Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

hoogte maken

Gestart door edwin123456, 21 januari 2022, 19:35:26 PM

edwin123456

Beste collega's

Heb een volgende vraag, hoe maken jullie hoogte, ik ga niet werken met een helix, neemt teveel plaats in, zou graag een beetje uitleg erover krijgen,
wat de beste manier is om hoogte te winnen, graag eventueel foto erbij, zit een beetje vast op dat gebied. Heb mijn eerste poging terug afgebroken,
had op ieder niveau  een apart trein baantje gelegd, was wel mooi , maar moeilijk om te besturen, enfin... ik wil zo weinig mogelijk met verdoken sporen
werken, in verband met ontsporingen hopelijk kunnen jullie een beginner een beetje wegwijs maken hoe ik dit kan oplossen.

Met vriendelijke groeten Edwin.

59erke

#1
Is beetje afhankelijk hoeveel hoogte je wil bereiken. Als je de norm van 3% aanhoudt (zeker in N moet je daar niet over gaan) heb je toch al wat ruimte nodig om pakweg een ander spoor bovenliggend te kruisen. Alternatief is om uw scenery te doen dalen en stijgen en uw spoor vlak te laten. Dit vergt wel wat denkwerk in het baanplan.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Hoe je dit het beste aanpakt hangt af van de vorm van de baan. In plaats van de helix kun je een klimmend spoor langs de voorkant of langs de achterkant leggen. Of misschien wel allebei. Dus vanaf het onderste niveau langs de voorkant omhoog, langs de zijkant in een boog naar achteren en dan langs de achterkant verder omhoog, tot je op het bovenste niveau bent.
Je kunt langs  het klimmende spoor een keermuur zetten. Dan kan dat spoor over de hele lengte in het zicht blijven.