Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ringleiding wel of niet

Gestart door edwin123456, 13 januari 2022, 17:39:15 PM

raf

digikeis dr5000 heeft alles wat je wil hebben
zelfs bluetoot dus je kan via je gsm rijden met de gratis ap van de z21

wil je er een laptop  aan hangen om toch een deel op automaat te zetten kan het
s88 en meerdere bussen zijn voorzien .

komt er een vriend of familie die ook willen rijden dan gewoon hun gsm koppelen ;lok kiezen en rijden maar.

https://www.digikeijs.com/nl/dr5000-dcc-multi-bus-central.html

voor 188 euro ben je gesteld

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

edwin123456

Beste Collega's

Bedankt voor de reacties , met lezen en advies van jullie ,kom je al een heel eind ver, heb dan ook de digikeijs dr-5000-dcc bestelt, we zullen zien of de installatie
gaat verlopen, indien het niet lukt, ga ik jullie vragen om hulp ,om mij wegwijs te maken.


Met vriendelijke groeten Edwin.


edwin123456

Beste Collega's

Nog een vraagje, als men digitaal rijdt, is het dan aan te bevelen sporen te voeden via ringleiding, of is dat niet nodig?


Met vriendelijke groeten Edwin.

dani

Citaat van: edwin123456 op 17 januari 2022, 11:17:36 AM
Beste Collega's
Nog een vraagje, als men digitaal rijdt, is het dan aan te bevelen sporen te voeden via ringleiding, of is dat niet nodig?
Met vriendelijke groeten Edwin.

Ongeacht of je nu analoog of digitaal rijdt, en of je een ringleiding of een "stervormige" voorziening toapast...

Meerdere aansluitpunten op je sporen  (bvb om de meter of 2 meter) is nooit verloren  en kan de stroomvoorziening enkel maar ten goede komen.  Zelf als er dan ergens een '"twijfelachtinge raillas" onderweg zit, vang je dat hier mee op.

Maar ZEKER  als je "full digital" rijdt, en dus je sporen op meerdrere plaatsen onderbeekt voor bezetmeldingen of zo, dan is het bijna een "must"  want anders ga je  stukken hebben die spanningsloos komen te staan.    Ook als je enkel de loco's digitaal aanstuurt is  het principe van meerdere sptroomaansluitingen op je baan altijd een goed idee.

Let wel altijd op de draaddiktes en polariteit .   (dit staat los van  ster- of ring of open ring)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

#49
Dat klopt als een zwerende vinger, er is echter 1 verschil,

Als je digitaal rijdt en er loopt iets mis dan slaat de centrale af en is in een fractie van een seconde alles stroomloos ter beveiliging.
Als je analoog rijdt en er gebeurt iets dan zal het waarschijnlijk na korte tijd naar verbrand plastic gaan stinken....!

;)

Klaas Zondervan

Als je analoog rijdt kun je ook met een beveiligde voeding werken. En als je een klassieke regeltransfo hebt, dan is die beveiligd met een bi-metaalschakelaar. Dat is een trage beveiliging, het kan enige secondes duren voordat die reageert.
En dat is onafhankelijk van wel of geen ringleiding. Wel een ringleiding kan zelfs gunstiger zijn. Dan is de kortsluitstroom groter waardoor de beveiliging sneller afschakelt.

Rangeerduivel

#51
Klaas, hou er aub rekening mee dat topicstarter leek in die materie is aub, hetzelfde is reeds te merken in het draadje dat Henry hier startte.

;)

Metpetergaathetbeter

in normale tijden zou ik zeggen ga eens bij dichtbijzijde modeltreinclub, men zal je zo vrijblijvend willen helpen (bij ons wordt dat toch gedaan) en soms is het al eens gemakkelijker lid te zijn van een .......(hint geen verplichting)

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 17 januari 2022, 13:09:13 PM
Als je analoogrijdt en er gebeurt iets dan zal het waarschijnlijk na korte tijd naar verbrand plastic gaan stinken....\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\1

Als je analoog OF digitaal rijdt is het ALTIJD verstandig een adequate en gepaste beveiliging in je stroomkring op te nemen tegen kortsluitingen.
(al heb je inderdaad bij digitaalbedrijf al een extra vangnet op je centrale / booster(s) )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

svvander

Het antwoord op je vraag is dus: zeker een ringleiding plaatsen, het kan geen kwaad.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

Waarom zou je een extra beveiliging toepassen bovenop de beveiliging die al in de booster zit?
En hoe maak je die beveiliging adequaat en gepast?
Bij de noorderburen loopt ook een draadje over dit onderwerp. Een extra beveiliging kan geen kwaad, maar heeft ook geen enkel nut.

raf

wat ga je als extra beveiliging zetten dan ???? zoals analoog een 21 watt lamp
of een zekering .
niets is zo snel als de beveiliging in je centrale wat je ook nog eens kunt instellen wanneer ze moet afslaan .
ik gebruik alleen de beveiliging in de dr5000 en nog nooit enig probleem gehad er mee
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Voor de kritikasters en betweters die elke gelegenheid te baat nemen om te proberen mijn atwoorden onderuit te halen ...   LEES  LEES LEES

Citaat van: dani op 18 januari 2022, 12:44:39 PM
Als je analoog OF digitaal rijdt is het ALTIJD verstandig een adequate en gepaste beveiliging in je stroomkring op te nemen tegen kortsluitingen.
(al heb je inderdaad bij digitaalbedrijf al een extra vangnet op je centrale / booster(s) )

adequaat : aan de situatie aangepast.  Dus misschien betekent dat inderdaad bij digitaalbedrijf  "geen"  of een simpele smeltzekering ?    Bij analoog kan dat meerdere dingen zij... de bewuste  "kamionlamp 24V",  een smeltzekering,  een automatische  (AC) zekering , ...    ik heb GEEN  specifiek model voor specifieke omstandigheden vermeld  dus stop met me woorden in de mond te leggen.

gepast :   AC voor AC of digitaal,  DC voor DC ,   of "neutraal"  voor beiden ...   en    gepast kwa capaciteit,  (stroom), snelhie dvan afschakelmen,   spanningsbereik ...


Jullie nu weer ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: raf op 18 januari 2022, 14:34:33 PM
ik gebruik alleen de beveiliging in de dr5000 en nog nooit enig probleem gehad er mee

Kijk niet alleen naar  JOUW baan en JOUW situatie, ik probeer iets  "ruimer"  en algemener te kijken, zeker als de originele vraag NIET vermeldt van systeem;, centrale of zo ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Citaat van: edwin123456 op 16 januari 2022, 17:55:30 PM
Beste Collega's

Bedankt voor de reacties , met lezen en advies van jullie ,kom je al een heel eind ver, heb dan ook de digikeijs dr-5000-dcc bestelt, we zullen zien of de installatie
gaat verlopen, indien het niet lukt, ga ik jullie vragen om hulp ,om mij wegwijs te maken.


Met vriendelijke groeten Edwin.

Sorry Dani maar hier staat wel degelijk welke centrale hij besteld heeft en dat is juist dezelfde die ik heb .
Dus ik lees wel waar het over gaat .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.