Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

ringleiding wel of niet

Gestart door edwin123456, 13 januari 2022, 17:39:15 PM

dani

de gemiddelde "digitaalrijder" heeft geen boodschap aan frekwenties, flanken, stijg- en daaltijden, steilhied en  vertragingen vrees ik ...
Ingenieurs willen dat allemaal uitgerekend hebben, voor de trein-hobby'ist moet het gewoon WERKEN.

En uiteindelijk  heb ik uit één van de eerste video's  (ik dacht d link van Raf) onthouden ...

- als je dat per sé wil, probeer het met een ring.
- als blijkt dat het niet werkt  ?  KNIP DE RING DOOR.
- gedaan ......


(mijn "executive summary in jip- en janneke  taal )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Ik heb die video ook gezien, in ieder geval het stukje dat over het knippen van de ring ging. Maar ik heb daar mijn twijfels bij. Als de gesloten ring problemen levert dan is er iets anders niet goed gedaan.

edwin123456

-Beste collega's,

Bedankt voor de reacties, zo te zien hebben jullie een beetje jullie eigen meningen , daar is niks mis mee natuurlijk, ik zal het filmpje bekijken
en als het nodig is ga ik prentjes vragen... ik ben gewoon op zoek hoe ik veilig een ringleiding kan leggen, ik ben daar een beginneling in en
moet het toch aan iemand vragen, voor beginnelingen en mezelf is het allemaal nieuw, dus ja ik ga blijven vragen stellen, ik heb respect voor
jullie die het vak kennen, en er probleemloos over praten, maar stel je, dat jezelf beginneling bent, ik denk dat je ook zou willen dat je goed advies
krijgt, enfin eerst kijken naar het filmpje.... heb alles gekocht om te kunnen beginnen, soldeergerief , kabels enz...

Met vriendelijke groeten Edwin.

Rangeerduivel

Maak je geen zorgen Edwin, er is altijd wel iemand die voor iets een oplossing heeft,
En daar dient ons forum dus hoofdzakelijk voor...!

;)

den T

Ik heb een langgerekte baan ( waaronder 2 leidingen liggen van 1,5 mm² , (geen gesloten ring ) van waar ik de sporen op regelmatige basis op aan sluit. Ik stuur mijn treinen digitaal en de wissels worden analoog geschakeld. De booster heeft in het midden van de centrale lijn een aansluiting. En dat werkt . Veel meer vragen kan ik daar niet bij bedenken want het technische ken ik er niet van. Mocht ik iets over het hoofd zien dan hoor ik dat wel van jullie maar ik denk het niet.
groeten
Julien

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 januari 2022, 16:30:13 PM
De basisfrequentie ligt weliswaar ruim in het audiogebied, maar NEM670 stelt wel eisen aan de steilheid van de flanken.
In het gebied tussen -4 en +4V moet die steilheid minstens 2,5V per microseconde zijn. Ik heb nog niet berekend wat de overeenkomende frequentie is, maar ik denk dat die ruim boven het audiogebied ligt.
Op zich een vreemde eis. Slew-rate is eigenlijk een analoog begrip. Het geeft aan wat de maximale frequentie om een sinus met een bepaalde spanning zonder vervorming te kunnen uitsturen. Heel typisch iets gebruikt bij analoge versterkers. Als je dat (f= SR/(2 x pi x V)omzet dan kom je op 50kHz bandbreedte. Is redelijk als eis zo gezien.

De vuistregel is dat om een blokgolf goed weer te geven je minstens 3x tot 5x de bandbreedte van de basisfrequentie nodig hebt. De eerste 3 tot 5 harmonischen als je de Fourier transformatie doet.

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 januari 2022, 17:06:23 PMMaar ik heb daar mijn twijfels bij. Als de gesloten ring problemen levert dan is er iets anders niet goed gedaan.
Denk ik ook.

Ik begrijp wel het idee "het moet maar werken" wel. Maar eerlijk gezegd, als je met "iets" bezig bent dan moet je toch wel een minimum van het onderliggende begrijpen. En dat maakt niet uit of het nu treinen, fietsen, voetbal of eten maken is. Anders laat je je vangen aan zo'n youtube filmpjes. Die kerel zegt trouwens zelf dat hij het niet snapt....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Citaat van: den T op 14 januari 2022, 19:13:02 PM
Ik heb een langgerekte baan ( waaronder 2 leidingen liggen van 1,5 mm² , (geen gesloten ring ) van waar ik de sporen op regelmatige basis op aan sluit. Ik stuur mijn treinen digitaal en de wissels worden analoog geschakeld. De booster heeft in het midden van de centrale lijn een aansluiting. En dat werkt . Veel meer vragen kan ik daar niet bij bedenken want het technische ken ik er niet van. Mocht ik iets over het hoofd zien dan hoor ik dat wel van jullie maar ik denk het niet.
groeten
Julien

Ziezo...  keep it simple en   "if it works, leave it alone" ...  !    Zo zie ik het ook liefst
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Zo is het. Maar wat als het niet werkt? Dan wil ik als elektrotechneut graag weten waarom. En daar ben ik nog niet achter want er zijn maar weinig meldingen van situaties waarbij een gesloten ring problemen geeft. En als ik dan vraag om nadere details, dan komen die nooit.
Dus nog maar een oproepje: meld praktijkervaringen.

SuSke

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 januari 2022, 10:59:16 AM
...
Ik zou wel eens willen horen of er hier iemand serieus problemen heeft gehad met een gesloten ring, en waar het probleem verdween door de ring te openen.

De laatste keer dat ik 'Den Overslag' opstelde (een ringvormige segmentbaan - dus in principe een scheiding in de sporen op elke bak) gaf het sluiten van de ringleiding een kortsluitmelding op de Lenz centrale.
Het onderbreken van de ringleiding loste het probleem op en mijn treinen hebben een heel weekend vlekkeloos rondjes gereden op een baan gevoed met 2 antennes om het zo te stellen.

Of het een serieus probleem was of iets helemaal anders, ik heb er niet verder naar gezocht want de boel draaide, maar een verklaring ... die zou wenselijk zijn.
Er was geen verwisseling van draden gebeurd ergens...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

#39
Als er geen draden verwisseld waren kan ik daar op afstand geen verklaring voor geven. Wel heel vreemd dat je dan toch een kortsluitmelding krijgt.
Al eens gemeten met de centrale losgekoppeld?

Even verder op ingaan. Heeft het voordien wel goed gewerkt? Hoe zijn de doorverbindingen tussen de bakken, connectors? En kun je die per ongeluk verkeerdom steken?
Andere verklaring kan zijn dat er door het insteken van de connector 2 draden elkaar raken.
Ik zou toch maar wat dieper zoeken want wat je beschrijft kan niet. Geen draden verwisseld en toch kortsluiting, onmogelijk. Er moet iets anders aan de hand zijn.

edwin123456

Beste collega's

We zijn nu bezig over de ringleiding, nog een volgend vraagje, moet iedere rail apart gesoldeerd worden, of is dat niet nodig? als het een kwestie van tijd is, geen
probleem ik ben iedere dag thuis, wegens werkongeval, ben blij dat ik nu begonnen ben met een modelspoorbaan heb weer een doel en dat is fijn.

Met vriendelijke groeten edwin.

Havoc

Als je bedoelt ieder stuk rail, dat is niet absoluut nodig. Maar het is wel beter van het wel te doen. Als je met flexrails werkt is dat niet zo'n ramp omdat die toch wel een zekere lengte hebben. Als je met korte stukjes werkt is het natuurlijk meer werk. Maar de bedoeling is juist om problemen met de raillassen te voorkomen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

edwin123456

Beste Collega's

Bedankt Johan, om te reageren op mijn vraag, mijn baan wordt opgebouwd in in 3 delen, zal eens wat meer informatie geven ;

Duitse baan in periode 1935 - 1945

Besturing ; digitaal en analoog

Door mijn rugletsel is mijn modelspoorbaan gelegen op de gelijkvloers verdieping een deel in de salon en een deel in de living , wat ook leuk is voor ze iedere dag te zien, Mijn baan wordt ongeveer 10 meter lang op 80cm diepte, de baan wordt opgebouwd in 3 lagen en 2 delen, in de salon, wordt het een bergbaan met 2  middelgrote stations voor personen en goederenvervoer  en een kleine berghalte.
Het stuk in de living wordt een middelgroot stoomlocdepot , met goederen en duitse troepen transsporten , dit stuk wordt zogezegd het schaduwstation , alleen is alles zichtbaar, op dit stuk worden de treinen gevormd, en vertrekken richting bergbaan.

Nu sta ik nog altijd te twijfelen, welke digitale centrale ik zou nemen, liefst een degelijke, met handregelaars, wil de treinen zelf bedienen, dat is toch het leuke aan de hobby, treinen samenstellen en dan met een handregelaar de trein vergezellen, ik moet geen 20 treinen zien rijden met de computer , ik wil zelf de besturing hebben, daar is toch niets mis mee.

Met vriendelijke groeten Edwin.

Rangeerduivel

Citaat van: edwin123456 op 15 januari 2022, 20:24:58 PM
Nu sta ik nog altijd te twijfelen, welke digitale centrale ik zou nemen, liefst een degelijke, met handregelaars, wil de treinen zelf bedienen, dat is toch het leuke aan de hobby, treinen samenstellen en dan met een handregelaar de trein vergezellen, ik moet geen 20 treinen zien rijden met de computer , ik wil zelf de besturing hebben, daar is toch niets mis mee.

Van klein naar groot.....
Roco MultiMaus
Roco z21
Roco Z21
ESU ECOS
Deze twee laatste zijn de beste, althans van de soorten die ik ken, maar je zit rap aan 600 Euro of meer.

;)

SuSke

Lenz
Digitrax

zijn andere opties als je echt gewoon een basic centrale wil, geen gedoe met schermen en baanplannen alleen een regelaar in de hand en jij bent baas over je trein.
De wissels zet je om hoe je zelf wil, via de regelaar, via een schakelpaneel of gewoon lekker analoog met een stang.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.