Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Smering en onderhoud Jocadis reeks 51

Gestart door ThierryDS, 20 januari 2022, 23:23:33 PM

ThierryDS

Hallo iedereen,
Ik kon recent een NMBS reeks 55 van jocadis met mehano onderstel aankopen. Ik schat een kleine 20 jaar oud.De loc bolt maar ik heb de indruk dat hij een smeerbeurt zou kunnen gebruiken. Dat onderstel van mehano heb ik nog niet durven uit mekaar halen om aan de motoras te geraken. De draaistellen al evenmin. Iemand hier ervaring mee?

Groeten

PeterVG

Vermoedelijk een reeks 51 met metalen kap en mehano onderstel. Jocadis heeft geen metalen 55 uitgebracht dat was Olaerts. Helaas kan ik U verder niet helpen.

Rangeerduivel

Thierry,
Plaats eens 1 of meer fotos, want uw beschrijving is nogal vaag,
Zoals Peter al zei, een 55 van Jocadis....bestaat niet,
En de 51 van Jocadis had ofwel een onderstel van electrotren (wat veel te wensen over liet) ofwel een vervangchassis van een ander merk, waar Mehano bij de mogelijkheden ligt.

;)

Olivier77

Beste Thierry,
Een Mehano onderstel bestaat uit 2 helften die elektrisch geisoleerd tegen elkander worden geschroefd.
Om echt aan de motor te kunnen geraken of om de draaistellen volledig te kunnen demonteren moet je deze
volledig uit elkaar halen. Is niet echt moeilijk maar het is wel een puzzel.
Mehano onderstellen zijn nooit echt stil, de motor zit nml. erg vast in het onderstel.

Mvg
   
Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

rixke rail

Ik heb er hier eentje liggen, die momenteel niet meer gebruikt wordt.
Het dak tussen de stuurcabines is los (was geplakt denk ik), misschien dat dus eens proberen open te krijgen ...
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ThierryDS