oude brossel 551.52 nieuw chassis

Gestart door raf, 22 januari 2022, 10:59:46 AM

raf

Hallo
Ik heb een oude brossel en het chassis is eigenlijk bagger van metaal
Kijk je er naar als het chassis op zijn wielen staat zie je het doorbeginnen buigen zo slap is het

De kast is in wit metaal en die is nog steeds perfect maar ik heb de lok op een beurs gekocht (duur betaald)en eigenlijk heeft ze nooit gereden .
Bij het openen bleken de magneten in de motor los te liggen .en was de boel redelijk geroest.
De kruisjes zaten los op de assen dus veel beweging was er niet en de pickupt als je ze alzo kon noemen zijn ook bagger.

En voor de rest valt alles uit het chassis
Dus ik ben begonnen eentje te tekenen en hopelijk word dit steviger dan wat er nu odner zit.
Het is een pak werk maar deze brossel is een ander type dan ikzelf heb gebouwd .
Deze blijft ook 2 rail terwijl de andere 3 rail is .







Hier wat foto's die wat meer verduidelijken .
Om 12 uur komt het frame uit de printer en dan kijken of alles past
Het eerste wat ik getekend had paste perfect dus duimen dat het gaat werken.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michael

Raf wens je heel veel succes, ik ben deze techniek niet machtig maar vind het altijd bewonderenswaardig wat je ( en anderen) tekenen en uit de 3d printer laten komen. Mooi om te zien dat e zo'n oud machientje nieuw leven in blaast.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Floris

waarom niet een paar stevige messingprofielen op t oude frame bakken?

raf

Michael bedankt

@◘ Floris
Eerst er is zo goed als geen ruimte
Tweede is dat het frame ook in de breedte plooid en daar kan ik nergens ook maar iets van support lijmen
Daar ook de kast van wit metaal is en er aan de binnen kant stop blokjes zitten waar het chassis tegen aan komt (zou moeten komen )kan ik dus ook aldaar geen langs profiel zetten.
langs de motor is er zoweinig plaats dat ik maar max een L of I profiel van 2 mm  krijg mits ik dus daar ook die openingen voor de blokjes uit moet zagen.


zoals je nu kunt zien heb ik dus het kunststof chassis een pak steviger gemaakt .
zowel in lengte als in de breedte .
aan de onderkant moeten nog de motor imitatie komen en wat kasten en nog de veren en dergelijke die ook nog gaan bij dragen tot een stevig geheel
hopelijk
maar de eerste 2 printen waren reeds redelijk goed
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

ah, duidelijk. Ja als je serieus in de kast moet gaan hakken wordt t gauw vervelend... weet niet hoe t printmaterial zich houdt maar met styreen is zoiets als wat je daar tekent denk ik prima stevig genoeg te krijgen, dus dat moet echt wel op een of andere manier lukken lijkt me.

raf

Versie drie van het chassis zit er nu onder en ik moet zeggen het past allemaal redelijk nu.
Ik heb aan de opening van de motor nog het een en ander moeten aanpassen .
Dan is ook gebleken dat de vierkante houders voor de wielen nog 4 mm te hoog waren
Bij versie 4 is dit dus allemaal aangepast en deze gaat seffens de printer in .
Ook heb ik nog een beetje meer versteviging gezet en zolang ik onder de hoogte van die 2 blojes blijf krijg ik met het interieur geen probleem.
Het is de bedoeling dat dit over die 2 blokjes heen klikt .
En zo het chassis nog meer stevigte geeft .
Ik ga dus ook proberen eens het chassis goed is het interieur mee te printen in een keer .
Wat dan ook weer bijdraagd aan de stevigte .
Hier reeds enkele foto's



Het volgende is nu de aspotten en de veren .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

ow dat zal wel gaan werken ja. Zitten beide assen vast in het frame of kan een van beide nog kantelen om het spoor te volgen zoals de vooras van een tractor? (zo nee: dat lijkt me vrij goed te realiseren en t verbetert de stroomafname aanzienlijk)

raf

#7
Floris het syeteem zit vast in het frame nen er kan niets bewegen wat het spoor kan volgen .
Het probleem is ook nog de kleine wieltjes maar daar deze bij mij nog niet gereden heeft ???? is het koffie dik kijken


Ik heb vandaag dit getekend en hopelijk komt het redelijk goed uit de printer .
Ik ga eerst een proef print maken en als het goed is dan zet ik ze mee vast op het chassis van de brossel en word het als een geheel geprint .
Maar dan wil ik ook nog eerst de imitatie motor en andere kisten maken en er mee aan zetten .
Dit komt alleen maar de stevigte tengoede

eventjes gepast onder het chassis en het ziet er niet verkeerd uit al zeg ik het zelf

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

nou, omdat beide assen hun eigen tandwielkastje hebben kun je misschien het frame zo maken dat het tandwielkastje van 1 as wat kan bewegen in je nieuwe frame, desnoods gewoon even wat vijlen aan je proefexemplaar, kijken of t werkt en dan in de computer aanpassen.

raf

Floris ik kan op dit ogenblik niets testen daar de decoder er nog niet is .
Indien ik deze van de week binnen krijg dan kan de brossel de baan op .
Er is nog genoeg werk aan te doen vooral de zeteltjes en dergelijke .
En als de decoder er is dan is het meteen de baan op en testen of het nodig is dat een van de tandwiel kastjes moet kunnen bewegen.
Chassis nummer 3 zit nu in de printer en binnen een uurtje komt hij er uit .
Kijken hoe het geworden is en wat er aangepast moet worden .
Nu beginnen met de kasten en bakken en de imitatie motor

Gr raf en bedant voor het mee denken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

Ow, test je alles met decoder? Is dat niet een beetje link, voor t geval de aandrijving vastloopt en de lastregeling van de decoder dan de motor aan gort stookt? Ik durf er altijd pas een decoder aan te prikken als de aandrijving al een tijde analoog bewezen heeft niet ineens rare fratsen uit te halen. Maar goed, zal in de praktijk misschien ook best meevallen hoor.

raf

Heu Ja ik test deze met een decoder
En neen ik heb geen angst deze op te blazen want ik stel de max stroom in
Cv 100 staat op 11%
En cv 124.5 staat aangevinkt .
De last regeling staat uit CV49 als ik aan het testen ben want op die 1 meter spoor doet die toch heel weinig af.
En dan de lokprogrammer beperkt ook nog eens het voltage
En waarom zou de aandrijving vast lopen .
Als je zo denkt dan moet je wel angst hebben om een lok te laten rijden mijn gedacht.
Want het kan elke keer eentje vertrekt fout lopen .
Ik heb deze motor hersteld en deze draait heel losjes dus daar is geen probleem mee
De assen lopen ook zonder haperen en de cardans staan recht op recht (ik heb al reeds anders gezien).
en het verbruik is minder dan 100Mah .
dus ik ben er gerust in dat ik geen decoder ga opblazen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: Floris op 23 januari 2022, 00:18:11 AM
ah, duidelijk. Ja als je serieus in de kast moet gaan hakken wordt t gauw vervelend... weet niet hoe t printmaterial zich houdt maar met styreen is zoiets als wat je daar tekent denk ik prima stevig genoeg te krijgen, dus dat moet echt wel op een of andere manier lukken lijkt me.

Lijkt me allemal resin te zijn...
Greetz

Thommy

raf

Thommy "het lijkt " resin te zijn maar dat is het niet.
dus tijd om het je te leren
Je weet google is je vriend dus lees hier

https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=3343&controller=product
De Keyser kit was resin

maar hier een foto van de binnen kant van de kap


hopelijk snap je het dat niet alles resin is en er ooit modellen in witmetaal zijn uitgebracht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rochevalien

Stefan Appelmans ,een franstalige collega van ons, heeft enige jaren geleden een resin kap afgegoten op een basis van dit Keyser model . Vandaar wellicht de verwarring . Gelieve nu niet allemaal bij Stefan aan de bel te gaan hangen voor zo een kap want deze brave mens is GEEN kleinseriefabrikant. ;)