Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Rijtuigen reinigen

Gestart door Boemeltrein, 23 januari 2022, 15:16:18 PM

Boemeltrein

Ik heb enkel tweedehands rijtuigen op de kop getikt, ze zijn in goede staat maar wat vervuild. 
Ik vermoed dat dit door het vastnemen / vastpakken is, het "vet" van onze handjes zoals men plagt te zeggen.
Met gewoon een door water bevochtigd doekje krijg ik het niet weg.
Iemand een tip, idee of ervaring om te reinigen zonder dat decals en verf mee verdwijnen.




Metpetergaathetbeter

geprobeerd met wat afwasmiddel?

Alberke

een voddeke en het SCHUIM van wat zeepsop
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

i_m_johny

#3
Goeie tip.



Alberke

En als het echt delicaat is, een wattenstaafje met speeksel (echt!)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Boemeltrein op 23 januari 2022, 15:16:18 PM
Ik vermoed dat dit door het vastnemen / vastpakken is
of een roker ?

Boemeltrein

de tips geprobeerd, helaas, maar met een zachte gum gaat het er wel af maar moeilijk  >:( op andere fora spreken ze over busch cyber clean, het is een dik gelachtig blubberachtig massa die speciaal zou voor het reinigen van modelbouw en -treinen, iemand ervaring mee?

Floris

is t vuil of is t afgesleten verf?

Boemeltrein

't is vuil want met de gom gaat het weg maar 't is een lastig en traag karwei, vermoedelijk zuren/vet van handjes door de jaren heen maar nooit verwijderd.

SuSke

Proberen met wat Isopropylacohol (IPA). Normaal tast het de verf niet aan, maar probeer eerst op een verdoken hoekje.

Vet moet je op een of andere manier oplossen. Kan met alcohol of met warm water en zeep.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

#10
Citaat van: SuSke op 29 januari 2022, 21:38:29 PM
Proberen met wat Isopropylacohol (IPA). Normaal tast het de verf niet aan, maar probeer eerst op een verdoken hoekje.

Vet moet je op een of andere manier oplossen. Kan met alcohol of met warm water en zeep.

NEEEEEEEEEEEEEE niet doen kijk naar mijn "oeps "lak reiningen met iso en alle verf er vanaf

ik zou schuim gebruiken .vroeger hadden we een spuitbus voor scheeps modelbouw en die hete "KEK" of CEC" en dat was een schuim .
opspuiten en laten drogen en dan met de compressor zuiver blazen .
zo word na een paar keer het model proper
maar of het nog bestaat ????
ik zal er eens naar zoeken
gr raf
het bestaat niet meer
https://www.nicolaasverf.nl/product/motip-multi-foam-cleaner-spuitbus-500ml/
maar dit komt aardig in de buurt denk ik
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

je kan dan eens proberen met glassex. Dat geeft bij onze meesters toch altijd een goed resultaat.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Waar is de tijd dat bv. Roco, Fleischmann, Trix enz zelf produkten verkochte om loks en wagens te reinigen
Was dit soms schadelijk voor de gebruiker, of mocht dat niet meer van degene die de produkten  produceerden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Bij de opticien hebben ze van de spuitflesjes, werkt goed tegen vet.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

hoewel mijn optieker nog steeds water aanbeveelt met een zacht, goed brillendoekje omdat die spuitzaken ook je glazen zouden aantasten