Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Rijtuigen reinigen

Gestart door Boemeltrein, 23 januari 2022, 15:16:18 PM

Herwig


     lach maar meteen                met 'n aardappelschil (binnenkant !   ::) ) proberen               zoals met alles, eerst uittesten

GvbuuH

#16
Citaat van: raf op 30 januari 2022, 09:45:26 AM
ik zou schuim gebruiken .vroeger hadden we een spuitbus voor scheeps modelbouw en die hete "KEK" of CEC" en dat was een schuim .
opspuiten en laten drogen en dan met de compressor zuiver blazen .
zo word na een paar keer het model proper
maar of het nog bestaat ????
ik zal er eens naar zoeken
gr raf
het bestaat niet meer
https://www.nicolaasverf.nl/product/motip-multi-foam-cleaner-spuitbus-500ml/
maar dit komt aardig in de buurt denk ik
Ik ken dat schuim nog wel een vind dit een van de beter tips, die ikzelf graag nader wil bekijken. Met een penseel/kwast zou je hardnekkig vastzittend droogschuim uit de hoekjes kunnen losmaken tijdens het afzuigen. Bedankt voor het uitzoeken.

Herwig, ik lach niet maar zal er eens een aardappelschil aan wagen. Zo kwam ik er als roker achter dat sigarettenas door je zeep een licht polijstend effect heeft.

Alberke

Een aardappel wordt inderdaad gebruikt om schilderijen te reinigen.
Speeksel ook, heeft iets met enzymen te maken.
Hangt er natuurlijk vanaf over welk "vuil" we het hebben; als het een of ander synthetisch spul is dan kunt ge lang wrijven met uwe patat!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: GvbuuH op 30 januari 2022, 18:32:00 PM
Citaat van: raf op 30 januari 2022, 09:45:26 AM
ik zou schuim gebruiken .vroeger hadden we een spuitbus voor scheeps modelbouw en die hete "KEK" of CEC" en dat was een schuim .
opspuiten en laten drogen en dan met de compressor zuiver blazen .
zo word na een paar keer het model proper
maar of het nog bestaat ????
ik zal er eens naar zoeken
gr raf
het bestaat niet meer
https://www.nicolaasverf.nl/product/motip-multi-foam-cleaner-spuitbus-500ml/
maar dit komt aardig in de buurt denk ik
Ik ken dat schuim nog wel een vind dit een van de beter tips, die ikzelf graag nader wil bekijken. Met een penseel/kwast zou je hardnekkig vastzittend droogschuim uit de hoekjes kunnen losmaken tijdens het afzuigen. Bedankt voor het uitzoeken.

Herwig, ik lach niet maar zal er eens een aardappelschil aan wagen. Zo kwam ik er als roker achter dat sigarettenas door je zeep een licht polijstend effect heeft.

En stopt met roken, ge doet alles bruin uitslaan! Bah!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Peter ik denk dat de verkoop voor hun te weinig was.
Mensen zijn doorgaans niet geneigd om zulke (dure)spullen te kopen .
En denken van "ik stop de kap wel efkes in de afwasbak".

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Boemeltrein

Bedankt voor alle tips en omdat ik graag mijn ervaring wil delen...
Wat er na jaren op de rijtuigen kleefde is volgens mij huidvet (vette vingertjes ;D) waar ook stof en dergelijke zich graag vastzet.
Het meest vuile trof ik aan in het midden van het rijtuig -waar het rijtuig vastgenomen werd- , al wat uitstak was het vuilst maar hoeken en inliggende oppervlakten waren betrekkelijk proper gebleven, zie de foto's hierboven.

Dus volgende tips getest; Speeksel = nada
                                      Brillenreiniger = nada
                                      Afwasmiddel = nada
                                      Handzeep = nada
                                      Isopropylacohol (IPA) = nada
                                      Glassex = nada

En de winnaar is "DE PATAT" inderdaad! als ik het inwreef met de aardappelschil, even liet inwerken en daarna wreef met een vezeldoekje of de gom kon ik het vuil toch verwijderen maar het blijft een geduldwerkje  ;)

Metpetergaathetbeter

vanaf nu is je nick-name Patatje ;)

Herwig


En moeten dat hardkokende zijn ?     Of bloemige ?
Ni lachen ni.
Schatjes van patatjes.        :)

dani

Citaat van: SuSke op 30 januari 2022, 12:40:20 PM
je kan dan eens proberen met glassex.
Daar zat ik ook aan te denken.
Of anders een beetje  Dettol spray op een vodje !

En OP EIGEN RISICO  een klein beetje WD-40 op een vodje, daar heb ik ook al goeie resultaten mee gehad, maar ook al eens een keertje dat ik plots een blanco wagon had zonder belettering.
Ik heb ooit eens via eBay  WD-40  STIFTEN  gekocht...  daarmee kan je heel gericht werken

kijk dit bedoel ik : https://www.amazon.com/WD-40-10075-No-Mess-0-26-Pack/dp/B000NV6YN8
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Boemeltrein

Herwig n'en bintje natuurlijk! als "'t ni lukt kunt ge daar nog een lekker frietje van eten, we zijn toch Belgen voor iets. ;D