Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ringleiding wel of niet

Gestart door edwin123456, 13 januari 2022, 17:39:15 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 18 januari 2022, 16:43:43 PM
adequaat : aan de situatie aangepast.  Dus misschien betekent dat inderdaad bij digitaalbedrijf  "geen"  of een simpele smeltzekering ?   
Een smeltzekering heeft helemaal geen zin. De eigen beveiliging van de booster is altijd sneller.
Stel dat de booster 3A kan leveren, wat voor smeltzekering zou je daar dan voor kiezen?

Je kan ons wel uitmaken voor kritikasters en betweters, maar heb je wel eens gedacht aan de mogelijkheid dat we het echt beter weten? :D

Overigens ben ik op het moment bezig om een ringleiding op te tuigen waarmee ik een experiment van enkele jaren geleden wil herhalen. Ik ga proberen om het "probleem" van de gesloten ringleiding te reproduceren. Is me toen niet gelukt om het probleem te veroorzaken, maar misschien lukt het deze keer wel.

Klaas Zondervan

Het experiment met de ringleiding heeft niks opgeleverd. Ik had een ringleiding opgetuigd van 20 meter. Om de 5 meter een aftakking, dus op 0,  op 25%, op 50% en op 75%. Invoeding met een 20kHz blokgolf op punt 0.

De leiding bestond in eerste instantie uit een luidsprekersnoer. Op diverse punten gemeten met een oscilloscoop, overal een strakke blokgolf met flanken die van -15V tot +15V stijgen in 1 microseconde. Ook op diverse punten belastingen aan gehangen. Openen of sluiten van de ring maakt niks uit.

Toen de twee draden van elkaar gescheurd en ze op een afstand van enkele centimeter van elkaar gelegd. Maakte niks uit.
Op verschillende plekken de enkele draad door schroefogen gelegd. Die ogen zijn van staal, dus magnetisch.
Tenslotte ook nog een smoorspoel in één van de draden opgenomen.

In alle gevallen maakte het openen of sluiten van de ring niks uit. Dus voor mij blijft het een mysterie waarom sommigen problemen ondervinden bij een gesloten voedingsring. Ik geeft het op, totdat iemand met een sluitende verklaring komt. En dan liefst ondersteund met meetgegevens


perk

Wat ook een grote invloed kan hebben is inderdaad het soort belasting dat je eraan hangt.
Zuiver een weerstand/lamp of iets met een R/C gedrag.

Misschien hadden die mensen daar iets speciaal aan hangen met lage ingangsweerstand, of ergens slechte contacten... wie zal het zeggen.
Persoonlijk gebruik ik ook het concept ringleiding op mijn klein baantje maar in ster topology, niet gesloten.

P.

Havoc

Citaat van: perk op 21 januari 2022, 14:15:12 PM
Persoonlijk gebruik ik ook het concept ringleiding op mijn klein baantje maar in ster topology, niet gesloten.

Als het niet gesloten is, danis het geen ringleiding hé ;)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

aha, het "wisserke" is weer gepasseerd om mij het zwijgen op te leggen.

Toch wel raar dat ik daar dan nooit enige melding van krijg ? Waar is de   ""netiquette" voor de moderators ?


maten en gewichten .....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Citaat van: dani op 21 januari 2022, 15:09:26 PM
aha, het "wisserke" is weer gepasseerd om mij het zwijgen op te leggen.

Toch wel raar dat ik daar dan nooit enige melding van krijg ? Waar is de   ""netiquette" voor de moderators ?


maten en gewichten .....
Normaal zou je daar inderdaad een berichtje moeten over krijgen. Waarschijnlijk een vergetelheid.

Mag ik ook vragen aan de niet-moderatoren om de "netiquette" te respecteren?  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

Citaat van: doomslu op 21 januari 2022, 17:10:40 PM
Normaal zou je daar inderdaad een berichtje moeten over krijgen. Waarschijnlijk een vergetelheid.
"normaal" ?    niet, dus !
Wel intussen weet ik wel al iemand die het niet was.   
dus dan hebben we een eliminatieproces en samen met dit berichtje zijn we dan klaar ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michael

Citaat van: dani op 22 januari 2022, 09:55:46 AM
Citaat van: doomslu op 21 januari 2022, 17:10:40 PM
Normaal zou je daar inderdaad een berichtje moeten over krijgen. Waarschijnlijk een vergetelheid.
"normaal" ?    niet, dus !
Wel intussen weet ik wel al iemand die het niet was.   
dus dan hebben we een eliminatieproces en samen met dit berichtje zijn we dan klaar ...

Dani, pak een lekker biertje en ik hoop dat je morgen weer hier bent om je gedachten en ideeën met ons te delen, ik lees je commentaren altijd met plezier.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

dani

Citaat van: Michael op 22 januari 2022, 12:12:30 PM
Dani, pak een lekker biertje
Het gedacht doet veel maar ik drink eigenlijk zelden of nooit.
Maar ik snap wat je bedoelt, en merci !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michael

Citaat van: dani op 24 januari 2022, 15:11:37 PM
Citaat van: Michael op 22 januari 2022, 12:12:30 PM
Dani, pak een lekker biertje
Het gedacht doet veel maar ik drink eigenlijk zelden of nooit.
Maar ik snap wat je bedoelt, en merci !

Gelukkig!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154