar even weten.

Ook mijn lok's (G3/4h en S3/6) hebben brede wielflenzen. Het kortsluiting probleem heb ik nog niet ontdekt, wel dat zowat alle lok's niet soepel door een Engels wissel lopen [|)][V]

Frank
Groet van Frank

amest

#10
Geen idee wat relais zijn eigenlijk.

Ik rij digitaal. En sluit op verschillende plaatsen de stroomaan.

Ik heb op dit moment 1 engelse wissel, de G3/4h gaat er moeilijk over maar de S3/6 heeft kan er heel traag over rijden zonder problemen.
groeten,

Arvid

Frank_N

#11
citaat:
......Geen idee wat relais zijn eigenlijk.
....

Kijk hier eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais
En deze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bistabiel_relais

citaat:
.....de G3/4h gaat er moeilijk over maar de S3/6 heeft kan er heel traag over rijden zonder problemen.....


Overigens gebeurd dat bij mij alleen als de wissel in de stand afbuigend staat. Rechtdoor is geen probleem.

De S3/6 heeft de motor + vliegwiel in de ketel, de G3/4h in de tender. Het zou best eens kunnen zijn dat de S3/6 achteruit ook niet zo mooi over de kruiswissel rijd.

De reden hiervoor:

De verbinding tussen tender en lok bij de G3/4h star, dwz
een stangetje (dissel?) wat ervoor zorgt dat de tender altijd op gelijke afstand achter de lok blijft.
Bij de S3/6 is het een soort kortkoppeling constructie die ervoor zorgt dat zolang de lok rechtuitgaat de tender dichter bij de lok komt dan dat hij door een bocht gaat. Het zou kunnen dat zodra de lok de tender duwt het probleem zich ook bij de S3/6 voordoet.
Ik zal dat eens uitproberen.

Frank

Edit:  Inderdaad gaat de lok (S3/6) iets minder fraai achteruit over de wissel, maar in tegenstelling tot de verwachting is het de lok zelf die een beetje schommeld en niet de tender. En dan bij de stand rechtdoor is het efect iets meer dan in de stand afbuigend.
Bij de G3/4h is het net andersom. Ik moet er nog wel bij vermelden dat ik Minitrix wissels heb, en weet dus niet hoe het bij een wissels van ander fabrikaat werkt.
Groet van Frank

amest

#12
bedankt voor de info[:)]

Voor de wissels doe ik nu niets speciaal, stroom wordt gewoon via de andere sporen doorgegeven. En dat lijkt nu toch nog te lukken. Veel meerkan ik niet echt, ben dan ook een echte leek in elektronica/elektriciteit.

Heb de laatste dagen wat rondjes kunnen rijden met al mijn treinen (alledrie toch [:D]) en hier en daar heb ik toch wat moeten aanpassen.

Soms sloten de verbindingen niet helemaal mooi op elkaar aan (tussen twee stukjes spoor). Als eentje ook maar een tikkeltje hoger lag (in een bocht) ontspoorde de G3/6 meteen, die twee kleine wieltjes vooraan springen gewoon omhoog. De kleinere G4 had daar dan weer geen last van.

Dat is er nu gelukkig uit.

Heb soms de indruk dat de G4 enkel metde voorste wielen stroom afneemt. Op een aantal wissels stopt hij dan ook. Zal dat nog eens verder testen en morgen ook eens wat extra fotootjes maken.
groeten,

Arvid