metselwerk invoegen

Gestart door perk, 01 februari 2022, 12:33:59 PM

perk

Ik zie hier prachtige foto's van metselwerk met duidelijke voegen.
Maar mij lukt het niet zo goed.   

Wat is nu een simpele maar efficiente manier om voegen in metselwerk te doen?

Momenteel schilder ik eerst te muur in baksteen en 'wash' ik de voeg later in.
Maar vaak loopt de hele zaak in elkaar of komt te voegkleur teveel op de stenen zelf.
Afdeppen zorgt voor een knoeiboel

Herwig

 
Dat is wel een gans boek: verschillende werkwijzen, diverse producten, andere volgorde, borstels/doekjes/sponsjes/potloden .......

Alan On Track

Ik maak meestal gebruik van de drybrush methode; eerst alles in de voegkleur schilderen, en dan met rode en bruine verf de bakstenen drybruschen in verschillende lagen.
Modelbouw is een kunst

Peter

#3
Mijn vrij simpele methode:
Eert in de gewenste kleur schilderen
Goed laten drogen, liefst een paar dagen
Daarna met water verdunde Vallejo met een druppel bv.agfa waterontspanner (AGEPON)
Best te veel verdunnen ipv. te weinig. Je kan er beter een paar keer met verdunde verf over gaan dan een keer te veel

Ohne Titel by Peter Verlooy, auf Flickr

DSCN2645 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Citaat van: Alan On Track op 01 februari 2022, 14:12:15 PM
Ik maak meestal gebruik van de drybrush methode; eerst alles in de voegkleur schilderen, en dan met rode en bruine verf de bakstenen drybruschen in verschillende lagen.

Zo doe ik het ook.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Tothebeach

Ik ook. En mocht ik met het drybrushen een voeg raken corrigeer ik de voeg met een verfstift, of dun penseel.

Groet,
michel

perk

ik heb gisteren die drybrush methode geprobeerd, maar ik vul bijna de helft van de voegen :-(

Werkt dit ook op Slater platen?  (of misschien had ik de verkeerde borstel?)


SuSke

Dan zat er nog iets te vel verf in je borstel of penseel, wan thet werkt ook op Slaters platen.

Een plat penseel werkt iets gemakkelijker natuurlijk, maar met een rond lukt het ook wel.
Gewoon niet direct veel kleur willen hebben, maar in dunne laagjes opbouwen. Zo kan je ook met kleuren spelen en krijg je variatie in het metselwerk.

Alles een beetje proberen en zienwelk resultat je het beste ligt.
Je krijgt dan eerst zoiets als dit:

20210316_215425 by Frans Peeters, on Flickr

Verschillende manieren en kleuren naast elkaar op een proefplaatje. Links stukjes drybrush, rechts stukjes washes. Het gaat er hem om wat je wil bereiken maar vooral hoe het in het geheel smoelt en van ver bekeken verdwijnen de voegen zeer snel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

#8
foutje...


Havoc

Ik schilder de bakstenen platen niet. Gewoon vallejo met een druppelje water er over, niet teveel tegelijk, en afvegen. Wat er van verf aan je stenen blijft hangen geeft voor mij genoeg effect. Ik ben tevreden als het "platte" er af is. Voor mij is de "net niet ingestort" look er ver over.
Met vakantie voor onbepaalde duur.