Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Hout kopen en laten zagen... waar?

Gestart door svvander, 23 januari 2022, 16:34:38 PM

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 januari 2022, 12:39:01 PM
Berken is inderdaad ongeveer 2 keer zo duur.
Populier en meranti zijn de goedkoopste. Maar meranti is hard en zwaarder en splintert als een gek.
Stukje afval tegenhouden langs de andere kant, dan splintert dat niet. Daarom dat ik altijd alles meeneem als ik platen laat zagen. Die restjes dienen voor onder de boormachine of als onderlegplankje met de lijmklem.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Kevok in genk is waar ik hout haal
Computer gestuurd zagen en als je een plaat koopt dan moet je niet betalen voor het zagen
Al heb ik ook al anders gehoord maar ik haal daar wel veel hout

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

@Havoc, dat trucje ken ik. Maar als je grote lengtes moet zagen dan heb je ook grote afvalstukken nodig. Maar dan nog, als je met de nerf mee zaagt krijg je alsnog splinters.
Ik heb een van mijn vorige spoorbanen helemaal in meranti gebouwd, maar dat doe ik dus nooit meer.

Metpetergaathetbeter

blijkbaar een splintergroep modelbouwers  ;)

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 januari 2022, 12:57:22 PM
als je met de nerf mee zaagt krijg je alsnog splinters.

Dat hangt
1) van hat zaagblad af (hoe meer en hoe finere tanden, hoe minder splinters in om het even welke richting)
2) van het toerental van de machine (een professionele [paneelzaag] machine draait tig aantal toeren sneller dan een amateuristische.
In een schrijn of meubelmakerij kan men zich geen splinters permitteren, in geen enkele richting, daar zaagt men loepzuiver!
Vraag maar eens aan Dirky, die kan dat hier bevestigen.

;)

Havoc

Een "echte" paneelzaag heeft soms 2 zaagbladen. Een kleinere langs boven die voorloopt en een grote langs onder die doorzaagt. Geeft véél nettere zaagsnedes.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

den T

De zaag lijn aan de onderkant afplakken met schildertape zou ook helpen tegen splinteren.
grtjs
Julien

Dirky

Citaat van: Havoc op 24 januari 2022, 15:03:42 PM
Een "echte" paneelzaag heeft soms 2 zaagbladen. Een kleinere langs boven die voorloopt en een grote langs onder die doorzaagt. Geeft véél nettere zaagsnedes.

voorloperzaag "langs boven" zal wel moeilijk zijn zeker  ;D

Havoc

Slecht uitgedrukt. De vooloper zaagt langs de ene kant een snede/groef die niet doorgaat en dan komt de andere langs de andere kant doorzagen. Op die manier breekt die niet door het oppervlak maar komt uit in de groef van de voorloper. Krijg je nette kanten lans de 2 zijden van het paneel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

erik de noorman

Verstevigd kader van latten 2.5 op 1.5 geschroefd. Afwerken met multiplex van 2 mm (snijden met een scherp cuttermes). Super licht en zeer sterk. Zo fix ik dat en geen gedoe met zagen en sleuren.

Erik.

Ronald

Citaat van: perk op 24 januari 2022, 08:04:13 AM
ik vond het veel betere kwaliteit dan de doorsnee DHZ.   'k heb ook meer vertrouwen in hun computer gestuurde zaagmachine dan in een manueel rap proces bij de DHZ.

Valt hard mee hoor... als je een goede bouwmarkt hebt met een formaatzaag en een medewerker die gewoon netjes werkt is er weinig aan de hand. Alles wat ik heb laten zagen bij de plaatselijke Karwei was altijd netjes op de opgegeven maten. Ben je zelf bij, en als het niet klopt kun je dat direct aangeven en wordt het zonder morren opnieuw gezaagd.
Het zal zeker niet kunnen tippen aan een computergestuurde zaag maar is zeker heel acceptabel :)