Energie

Gestart door Alberke, 16 januari 2022, 16:33:08 PM

Alberke

Het zullen stille maanden worden! Met de huidige energieprijzen zal er niet veel overschieten om aan treintjes te besteden.
Eigenlijk niks. Misschien moet ik ze zelfs verkopen :(
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

59erke

veranderen van leverancier kan misschien iets schelen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

adrievans

Citaat van: 59erke op 16 januari 2022, 16:49:52 PM
veranderen van leverancier kan misschien iets schelen

Of een dikke trui
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Alberke

Citaat van: 59erke op 16 januari 2022, 16:49:52 PM
veranderen van leverancier kan misschien iets schelen
"iets" is het juiste woord!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: adrievans op 16 januari 2022, 16:51:45 PM
Citaat van: 59erke op 16 januari 2022, 16:49:52 PM
veranderen van leverancier kan misschien iets schelen

Of een dikke trui
Kan amper bewegen van de kleren die ik aanheb
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Koen

Het is inderdaad een schandaal, die energieprijzen!
En dan wil men dat de mensen meer investeren. Telkens als men een investering doet, is men gezien.
Wij hebben 42 zonnepanelen gelegd, zonder de befaamde certificaten.
Een jaar hebben wij genoten van deze panelen. Daarna kwam de procumententaks. 1200€ per jaar.
Leest zat in een proefproject van digitale meters. Na de verbouwing werd onze meter een digitale meter (we hadden geen keuze) maar niet getreurd. Dit was een proefproject en voor ons zou het geen verschil maken of we al dan niet een digitale meter hadden. Het "terugdraaien" van de meter uitte zich in de injectiemeting en dit werd verrekend.
Tot vorig jaar  >:(. We kregen wel een schamele vergoeding waar bij men dan ook schriftelijk afzag van enig aanvechten tegenover de Vlaamse overheid!
Ik weet niet wat er ons nu te wachten staat. We proberen zoveel mogelijk over dag te verbruiken maar met de donkere maanden ...
Een regelrechte schande!

Groetjes,
Koen

Nooit te oud om te leren

Boemeltrein

Overschakelen naar dieselloc's of terug naar stoomlocomotieven zelf Groen schakelt over naar gas  ;D of heb ik het hier weer eens verkeerd begrepen :-\

svvander

Hier ongeveer hetzelfde verhaal... alleen zonder digitale meters. Beter nog: ik kreeg vorig jaar de vraag of het wel klopte dat ik minder verbruik had, dan het jaar daarvoor. En ze vroegen mij, voor de zoveelste keer, om het plaatsingscertificaat (of hoe dat document met de goedkeuringen etc. bij?) nog maar eens door te sturen.
Mijn teller draait nog terug, maar daar gaan ze ons nu ook laten voor dokken. Het klopt allemaal van gene meter meer.

Nog straffer: 2 jaar terug zijn we overgestapt van leverancier, omdat we ineens een pak moesten opleggen (terwijl we een vast tarief hadden!). Omdat ik geen zin had in al da gezever, betaald en overgestapt naar een andere leverancier. Vorig jaar, rond juni, kreeg ik van de vorige leverancier een melding dat er nog een openstaand bedrag was van iets meer dan €400. Alles nagekeken, alles betaald. Eerste gedacht was: een poging tot oplichting? (Ik ga er vanuit dat ze anders wel een aangetekend zending sturen). Maand erna brief in de bus (niet aangetekend), met de melding dat ze hun in 2019 vergist hadden en dat ik moest opleggen. Ok, naar de ombuds-dienst. Ik was er helemaal niet akkoord mee. Als ge naar den bakker gaat en ge koopt een brood. Ge betaald de prijs van de dag... dan gaat ge de week erna toch ook niet betalen voor een opslag op alle reeds gekochte broden? Wel, bij onze elektriciteitsleveranciers kan dat dus wel. Ombudsman vroeg na 4 maanden om toch te betalen, omdat er een fout was gebeurd bij de netbeheerder en dat de elektriciteitsleverancier hier dus nog recht op had.

Ik werk professioneel in het auto-lease gebeuren (ondertussen al bijna 22 jaar). Al het gedoe rond het CO²-neutraal maken van de wagens, is iets wat mij ik van kort bij volg. Als leasemaatschappij moeten wij de eerste stappen zetten voor de elektrificatie van de hele vloot tegen 2025 (niet 2030, ge leest het goed). Dit is mijn inziens een utopie van je welste. Wie gaat al die stroom betalen? En vooral, waar ga je ze halen? Stel het is winter en 50% van de Belgen rijdt met een PHEV... ze komen thuis rond 16u en steken de stekker gezamenlijk in... we hadden al een blackout een jaar of 3 geleden, zonder deze zaken. En dan spreek ik nog niet over het sociale onevenwicht; Wie als particulier kan zich deze gekker fratsen nog permitteren? Zulke elektrische wagens kosten al snel boven de €28.000 (voor een modale gezinswagen).  Een gezin met 3 kinderen, die regelmatig moet rondrijden en die ruimte nodig heeft, komt er niet met €50.000. En denk niet dat je dit terugverdient met minder verbruik en minder taksen: die laatste 2 gaan de volgende jaren ook omhoog gaan van prijs. Bijkomend: wat is de restwaarde van deze wagen na 5-6-7 jaar? Ga jij een 2de handse wagen kopen waarvan de batterij minder dan 70% nog laadt, van 5 jaar oud met 100.000 km nog kopen (in het geval van mijn voorbeeld 385km op papier... daarvan 70% is een goede 270km) voor nog €15.000? Ik niet alleszins. Een wagen en bij verlenging ook elektriciteit, worden meer en meer een luxeproduct en voorrecht. Dat een wagen dat is: daar kan ik nog inkomen. Maar elektriciteit zou in 2022 een basisgoed moeten zijn, dat voor iedereen betaalbaar is. Dat is hoe ik er over denk.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Sven,

Wat je schrijft over contracten is bijna volledig waar.  Ik zeg bijna, want het recht zegt namelijk dat je een prijs mag aanpassen indien je kan bewijzen dat de originele manifest fout was.  Als je energieleverancier kan bewijzen dat de toenmalige prijs voor hem verlieslatende was door een manifeste fout, heeft hij het recht om het contract aan te passen.  Daar zijn al ettelijke processen over gevoerd.

Wat de zonnepanelen betreft: het is simpel: jullie hebben jullie in t zak laten zetten.

Men had van in het begin de zonnepanelen door de energieleveranciers (op hun kosten) laten installeren en een vergoeding voor het gebruik van uw dak bekomen.  De opbrengst van die zonnepanelen is een ander verhaal.  Daar zou een contract moeten  worden voor opgesteld en dan moet de leverancier, dus Jan Modaal, daar op belast worden als een zelfstandige in bijberoep.  Want was is het verschil tussen iemand die stroom levert en iemand die bijles geeft ?  Geen !  Beide leveren iets en is er dus geen reden om de ene te belasten en de andere niet.

Roland