Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

usb "microsoop"?

Gestart door Havoc, 19 januari 2022, 17:21:12 PM

raf

#15
ok je wil mijn visie hier krijg je ze

een camera als microscoop is shit omdat je met een camera geen diepte zicht hebt
je hebt geen echt 3D beeld zoals je hersens gewoon zijn om te zien
dus je ziet wel je onderdeel en je soldeer punt maar het blijft mikken hoe hoog je zit op het bord
dit gezegd zijnde daarom ook mijn keuze van die loep en niet voor een microscoop
kosten pfhhhhhhhh laat me niet lachen als ik zo een microscoop wil koop ik die gewoon .

maar ok het gaat over een usb ding
https://nl.aliexpress.com/item/32925638386.html
of deze
https://www.toyscentral.be/products/amscope-sm1tzfrlm-digital-professional-trinocular-stereo-zoom-microscope-wh10x-eyepieces-35x90x-magnification-07x45x-zoom-objective-8w-fluorescent-ring-light-large-pillarstyle-table-stan
in kost prijs om ze thuis te krijgen kosten ze even duur

nu het ding is dat ik het eerst zelf wil ZIEN of ik er mee kan werken .
en dan bedoel ik niet de handigheid (dat is een kwestie van oefenen )maar of het ding voldoed aan mijn verwachtingen .
ik wilde zo een loep kopen op een standaard met verlichting en dergelijke maar op die hobby beurs had die verkoopster gelijk dat het niet zou werken ;en na het proberen aldaar was ik er ook van overtuigd

chirurgen draagen niet voor niets dit soort van brillen
https://www.romed.be/Product/chirurgische-loupebrillen/
en hier uitleg over zo een ding

https://www.youtube.com/watch?v=C_eQrbop-J4&ab_channel=LouisRossmann
en kijk naar het filmpje want louis geeft je een heel goede uitleg wat de voor en nadelen zijn
hij verkoopt ze niet dus hij geeft een goede uitleg

zo mijn laatste bijdrage aan dit topic

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

perk

we hebben beiden hier thuis het probleem van ouder wordende ogen.    Prutswerk is meer en meer moeilijk.

na lang gedebateer en rondkijken gebruiken we beide nu dit : https://www.bol.com/be/nl/p/loupe-loep-bril-incl-glazenset-vergrootglas/9200000098497007/?bltgh=lkKHIpwQwoZRj23I015CYA.2_16.17.ProductImage
simpel, handig en niet duur. 

Ik vond gewoon geen geschikte tafelloep (of zoiets op een arm).   

Er zijn nadelen aan een hoofdloepe, want alhoewel ik de kleine stukjes goed kan zien nu, is dieptezicht op de tafel weg (dus ik stomp wel eens mijn lijmpot omver).
En je zit wel heel dicht met je hoofd op het werkstuk bij grotere vergroting.   Maar je kan het overal gebruiken, tot onder de treintafel bij draden leggen. 

Dus ik vind dit wel een interessant debat, als je ziet dat een smartphone al heeeel goed dingen kan vergroten is dit misschien wel een interresante setup.   Dieptezicht blijft lastig, maar misschien met wat oefenen lukt het.   Dokters gebruikten ook meer en meer schermen en camera's.   
Ik gok dat je toch geen hele gigantische vergroting nodig hebt voor ons werk, en heb wat schrik dat bij het minste trilling van de tafel je problemen krijgt.

Ik zie er op bol.com staan met minimale vergroting van 50x.    Ik ga dat eerst eens proberen te hebben met onze hoofdloepe voor te zien of dit niet teveel is.


perk

ach ja, 1 ding vergeten.

Ik heb in het verleden wel wat ervaring met macro fotografie opgedaan.   Met dure (wel, de prijs van een loc) lenzen en een hele setup kon ik de haartjes op een spin fotograferen.   Maar ik moest wel een zelfontspanner gebruiken voor trillingen te vermijden en zeer lichtgevoelige lenzen.

HET probleem was echter de scherptediepte.     Ik kon de bij/spin haar oog wel scherp krijgen, maar dan was het achterlijf wazig.   Tenzij bij lange belichtingstijden (dus stil houden)

De microscopen die ik op school gebruikten waren voor glazen plaatsjes te bekijken - dus eigenlijk geen diepte.   

Ik vraag me dus af in welke mate je (scherpte)diepte kan zien met zo een USB ding van 30 euro.




Havoc

Zo'n twee-oog loupe heb ik vroeger ook nog gebruikt. Inderdaad héél handig maar je moet er de plaats voor hebben. Ook iets minder flexibel in gebruik. Die chirurgische brillen zijn een optie (heb zoiets van Escherbach) maar altijd dat op en af zetten... Meestal heb ik toch de pc erbij en dan zou iets dat ook op het scherm verschijnt handiger zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

ik heb vorig jaar zo een miscroscoopje gekocht via het internet...
Werkt eigenlijk vrij goed en de vergroting is meer dan behoorlijk, en instelbaar

Ik geloof dat ik ongeveer 25€ betaald heb en deze is het zeker waard.  Dus hier positieve ervaring.

MAAR ...   (yes, there is a but)

Als je het wil gebruiken om modelbouw onderdelen te gaan monteren, dan denk ik niet dat het de beste optie is.
Het zichtveld en de focus zijn vrij beperkt , dus eerder geschikt om "onderzoek" of controle te doen  op bestaande dingen.
(ik gebruik hetbijvoorbeel om printbaantjes en soldeeerverbinden te inspecteren of om kleine onderdeeltjes   op te meten met een referentie er naast.
Je weet wel, een meetlat ernaast leggen of millimieterpapier gebruiken  het onderdeel met deze fotograferen  en dan "interpoleren" voor de afmetingen op de uitvergrote foto.
Waar ik het ook al heb voor gebruikt is  om de kwaliteit van resin prints te vergelijken en  om  opschriften op bvb SMD componentjes te kunnen lezen !

Als je meer info wil kan dat altijd ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Citaat van: dani op 20 januari 2022, 12:32:57 PM
Als je het wil gebruiken om modelbouw onderdelen te gaan monteren, dan denk ik niet dat het de beste optie is.
Het zichtveld en de focus zijn vrij beperkt , dus eerder geschikt om "onderzoek" of controle te doen  op bestaande dingen.
(ik gebruik hetbijvoorbeel om printbaantjes en soldeeerverbinden te inspecteren of om kleine onderdeeltjes   op te meten met een referentie er naast.

Bedankt, dat is het soort info dat ik zocht. Het is voor zo'n jobkes:


Als de idioot die die print getekend heeft het ic met verkeerde aansluitingen aangemaakt heeft zodat er op een TSSOP14 6 (zes) draden moeten gesoldeerd worden, dan zou het handig zijn om alles wat groter te zien. Voor wie het IC niet ziet, dat zit onder die draden. Die idioot zo'n kemels geschoten heeft zou ik eigenlijk moeten ontslaan. Maar ja, je snapt zeker wel wie die idioot is?  :-[
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

#21
daarvoor is het zeker en vast geschikt 

Bij de mijne zit ook een soort statiefje en dat is voor dit soort dingen heel handig

PS: met de vergroting van die microscoop kan je zelfs de individuele soldeerverbingen op de kleinste componentjes bekijken !

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

voorbeeld : van op deze afstand
IMG20220120132931 by Dani Van Mieghem, on Flickr

krijg je dit te zien   (sorry slecht kwaliteit  foto, getrokken met gsm van op PC scherm)
IMG20220120132937 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Van dit printje
IMG20220120132250 by Dani Van Mieghem, on Flickr


Het focussen is wel een kunst op zich !!  Het vergt wat oefening
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Ook met een Nano bezig? Het bordje van mij ook, een Nano Every.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Hier heb ik 'm besteld....   binnen 24 u thuis geleverd.

https://www.bol.com/be/nl/p/digitale-usb-microscoop-microscope-camera-50-1600-x-vegroting-met-8x-led-verlichting/9200000100950218/?s2a=


En ja ik ben al jaren met Arduino's bezig.

Nano, ProMini, Uno,  Mega,  zelfs de "bare"  AT328P chips  en de "lilypad" voor experimentjes .   
En ook de  ATTiny  famili wordt hier (vooral de 85) vaak gebruikt voor kleine projectjes.
Ikheb altijd wel een stock van boardjes in voorraad hier in miojn kast liggen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Zo'n USB-scoopje heb ik ook, heeft zijn nut al bewezen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw