hoeveelheid balast en lijm

Gestart door amest, 11 november 2006, 21:15:40 PM

glamo

ik zou eigenlijk niet weten wat ik voor N-spoor nodig heb maar voor HO-spoor weet ik het precies.
voor 5 meter dubbelspoor;
-300ml ballastlijm van ER-decor
-een mengeling van 525gr medium fine van WOODLAND.

als je zo werkt kun je een teststukje maken,en als je niet tevreden
ben leg het 5min in water en alles is terug losgeweekt.

kurt
 

Frank_N

Excuseer, het was niet zo bedoeld [8)] [:I]
citaat:
.....Als je echt concreet iets vraagt krijg je antwoord.
Kan het ook niet zo zijn dat jij iets vraagt wat of niet te beantwoorden valt.
Wees recht toe in je vragen.
En lees wat men zegt........



Dat is inderdaad zo, Wim. Maar: het valt niet altijd mee om dingen goed te formuleren of te interpreteren.  
citaat:
....Je laatste vraag over N-wielen had alvast wel een antwoord....

@Gerolf: Wel een antwoord, maar het bracht niet een voor mij bruikbare oplossing zoals je uit mijn reactie daarop kunt opmaken.

Frank
Groet van Frank

Frank_N

citaat:
....niet tevreden
ben leg het 5min in water en alles is terug losgeweekt.....



@Kurt: Is de lijm die jij gebruikt op latex basis.
Of: Kun je dat losweken ook met lijm op latex basis?

Frank
Groet van Frank

amest

citaat:
Geplaatst door glamo

ik zou eigenlijk niet weten wat ik voor N-spoor nodig heb maar voor HO-spoor weet ik het precies.
voor 5 meter dubbelspoor;
-300ml ballastlijm van ER-decor
-een mengeling van 525gr medium fine van WOODLAND.

als je zo werkt kun je een teststukje maken,en als je niet tevreden
ben leg het 5min in water en alles is terug losgeweekt.

kurt



aha, misschien mag ik dat ongeveer delen door de helft?[:p]
ik denk dat ik dan toch ook lijm ineens koop van ER-decor of heki...
Uiteindelijk is mijn baan allesbehalve groot en als ik zo'n grote pot latex moet kopen blijft daar toch 80% van staan.

Waar koop jij die lijm?
groeten,

Arvid

Havoc

Je gebruikt er meer van dan je denkt. Zelf druppel ik 3x lijm in op mijn teststukje. Eerder ligt niet alles vast. Zelf heb ik zo'n pot van ER bij Het Spoor gekocht.

Je kan die lijm ook voor andere dingen gebruiken rondom je spoor. Of lading mee vastlijmen etc.

Amest, koop gewoon zo'n pot lijm en dan 1 of meer kleine zakjes ballast. En begin dan met enkele proefstukjes te ballasteren ipv ineens een kruiwagen te kopen en dan tot de conclusie komen dat je eigenlijk iets anders wou. De soorten die je niet aanstaan ken je nog als laadgoed gebruiken, of voor scenery.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Janssfs

Latex-lijm waar vind je dat? Ik vond het niet bij Brico.
Is die goedkoper dan de flesjes uit de modelbouwwinkel?

Jan
 

Frank_N

citaat:
.... Latex-lijm waar vind je dat? .....

Op de beurs te Mechelen was een stand van jeweha-modelbouw
( http://www.jeweha-modelbouw.be/index.html )waar ik een paar plastic flesjes met die lijm kocht voor 6 euro per stuk, 250 ml inhoud. Dat is verdunt met water goed voor 1 liter lijm.

Frank
Groet van Frank

Janssfs

Je verdunt dit dus in een verhouduing 1/4??

Jan
 

Klaas Zondervan

Lijm verdunnen is net als koken: er is geen vast recept voor te geven. De lijm moet zo dun zijn dat hij goed tussen de korrels loopt, maar niet zo dun dat hij helemaal wegzakt. Dus een kwestie van proberen.

glamo

de ballastlijm van ER-decor is een mengeling die alleen door die firma gekend is. ik vermoed dat er geen latex in zit want dan zou je hem nooit meer kunnen losweken. met deze lijm gaat het prefect want ik heb zelf al stukken spoor opnieuw gebruikt.
ik gebruik de lijm ook om gras en bermen aan te leggen.
-gekocht bij vanbiervliet in ingelmunster.
-8,30 euro per fles van 300ml.

veel succes kurt

kijk eens naar de site van ER-decor.
 

amest

Heb uiteindelijk besteld in Duitsland lokshop. Daar maar de HEki 3343 lijm gekocht (3,67 voor 250ml) en de balast van Fleischmann. Ik heb fleischmann wissels dus dat lijkt dan al wat opeen.

Verder nog wat kleine spulletjes enzo besteld en een paar gebouwen, watertoren, kolenopslag (ik rij stoom [:D]) station, ... Die zijn daar toch ech wel een stuk voordeliger vandaar.

Vandaag nog even bezig geweest maar nu zijn mijn tussenstukjes op om mijn (flex)rails aan elkaar te zetten. Zal dus even op de bestelling moeten wachten[:(].

alvast bednakt voor de vele antwoorden.

Arvid
groeten,

Arvid

ysbeer

Nou ja je hebt veel aan die raad gehad nietwaar.
Misschien had je anders wel het verkeerde gekocht.[:o)]

wim ysbeer

amest

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Nou ja je hebt veel aan die raad gehad nietwaar.
Misschien had je anders wel het verkeerde gekocht.[:o)]

wim ysbeer



tja alles is een compromis niet? Heb alles eens vergeleken en dit leek me nu gewoon het interessantst.
Je kan trouwens niet altijd alle raad opvolgen, want dan zou ik een fortuin moeten verdienen... Raad is er om verschillende meningen eens te horen en daarna voor jezelf de zaken nog eens af te wegen en daarmee kan die raad soms helpen.
ASOA (want daar heb je het waarschijnlijk over[^]) was meer dan dubbel zo duur. En de foto's op hun eigen website hebben me niet bepaald overtuigd dat ze die zo veel duurdere prijs waard waren vandaar.
groeten,

Arvid