Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lima bodemplaat lijmen. Welke lijm?

Gestart door Trierer Luc, 02 februari 2022, 20:33:03 PM

Metpetergaathetbeter

als je hem zoekt is hij te vinden soms ver soms dure landen

59erke

Probeer deze eens, vlot verkrijgbaar in de DHZ zaken

https://www.brico.be/nl/bouwmaterialen/bouwbenodigdheden/tape-lijm/kit-lijmen/pattex-alleslijm-repair-extreme-20g/3301246

Ik heb het ook gebruikt voor het herstellen van een gebroken Marklin chassis en gebruik het ook voor reparatie van speelgoed van onze zoon.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Boemeltrein

En deze misschien?
https://deluxematerials.co.uk/products/plastic-magic-1
Plastic Magic bonds nearly all commonly used modelling plastics including polyester, acrylic, styrene, ABS, PVC, butyrate, and polycarbonate.
Plastic Magic lijmt bijna alle gangbare modelkunststoffen zoals polyester, acryl, styreen, ABS, PVC, butyraat, en polycarbonaat.




SuSke

ze zetten er wel het magische woordje "bijna" bij zodat je hen niets kan verwijten mocht het niet echt lukken.  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Met de kreet alleslijm moet je uitkijken. De bodemplaat waar het hier om gaat is waarschijnlijk van polyethyleen of polypropyleen. Dat zijn uitgerekend materialen die zich slecht laten lijmen omdat ze bijna nergens in oplossen, net als b.v. nylon.
Ezelsbruggetje: Leen en Lon laten zich niet lijmen.

Jerrycans en flessen worden niet voor niets van polypropyleen gemaakt, dat lost niet op in de gebruikelijk oplosmiddelen zoals benzine, olie en terpentine.
Met de Pattex lijm die ik eerder noemde gaat het wel, en dat is niet alleen omdat Pattex dat beweert, maar omdat ik het zelf heb ervaren.

Rangeerduivel noemde eerder MEK, dat geef ik een goede kans omdat die moeilijke plastics daar wel in oplossen. Ik heb ooit een flesje MEK gehad en dat was van glas. Dat zal niet voor niets zijn.

Alberke

Ik zeg het toch, aan elkaar lassen met je soldeerbout, eventueel versterken met stukjes metaal; zo krijg je "gewapend" plastic
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 februari 2022, 17:05:25 PM
Rangeerduivel noemde eerder MEK, dat geef ik een goede kans omdat die moeilijke plastics daar wel in oplossen. Ik heb ooit een flesje MEK gehad en dat was van glas. Dat zal niet voor niets zijn.

Het recept ervoor staat in het boek "Groetjes uit Ferbach" van Jacques Le Plat.
En die Lima chassis zijn van een soort kunststof die daar idd gemakkelijk in op lost...

;)

Trierer Luc

Aan allen veel dank voor de suggesties.  Ik probeer het uit en laat iets weten.
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Trierer Luc

Hallo,
Korte update: na een paar pogingen schijnt het gelukt te zijn met Pattex + aktiveringsstift. Wel 3 keer moeten herbeginnen!
Hopelijk houdt het nu voor langere tijd.
@Klaas: Dank je voor de tip.
Groeten uit Trier
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764