Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Spoor ho piko A gleis

Gestart door henry, 15 januari 2022, 20:46:52 PM

henry

Mijn spoorbaantje is 80x 200 hier ligt piko A gleis op met in de bochten R1.
Nu wilde ik wat uitbreiden maar zit vast, zover ik nu kan bekijken kan er op de R1 geen wissel.
Wie heeft misschien een oplossing hier voor.

Rangeerduivel

#1
Gebogen wissels in de bochten om plaats te besparen...
maar voor een min of meer "normale" bocht heb je minstens 90cm of meer nodig bij Piko A-gleis.

;)

henry

Ja das nu juist het probleem, bochtwissels die op de R1 passen of kunnen vervangen.
Kom er nu te laat achter maar zit ook gebonden aan de ruimte.
Er is gewoon niet meer ruimte.

den T

Hallo Henri

R1 komt bij Piko overeen met een krappe bocht met straal van 360 mm,  maar PIko A is code 100 . Heb je al eens gekeken bij het code 100 rail assortiment van andere merken?
Mocht je geen uitbreidingsoplossing vinden dan kan op je oppervlakte van 200 cm op 80cm ook een mooi mini baantje maken met  aansluitend een draaiplateau om je treinen te keren. Je rijd dan heen en weer zoals in het echt. In het MSM heb ik al verschillende mooie projecten op 1meter zien staan .
spoorse groeten
Julien

raf

K rails van marklin is code 100 .
En ik denk dat een mee gebogen wissel past.
K rails is code 100.
En ja je kunt op K rails 2 rail rijden en als je de pukkels niet wil kun je die of weg slijpen of heel voorzichtig ze er onderuit halen .

gr raf

Ps ik rij ook 2 rail op K rails
https://www.youtube.com/watch?v=HeUFxVdL8GI&ab_channel=chikes4862

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

henry

Bedankt voor jullie reactie,s

Past de marklin K-rail op de piko A rail met de zelfde verbindingen.

Alvast bedankt.

Groet  Henry

erik de noorman

De railschoenen van de Piko rails zijn smaller. Je moet ze een beetje openplooien om er de k rail er in krijgen. Ik gebruik zowat alles door elkaar op mijn baan. Piko A is code 100 maar zeer fijn en sieren elegant. Ik verwerk ze graag. De wissels zijn ook makkelijk om te bouwen naar 3 rail.

Erik.


den T

Je kan ook de railvoet van de K rail voorzichtig bijvijlen tot die in de railschoen van Piko past. Dat heb ik zelf al gedaan bij de verbinding van Roco en Tillig rails code 83, met goed resultaat.

raf

De K rails zijn inderdaad minder mooi als de piko rails
Maar eens in de bedding ??? hoeveel zie je er dan nog van .
En de keuze tussen deze oplossing of helemaal geen tja dat is iets wat je dan zelf moet maken .
2268  is een mee gebogen wissel en die komt overeen met rail 2221 wat een boog straal heeft van 360.
Dus perfect .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dibbes

Peco heeft ook code 100 rails.
groet, Jos


den T

Jouef had ooit meegebogen wissels met kleine straal, maar is nog steeds 385 mm en dat is geen 360 mm

henry

Zo ik ga eens kijken naar een k-rail wissel van marklin.
Dat je ook alles door elkaar zou kunnen gebruiken is weer een nieuw inzicht.

groet  Henry

raf

#12
henry ja en neen
de oude wissels van marklin kun je NIET gebruiken
deze zijn zo goed als niet om te bouwen
BV de tongen van de oudere is een metalen plaatje met de l en de r tong tegelijk
je moet die dus hebben met echt de losse tongen
https://www.stummiforum.de/t90803f27-Umbau-K-Weiche-ff-auf-Gleichstrom.html

in het duits maar hier word het uitgelegd
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14728.0
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

henry

Dus ook bij de nieuwe versie van K-rail is het nog ombouwen.
Of is dit klik en play?

raf

nee altijd ombouwen er loopt altijd een verbinding tussen de twee spoor staven ergens in de biels en die moet er tussen uit
maar meten is weten zeg ik altijd
dus de meter op diode stand zetten en met 2 klemmetjes aan de twee staven aansluiten en dan door gaan tot het niet meer piept
maar google mijn vriend die wil jou ook wel helpen hoor en die heeft een zuster youtube die doet ook heel veel voor mij
zoek in het engels en het duits ook dus google translate als je de taal niet machting bent

komt goed want ik heb het ook gedaan met deze wissels

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.