Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

nieuwigheden 2022 -babbelhoek

Gestart door oebr, 18 januari 2022, 18:57:28 PM

perk

ik heb al meer locs dan ik ooit mee kan rijden (en eigenlijk is dat nog niet zo veel).

Soms ben ik blij dat ik Epoc III doe, dan gaan de meeste versies van die diesels en rijtuigen aan me voorbij.
En de nieuwe Marklin 81 ga ik wellicht niet kopen, ik heb de oude al.
Maar die nieuwe Piko 97 zie ik wel zitten.

Door Corona zijn wij van beurssnuffelaars naar winkelkopers gegaan, en da's zeer prijzig geworden.
En ergens niet zo leuk, ik mis de 'jacht' op een loc.  En ik durf die nieuwe modellen amper uit de doos te halen van schrik ze te beschadigen... maar ze zijn wel mooi.

Ik moet ook niet elke uitvoering hebben, alhoewel het soms kriebelt.   Tot nu toe weersta ik het wel.
En ik doe niet meer aan die hype van 'er zijn er maar 100 van gemaakt met dit lettertje op'

Wat ik wel merk, is dat de nieuwere MFX modellen al 2dehands te vinden zijn, en de prijs van een oude ombouwen naar sounds etc is hoger dan zo een nieuwe model (met betere detaillering)

En ik heb al meer plezier gehad van mijn eigenbouw 3D geprinte wagons dan die dure uit de winkel.

Boemeltrein

Ik ben ook blij dat ik mij beperk tot tijdperk 3 want heden, al die locs in verschillende livreien, er komt op eentje een slogan en hop..Het enige waar ik een beetje triest om ben dat van al die NMBS stoomlocs enkel de NMBS-versie wordt gemaakt terwijl veel van die locs ervoor dienst deden bij Bv Nord-Belge en die bolden toch ook tot in Luik, het gaat hier natuurlijk om hetzelfde probleem "de oplage" en kosten. Ik kan natuurlijk zo'n NMBS-loc zelf terugbrengen naar zijn vorige livrei maar ik ben er niet zo bedreven in. Maar alléé ik wacht mee op de Piko type 97 :D

C.B.

Citaat van: itchy op 22 januari 2022, 06:41:39 AM
Citaat van: C.B. op 21 januari 2022, 01:54:39 AM
Over LS (zucht) , voor mij hoeft het al lang niet meer.
Twee SBB locs die ik later zelf van een decoder voorzien heb. Nooit meer.
Met hun eigen printplaten die kwa lichtfuncties een ramp is.
...
Op de website van ESU zijn de LokSound decoderfiles voor een aantal specifieke LSM locs toch te downloaden? Vallen hieruit niet de instellingen voor de overeenkomstige LokPilot niet af te leiden? Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar dacht wel dat dit kon.

Maar als je op dat moment geen beschikking hebt van een ESU lokprogrammer , geraak je niet veel verder.
Ik heb wel een Sprog met decoderpro , maar die kan geen soundfile in de ESU decoder programmeren.
Ik heb uiteindelijk de lokprogrammer aangeschaft en kon ik verder.
Groetjes.
Claudio.

vanmiegroet

Qua inflatie geef ik het in modelbaanland het eigenlijk compleet op. Was ik 12-16 jaar dan kon ik aan de winkelruiten kijken en zeggen: "als ik ouder ben, dan ga ik die trein kunnen kopen." Dan ben je eindelijk ouder en dan heeft de inflatie en exuberante prijszetting het quasi onmogelijk gemaakt iets nieuws aan te schaffen.

Daarmee dat, als ik iets van modeltrein koop, ik vaak lima M4'en probeer aan te schaffen om zo danig toch een Belgische samenstelling te kunnen hebben. Maar goed, de inflatie lijkt ook in 2dehands-land aan de slag te gaan want ik begin langzaam aan prijzen ze zien voor een M4 in de bordeaux kleur van ongeveer €40. €25 à 30 zie ik nog zitten maar €40 wordt te veel.

Om dan naar de kern van het draadje te gaan: de nieuwe modellen zijn mooi, alleen jammer dat ik ze niet kan kopen. Ze zullen langzaam aan dan ook mooie winkelstock worden.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Michael

Ruben ik kan je geen ongelijk geven alles wordt exorbitant duur, als je nu de huidige prijzen ziet is het absurd aan het worden 600 € voor een tweedelig treinstel, ik weet het we vragen steeds meer om details en allerlei mogelijkheden. Ik heb momenteel 4 items in bestelling staan voor een kleine 2200 €, wordt gelukkig niet allemaal samen geleverd. Maar als je even nadenkt is het te gek voor woorden, dan zet je dat straks op je baan en moeten er nog een paar samenstellingen bij, een extra lange goederen trein is ook wel mooi. Staat er aan rijdend materiaal een paar 1000€ op de baan. Net 3 wissels gekocht van Tillig 90€

Maar het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel, in maart zoals de berichten nu zijn wordt de AM56 BUD uitgeleverd. Kost een flinke duit als je full options neemt maar dan heb je ook een prachtig treinstel rond rijden, ik kijk er naar uit, kan me nu even niet snel genoeg gaan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Havoc

Gelukkig dat ik smalspoor (en Z) doe. Toch niks van beschikbaar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Herwig

Niks nieuws onder de zon ?

'k Herinner me nog prima deze uitspraak:

" . . .  We hebben hier jarenlange klanten-verzamelaars.  Elke nieuw aangekondigde loc van (merk ...) bestellen ze, bijna automatisch.
Maar er zijn dan cliënten die daarmee plots stoppen.  Ze stellen op een gegeven moment vast dat ze niet àlles kunnen verzamelen. En dan houden ze
ermee op. Totaal. Gedaan met de modeltreinen . . ."   
   
Dixit de Frans (Sus),  de geweldige toenmalige treinenverkoper van H. Verschooten, 30 jaar geleden         ::)
   
   

janieburton

#22
Citaat van: Herwig op 01 februari 2022, 22:46:08 PM
Niks nieuws onder de zon ?

'k Herinner me nog prima deze uitspraak:

" . . .  We hebben hier jarenlange klanten-verzamelaars.  Elke nieuw aangekondigde loc van (merk ...) bestellen ze, bijna automatisch.
Maar er zijn dan cliënten die daarmee plots stoppen.  Ze stellen op een gegeven moment vast dat ze niet àlles kunnen verzamelen. En dan houden ze
ermee op. Totaal. Gedaan met de modeltreinen . . ."
   
   
Dixit de Frans (Sus),  de geweldige toenmalige treinenverkoper van H. Verschooten, 30 jaar geleden         ::)
   
   

De laatste 4 zinnen vatten het zeer correct samen, heb ook zo'n aantal personen gekend het waren nummerverzamelaars(van zowel nieuw als oud) van het merk met een M en aanbeden de Koll's catalogus die ze bijna van buiten kenden en ze hebben er ook plots mee opgehouden en alles verkocht op Ebay in de tijd dat Ebay het summun was van de veilingsites.

Citaat van: Herwig op 01 februari 2022, 22:46:08 PM

" . . .  We hebben hier jarenlange klanten-verzamelaars.  Elke nieuw aangekondigde loc van (merk ...) bestellen ze, bijna automatisch.

 

Het merk begint met een M zeker? En op de 2 de letter staat "umlaut".

Ieder zijn hobby en ieder beleefd zijn hobby op zijn persoonlijke wijze en vermogen.

Citaat van: Michael op 01 februari 2022, 15:48:25 PM
Ik heb momenteel 4 items in bestelling staan voor een kleine 2200 €, wordt gelukkig niet allemaal samen geleverd. Maar als je even nadenkt is het te gek voor woorden, dan zet je dat straks op je baan en moeten er nog een paar samenstellingen bij, een extra lange goederen trein is ook wel mooi. Staat er aan rijdend materiaal een paar 1000€ op de baan. 

Maar men kan het niet ontkennen dat he echt wel duur wordt.

Citaat van: Michael op 01 februari 2022, 15:48:25 PM

Maar het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel, in maart zoals de berichten nu zijn wordt de AM56 BUD uitgeleverd. Kost een flinke duit als je full options neemt maar dan heb je ook een prachtig treinstel rond rijden, ik kijk er naar uit, kan me nu even niet snel genoeg gaan.

Wat is de prijs van de AM56 BUD?





 

Michael

Uit de prijzen folder van 2019
Version Versie
7101.01 2-Rails = CC Courant continu 469 € 7101.01 Gelijkstroom DC conventioneel
7101.02 " Courant continu digital        499 € 7101.02 " Digitaal
7101.03 " CC digital SOUND               589 € 7101.03 " Digitaal Sound
7101.04 pour Märklin* Digital Mfx       499 € 7101.04 voor Märklin* Digitaal Mfx
7101.05 " Digital SOUND Mfx              599 € 7101.05 " Dig.SOUND Mfx

OPTIE 1 : +59€

- dubbele, wisselende cabineverlichting
- interieurverlichting in beide rijtuigen
- geïntegreerde Powerpack
- extra schakelbare functies van de interieurverlichting (effecten)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Metpetergaathetbeter

ik denk dat het al altijd duur is geweest gezien de levensstandaard. Misschien dat het nu wat voortgedreven wordt door problemen van gezondheid en vervoer in de wereld(en details) ?

Trouwens ging men het zelf niet zoeken met het zo ver in het verleden te gaan maken om het goedkoper in elkaar te steken, want kopieëren kunnen ze als de beste maar het wordt helaas daar in vele gevallen als gewoon Chinees speelgoed gebouwd bij sommigen, waar duurzaamheid soms een twijfelachtige bijsmaak krijgt