Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Oude gloeilampjes en oude Faller AMS vraag

Gestart door EddyK, 16 januari 2022, 14:23:40 PM

EddyK

Hallo,
Ik vroeg me af of er moderne LED lampjes zijn die passen in oude seinen/locs/wagons.
Je weet wel van die kleine peertjes en zo.
Ik weet dat je dat kan omzeilen met knutselwerk, maar ik vroeg me af of er dergelijke "gemoderniseerde" lampjes bestaan...? Zodat je het authentieke niet kapotmaakt door te gaan solderen erin...
Als ik eens een oude loc wil restaureren is het leuk dat je dit met passende onderdelen kan doen.

Zijn er onder jullie die ervaring hebben met oude Faller AMS? Je weet wel, met die lichtgrijze baanstukken.
Ik heb ooit zo een set op de kop kunnen tikken en als ik deze aansluit en gas geef, dan zie ik dat de auto stroom krijgt maar niet vooruit gaat. Hij duwt "zijn schouders" omhoog maar geeft geen gas. Alsof de motor niet sterk genoeg is om vooruit te duwen.
Zijn er hier die weten wat er zou kunnen schelen?

Dirky

AMS: De oude borsteltjes op de wagens moet je vervangen en vanzelfsprekend moeten ook de stroomgeleiders in de baandelen proper zijn. Daarmee is zeker al 90% van je toekomstige problemen opgelost...

EddyK

Dirky, hartelijk bedankt. We gaan op zoek en voeren uit.

Alberke

Die lampjes zijn nog vlot verkrijgbaar (voorlopig).
Viessman heeft ook  LED vervanglampjes die in die schroefvatting passen
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

EddyK

Hugo,
Hartelijk bedankt. Super om te weten dat al die nostalgische dingen toch zullen kunnen blijven werken.

Jacques D

Citaat van: EddyK op 16 januari 2022, 14:23:40 PM
Hallo,
Ik vroeg me af of er moderne LED lampjes zijn die passen in oude seinen/locs/wagons.
Je weet wel van die kleine peertjes en zo.
Ik weet dat je dat kan omzeilen met knutselwerk, maar ik vroeg me af of er dergelijke "gemoderniseerde" lampjes bestaan...? Zodat je het authentieke niet kapotmaakt door te gaan solderen erin...
Als ik eens een oude loc wil restaureren is het leuk dat je dit met passende onderdelen kan doen.



Je vindt die LED-lampjes die in oude locs passen bijvoorbeeld hier:

https://www.modellbahnprofis.de/de/modelleisenbahn-leds?pagesize=6&viewmode=grid&orderby=15&filter=%5b%7b%22Name%22%3a%22Name%22%2c%22Value%22%3a%22converts%22%2c%22Entity%22%3a%22Manufacturer%22%7d%5d&i=5

Ik gebruik ze onder andere in Märklin locs uit de jaren '50.
H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams