Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wie durft het aan?

Gestart door the_gold, 22 januari 2022, 22:16:40 PM

the_gold

Zelf ben ik geen krak in zo'n dingen.

Maar is er al iemand op het idee gekomen om vanuit/op een gewone koppeling een sleepkoppeling na te bouwen voor een HLD 55 TVM?

Normaal hebben beide locs aan 1 kant elk zo'n koppeling.
Iemand die er graten in ziet of details kent?

https://images.app.goo.gl/PEpMq7kjQrwQbZWx7

ERVIN

Betere foto's heb ik er niet van , maar misschien kan je hiermee al mee verder?

Reeks 55 Sleepkoppeling Brussel - Zuid by Erwin Janssens, on Flickr

Sleepkoppeling Reeks 55 Brussel-Zuid by Erwin Janssens, on Flickr

Deze vind ik anders ook wel leuk om in model na te maken , is de befaamde sproeitrein.

Sproeitrein Mol - Hasselt by Erwin Janssens, on Flickr

Sproeitrein Mol - Hasselt by Erwin Janssens, on Flickr

Boemeltrein

Blijkbaar is wat die sproeit niet zo gezond voor de carrosserie  :-\

Metpetergaathetbeter

ik denk dat het daar aan niet ligt trouwens doen ze het tegenwoordig met kokend water ;)

Floris

Citaat van: the_gold op 22 januari 2022, 22:16:40 PM
Zelf ben ik geen krak in zo'n dingen.

krak word je vanzelf door het te doen. Tis een los klontje dat je an een loc plakt, dus je kunt het rustig los maken, paar pogingen doen tot het goed is en als t gelukt is een keer aan de loc prikken. Leuk zondagprojectje.  :P

Thommy

Citaat van: Floris op 23 januari 2022, 11:02:57 AM
Citaat van: the_gold op 22 januari 2022, 22:16:40 PM
Zelf ben ik geen krak in zo'n dingen.

krak word je vanzelf door het te doen. Tis een los klontje dat je an een loc plakt, dus je kunt het rustig los maken, paar pogingen doen tot het goed is en als t gelukt is een keer aan de loc prikken. Leuk zondagprojectje.  :P

De camera/sproeidinges lijkt me vlot te maken. Koppeling is iets anders.
Nu sowieso weinig zin in tekenwerk in vrije tijd. Zit al hele dagen bezig voor het werk met modellen uit te werken dat ik in m'n vrije tijd liever niet aan een CAD programma hang
Greetz

Thommy

Floris

om zelf uit wat styreen en draad te knagen lijkt die koppeling me nog t makkelijkst eerlijk gezegd, dat cameraframe is dun en symmetrisch, dus moet je netjes maken en dan ook nog zo dat t niet te gruwelijk kwetsbaar wordt, die koppeling, das gewoon lekker pulken en rotzooien, komt niet zo nauw en ziet er al gauw interessant uit met wat kleurtjes en slangetjes.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Driesel

Zoals Floris aangeeft: iets in elkaar prutsen met styreen(-restjes) en lakdraad. De minst geslaagde delen afdekken met een imitatie-afdekzak (alu-folie? papieren zakdoek?).
Na de eerste poging komt na enkele maanden dan de zin om een betere versie te maken.

Het model van de Franse kleinserie-fabrikant is ook mooi, maar daar zal ook veel werk in kruipen om die mooi en passend op je model te krijgen. En misschien is die ook wel heel breekbaar.

Dafke

#9
Ik heb me die Sharfenberg koppelingen bij die Franse winkel Ludo Modélisme gekocht en ben er heel tevreden over.