Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

nieuwigheden 2022 -babbelhoek

Gestart door oebr, 18 januari 2022, 18:57:28 PM

oebr

zeg hier je gedacht over de nieuwigheden 2022.
Highlights, missers, bedenkingen...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

adrievans

Wordt dat in de draadjes zelf al niet gedaan?
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Jurgen

Citaat van: adrievans op 18 januari 2022, 20:02:13 PM
Wordt dat in de draadjes zelf al niet gedaan?

Ja, tot grote ergernis van onder andere mezelf!

Die draadjes zouden over de effectieve nieuwigheden moeten gaan, niet over wat men zou willen dat er geproduceerd zou worden.

In dit draadje kan je gerust je gal spuwen dat een bepaald model weer eens niet geproduceerd werd. Dat fabrikanten niet luisteren naar ons. Dat België op modeltreingebied achtergesteld is. Dat een ander land kleiner is en meer modellen krijgt. Dat de levertijden van vorige modellen maar eens gehanteerd moet worden.

Kortom, niks dat de wereld vooruit gaat helpen, maar dan kunnen de azijnpissers wel hun gang blijven gaan terwijl het normale volk over de kern van de zaak kan praten. En zo is iedereen gelukkig.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rochevalien

Dat België op modeltreingebied achtergesteld is.  Echt waar? Ik ben anders een van de VELEN die de zondvloed van Belgische modellen niet meer kan EN WIL aankopen omdat het echt teveel geworden is . Ik hoef bv echt niet alle varianten van de reeksen 46 en 49 te hebben die aangekondigd zijn en de komende jaren ook nog zullen komen . Piko kondigt dit jaar 5 Belgische traktie voertuigen aan ,hoeveel varianten gaan daar nog van verschijnen?
 

oebr

Jurgen heeft door wat hier de bedoeling is...

Zelf viel me de inflatie op bij vooral maerklin en trix...
Was me al opgevallen toen ik enkele rails bestelde, maar de catalogus 2022 catapulteert deze merken van prijsklasse volvo of mercedes naar niveau porsche.  Aangezien porsche goed verkoopt lukt dat mss hen ook om genoeg modelspoorders zover te krijgen om in de rolex klasse te gaan spelen.  Voor bvb LSM of ESU wel een goede zaak want hun producten komen nu optisch niet meer zo duur over.
En ook goed voor Piko en Roco want zij hebben vaak doublures in het aanbod maar dan betaalbaar...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Metpetergaathetbeter

trouwens Marklin(M2'en)en Roco echt veel goedkoper dan LS zijn die ook niet meer. Ik kocht ne CFL corail set van Roco en Set van  SBB met restauratierijtuig (dat ik trouwensverkocht) beiden kosten meer dan 2 jaar terug 190 eur

C.B.

Over LS (zucht) , voor mij hoeft het al lang niet meer.
Twee SBB locs die ik later zelf van een decoder voorzien heb. Nooit meer.
Met hun eigen printplaten die kwa lichtfuncties een ramp is.
Vraag je de juiste CV's aan , ha nee dat gaat niet , je moet de decoder van hun aanschaffen , en tof dat die ook niet meer beschikbaar is , als dat al heeft geweest tenminste.
Via via is het mij dan toch gelukt om enigzins dit op te lossen.

Al mijn Vectrons zijn van Roco en dat gaat zo blijven.
Ok , Roco heeft ook fouten in zijn printplaten in het begin alsook niet de juiste stuurpost in de CH modellen (over de Vectrons) , maar dat kreeg ik zonder problemen opgelost.
Na-service , mag ik ook niet klagen , steeds correct behandeld - ook wat de reserveonderdeeltjes betreft die ik rechtstreeks bij hun bestel.

Mijn nieuwigheden bestellen doe ik wel bij de andere fabrikanten. (Jammer want LS maakt ook mooie dingen)
Groetjes.
Claudio.

Jurgen

Citaat van: Rochevalien op 20 januari 2022, 19:03:21 PM
Dat België op modeltreingebied achtergesteld is.  Echt waar? Ik ben anders een van de VELEN die de zondvloed van Belgische modellen niet meer kan EN WIL aankopen omdat het echt teveel geworden is . Ik hoef bv echt niet alle varianten van de reeksen 46 en 49 te hebben die aangekondigd zijn en de komende jaren ook nog zullen komen . Piko kondigt dit jaar 5 Belgische traktie voertuigen aan ,hoeveel varianten gaan daar nog van verschijnen?


Ik geef maar als voorbeeld wat ik in andere draadjes gelezen heb hé.
Misschien wordt dat gezegd door iemand die voor zijn interesse maar weinig modellen kan vinden, maar het werd wel ergens in een draadje gezegd. Vraag me niet meer welk, ik ga het niet meer opzoeken want het interesseert me niet.

En ook dit draadje interesseert me niet, dus veel plezier met de discussies! Ik zie jullie wel terug in de interessante draadjes.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

#8
Citaat van: Jurgen op 20 januari 2022, 17:01:52 PM
Citaat van: adrievans op 18 januari 2022, 20:02:13 PM
Wordt dat in de draadjes zelf al niet gedaan?

Ja, tot grote ergernis van onder andere mezelf!

Die draadjes zouden over de effectieve nieuwigheden moeten gaan, niet over wat men zou willen dat er geproduceerd zou worden.

In dit draadje kan je gerust je gal spuwen dat een bepaald model weer eens niet geproduceerd werd. Dat fabrikanten niet luisteren naar ons. Dat België op modeltreingebied achtergesteld is. Dat een ander land kleiner is en meer modellen krijgt. Dat de levertijden van vorige modellen maar eens gehanteerd moet worden.

Kortom, niks dat de wereld vooruit gaat helpen, maar dan kunnen de azijnpissers wel hun gang blijven gaan terwijl het normale volk over de kern van de zaak kan praten. En zo is iedereen gelukkig.  ;)

Misschien heb je gelijk maar waarom moeten we alles door een roze bril zien?
Moet het allemaal "positive" commentaar/reacties zijn?
Er mag ook toch een kritische bedenking zijn of niet?
Waarom zijn mensen die kritische bedenkingen maken of (misschien) de vinger op de wond leggen altijd azijnpissers?

Ik weet het vroeger jaren (60 & 70) moesten we blij zijn dat er iets Belgisch op de markt was, ik denk maar aan de Oost- Duitse Piko met een Bolle neus en een stoomloc, Fleischmann met ook een Bolle neus en 2 rijtuigen en een goederen wagon en Lima met verschillende E-loc's en de M2's en nu hebben we bij wijze van spreken een "overvloed" aan Belgische modellen al dan niet in heruitgaven en overschilderingen en andere nummers.

Persoonlijk vind ik dat we mogen blij zijn maar we mogen ook kritisch zijn omdat er overschilderingen komen en niet echt nieuwe modellen komen.

 

59erke

Als ik dit allemaal lees denk ik zo van "mensen waarom klagen jullie toch ?" Wie een HO baan heeft naar Belgisch voorbeeld mag volgens mij toch echt niet klagen omwille beschikbare modellen. Ik heb eerder het probleem dat mijn modelspoorbudget ontoereikend is en dat er gewoon teveel wordt aangeboden.

En ik spreek uit ondervinding want als N rijder, en nee ik ga hier weer niet beginnen klagen dat de Belgische N rijder steeds maar weer aan de zijlijn blijft staan.

Maar als HO verzamelaar van het type 59 heb ik toch al enkele varianten die op mijn wishlist stonden aan me voorbij moeten laten gaan omwille budgettaire redenen.

Zeker omdat de uitgaven bij VB blijkbaar maar tijdelijk worden aangeboden.

Als ik vergelijk met een tiental jaren terug is er ongelooflijk veel op de markt voor de HO rijder. Alles wat je maar kan denken is toch wel ergens verkrijgbaar of heb ik het mis ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

janieburton

Citaat van: 59erke op 21 januari 2022, 20:07:04 PM

Als ik vergelijk met een tiental jaren terug is er ongelooflijk veel op de markt voor de HO rijder. Alles wat je maar kan denken is toch wel ergens verkrijgbaar of heb ik het mis ?

Je geeft ook zelf het antwoord:

Citaat van: 59erke op 21 januari 2022, 20:07:04 PM

maar tijdelijk worden aangeboden.


Dat is ook een probleem. En daar wringt de schoen.

Vroeger stonden dezelfde modellen verschillende jaren in de catalogus en waren ook verschillende jaren beschikbaar.

Zou het ook anders willen, ik kan ook niet alles kopen wat ik zou willen
 

itchy

Citaat van: C.B. op 21 januari 2022, 01:54:39 AM
Over LS (zucht) , voor mij hoeft het al lang niet meer.
Twee SBB locs die ik later zelf van een decoder voorzien heb. Nooit meer.
Met hun eigen printplaten die kwa lichtfuncties een ramp is.
Vraag je de juiste CV's aan , ha nee dat gaat niet , je moet de decoder van hun aanschaffen , en tof dat die ook niet meer beschikbaar is , als dat al heeft geweest tenminste.
Via via is het mij dan toch gelukt om enigzins dit op te lossen.
Op de website van ESU zijn de LokSound decoderfiles voor een aantal specifieke LSM locs toch te downloaden? Vallen hieruit niet de instellingen voor de overeenkomstige LokPilot niet af te leiden? Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar dacht wel dat dit kon.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Floris

Citaat van: janieburton op 21 januari 2022, 20:19:50 PM
Citaat van: 59erke op 21 januari 2022, 20:07:04 PM

Als ik vergelijk met een tiental jaren terug is er ongelooflijk veel op de markt voor de HO rijder. Alles wat je maar kan denken is toch wel ergens verkrijgbaar of heb ik het mis ?

Je geeft ook zelf het antwoord:

Citaat van: 59erke op 21 januari 2022, 20:07:04 PM

maar tijdelijk worden aangeboden.


Dat is ook een probleem. En daar wringt de schoen.

Vroeger stonden dezelfde modellen verschillende jaren in de catalogus en waren ook verschillende jaren beschikbaar.

Zou het ook anders willen, ik kan ook niet alles kopen wat ik zou willen
Die veelvoud aan versies kan alleen als je ze maar tijdelijk verkoopt, als je elke variant uitgebreid op voorraad moet nemen staat t magazijn gauw vol... (en zit daar heel veel geld in vast en dan ist gauw afgelopen met t bedrijf...)

Metpetergaathetbeter

je krijgt een veelvoud aan modellen en uitvoeringen, als je jaren dezelfde wil kopen zou het zoals de afgelopen 40 jaar geweest zijn dan was er maar 1 model. Nu een keuze als iets uitkomt maken, koop ik het of niet?

Leren een keuze te maken en je er aan te houden. Zoniet bereid zijn er meer voor te betalen?


Als VBV en andere elk fafrikant een/elk model jaren in de catalogus moet houden dan zit hij/ze binnen de kortste keren op de korenmarkt (zeggen wij hier in Gent.)

We leven in een samenleving(waar voorraadbeheer telt) waar first in first out zich meer en meer manifesteert en een noodzaak is om te blijven overleven ! :-\

oebr

Tegen de tarieven die blijkbaar gangbaar worden gaan ze geen van allen nog lang overleven. Blij dat op eenpaar dingetjes na de oebr collectie af is, zou ik nu niet meer kunnen realiseren vrees ik.  Gelukkig zijn architectenkarton, verfjes en wat noch-ventjes wel nog behapbaar en kan een verzamelaar een bouwer worden.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992